Nowy Subaru Forester już w Polsce
Druga generacja Forestera to najnowszy produkt Subaru, światowego lidera w produkcji samochodów osobowych z napędem wszystkich kół.
<strong>Druga generacja Forestera to najnowszy produkt Subaru, światowego lidera w produkcji samochodów osobowych z napędem wszystkich kół.</strong>
Samochód stanowiący udaną syntezę stylistyki i możliwości terenowych klasy SUV, z aktywnym bezpieczeństwem, dynamiką i komfortem limuzyny oraz wielorakimi możliwościami użytkowymi samochodu kombi. W tym sensie nowy Forester jest pojazdem przekraczającym granice klas – „Crossover” w najlepszym tego słowa znaczeniu.
<strong>Segment rynkowy.</strong>
Segment samochodów SUV cieszy się od początku lat dziewięćdziesiątych na świecie stale rosnącym powodzeniem. Rozwój ten spowodowany został zainteresowaniem klientów samochodami posiadającymi pewne możliwości terenowe, lecz nie obarczonymi typowymi dla tej kategorii problemami – złym zachowaniem się na drodze na skutek typowo terenowych zawieszeń i wysoko położonego środka ciężkości, wysokiej masy własnej i wynikającej z niej kiepskiej dynamiki i ekonomiki, niewystarczającego bezpieczeństwa pasywnego i aktywnego.
Ponieważ w przekroju światowym ok. 90% samochodów klasy „off-road” nigdy nie opuszcza dróg utwardzonych, dla większości potencjalnych nabywców ich nieco lepsze możliwości terenowe nie stanowiły już wystarczającego argumentu do akceptowania wynikających z konstrukcji kompromisów : SUV zaczęły szybko zwiększać swój udział w statystykach sprzedaży.
W Polsce pomimo fatalnego stanu technicznego dróg, faworyzującego używanie właśnie samochodów typu SUV sprzedaż tej kategorii nie rozwinęła się tak szybko, jak w bardziej zaawansowanych w zakresie motoryzacji krajach. W roku 2001 segment ten zanotował sprzedaż ok. 1500 samochodów. Przyczyną tego stanu rzeczy jest w znacznej mierze brak świadomości zalet wynikających z zastosowania napędu wszystkich kół oraz ich większych rozmiarów. W efekcie samochody tego typu, w porównaniu z tradycyjnymi, oferują zarówno większy zapas aktywnego bezpieczeństwa, jak i większą odporność podzespołów na powszechne u nas dziury i nierówności nawierzchni. Inną przyczyną stosunkowo jeszcze niewielkiej akceptacji tej klasy pojazdów jest przywiązanie konserwatywnie nastawionych klientów do bardziej tradycyjnych rozwiązań, czy też symboli społecznego statusu.
Niemniej, także w Polsce samochody typu SUV pozyskują sobie coraz więcej zwolenników, którzy – raz przekonawszy się o ich zaletach – pozostają wierni tej kategorii.
Subaru do tej pory sprzedało na rynku polskim 215 Foresterów, z czego 75% przypadło na szczególnie dynamiczną, 177 – konną wersję S-Turbo. Do grona naszych klientów mieliśmy przyjemność zaliczyć wiele znanych osobistości ze świata kultury, sportu i biznesu, ceniących Forestera głównie za względu na jego bezpieczeństwo, dynamikę, komfort
i różnorodne możliwości użytkowania. Mniejszą popularnością cieszył się Forester ze 125 – konnym silnikiem atmosferycznym. Przyczyną tego stanu rzeczy był głównie kształt nadwozia, który nie znalazł szerszego uznania w gronie potencjalnych nabywców, oraz relatywnie wysoka cena detaliczna. W przeciwieństwie do wersji Turbo, która nie ma bezpośrednich odpowiedników u innych producentów, podstawowe Forestery, pomimo swej przewagi technicznej, często przegrywały w konkurencji z nowocześniej stylizowanymi produktami. W efekcie model ten był nabywany nieomal wyłącznie przez klientów faktycznie wykorzystujących jego możliwości trakcyjne, czy to do jazdy w terenie, czy też w trudnych warunkach zimowych.
