Obwodnica Olsztyna w końcu cała przejezdna
Kierowcy w końcu mogą korzystać z całej obwodnicy Olsztyna w ciągu drogi ekspresowej S51. Dziś do ruchu oddany został fragment tej drogi pomiędzy węzłami Olsztyn Południe i Olsztyn Jaroty.
Oddany do ruchu odcinek drogi ekspresowej S51 o długości ok. 5 km jest ostatnim fragmentem budowanej od 2016 r. obwodnicy Olsztyna. Omija on miasto od południowo-wschodniej strony, od węzła Olsztyn Południe do węzła Olsztyn Wschód. Droga zlokalizowana jest na terenie Olsztyna oraz gmin Stawiguda, Purda i Barczewo. Przebiega od drogi S51 w sąsiedztwie miejscowości Tomaszkowo poprzez okolice miejscowości Bartążek, Szczęsne i Klebark Mały do drogi krajowej nr 16 w okolicy Wójtowa. Połączenie z siecią dróg lokalnych zapewnią węzły Olsztyn Jaroty, Olsztyn Wschód oraz Olsztyn Pieczewo.
Obwodnica Olsztyna w ciągu S51 łączy się na węźle Olsztyn Południe z oddanym do ruchu 6 grudnia 2018 r. odcinkiem obwodnicy w ciągu DK16 Olsztyn Zachód - Olsztyn Południe.
Odcinek ten został zakończony jako ostatni, ponieważ zaistniała tu konieczność dodatkowego wzmocnienia podłoża, gdyż na odcinku kilkudziesięciu metrów w okolicy Bartąga nie ustabilizowało się osiadanie gruntu. Wykonawca wykonał w tym miejscu dodatkowe wzmocnienie, stosując technologię pali przemieszczeniowych, formowanych w gruncie, co spowodowało wydłużenie czasu realizacji.
Obwodnica Olsztyna w ciągu drogi ekspresowej S51 została wybudowana przez firmę Budimex. Koszt robót budowlanych wyniósł 1,050 mld zł. Wysokość dofinansowania z Unii Europejskiej wyniosła 533 mln zł.
Z kolei wykonawcą obwodnicy Olsztyna w ciągu DK16 było konsorcjum polskich firm Intercor oraz Most. Koszt robót budowlanych zgodnie z umową to 387,5 mln zł, z czego wysokość unijnego dofinansowania wyniosła prawie 368 mln zł.