<strong>Koncepcja i charakter</strong>
Założenia koncepcyjne drugiej generacji cieszącego się na całym świecie bardzo dobrą opinią Forestera obejmowały cztery podstawowe punkty :
1. Dalsze udoskonalenie odpowiedzialnych za aktywne bezpieczeństwo znakomitych parametrów dynamicznych;
2. Osiągnięcie najwyższego poziomu bezpieczeństwa pasywnego;
3. Poprawienie ergonomii i komfortu;
4. Nowoczesna stylizacja nadwozia podkreślająca charakter i możliwości samochodu.
<strong>Karoseria i wnętrze</strong>
Nowa stylizacja nadwozia łączy w sobie funkcjonalność i nowoczesność. Charakterystyczny kształt przodu samochodu podkreśla możliwości terenowe Forestera i pokrewieństwo z innymi modelami Subaru. Masywny tył z dużymi pionowymi światłami zrywa kompletnie ze stylizacją poprzednika. Samochód wygląda ogólnie na większy i cięższy – w rzeczywistości jednak jest o 1cm krótszy, podczas gdy szerokość i wysokość praktycznie nie uległy zmianie. W przeciwieństwie do powszechnego trendu także ciężar samochodu – pomimo znacznie sztywniejszej karoserii – nie został podwyższony. Przeciwnie – dzięki zastosowaniu komponentów ze stopów lekkich faktycznie został zredukowany o 30kg (Turbo:20kg).
W konstrukcji nowej karoserii zastosowano w szerokim zakresie CAE (Computer Aided Engineering). Struktura klatki bezpieczeństwa wykonana jest ze stali ocynkowanej i zawiera zamknięte profile poprzeczne, podwyższające bezpieczeństwo zwłaszcza w przypadku zderzenia bocznego. Sztywność karoserii wzrosła o 29% , co oprócz bezpieczeństwa pasywnego pozwoliło na dalszą poprawę komfortu jazdy i trwałości samochodu.
Aerodynamika samochodu także została udoskonalona (Cw: 0,36), co nie pozostało bez pozytywnego wpływu na prędkość maksymalną i zmniejszenie zużycia paliwa. Pomimo tych
zmian właściciel nowego Forestera nie musi parkować „na wyczucie” – wysoko położona pokrywa silnika jest nawet w swej przedniej części dobrze widoczna z fotela kierowcy ułatwiając manewry parkowania, czy przejazdy w trudniejszych warunkach terenowych.
Pomimo praktycznie niezmienionych rozmiarów zewnętrznych nowy Forester oferuje znacznie więcej miejsca pasażerom. Przez wyższą pozycję przednich foteli zwiększyła się ilość miejsca dla stóp tylnych pasażerów o 15mm, podczas gdy przestrzeń pomiędzy przednimi i tylnymi siedzeniami wzrosła o 25mm. Dzięki możliwości szerszego otwarcia tylnych drzwi oraz innemu wyprofilowaniu progów zajmowanie miejsca z tyłu stało się jeszcze łatwiejsze. Większy zakres regulacji pionowej fotela kierowcy oraz kierownicy ułatwia znalezienia optymalnej pozycji na „miejscu pracy”.
Drobiazgi codziennego użytku znajdują miejsce w wielu schowkach na desce rozdzielczej, konsoli centralnej i dachowej.
<strong>Przestrzeń ładunkowa</strong>
Łatwo dostępna przestrzeń ładunkowa ma pojemność ok. 400 litrów (pod pokrywą), z możliwością jej powiększenia do maksymalnie 1629 litrów – wartości odpowiadającej dłuższym od Forestera samochodom typu kombi. Pod podłogą bagażnika znajdują się dodatkowe schowki umożliwiające przewożenie różnych drobiazgów. Jedna z bocznych kieszeni, podobnie jak w schowek na konsoli centralnej, wyposażona jest w dodatkowe gniazdko 12V pozwalające na bezproblemowe podłączenie przenośnej chłodziarki, czy coraz bardziej dziś popularnego laptopa.
<strong>Silniki</strong>
Napęd Forestera zapewniają znane ze swej niezawodności i kultury pracy 16-zaworowe silniki w układzie przeciwsobnym („bokser”). Zarówno blok, jak i głowice wykonane są z aluminium. Zasilanie zapewnia elektronicznie sterowany wtrysk wielopunktowy. Za oczyszczanie spalin odpowiedzialny jest trójdrożny katalizator eliminujący 99% składników szkodliwych. Nad całością czuwa komputer zaopatrzony w funkcje rozpoznawanie i zapamiętywania ew. błędów oraz program awaryjny. Obydwie jednostki napędowe zostały zoptymalizowane w zakresie emisji spalin, zużycia paliwa i przebiegu momentu obrotowego w dolnym i średnim zakresie obrotów. Wyniki przeprowadzonych zmian konstrukcyjnych są bardziej, niż przekonywujące : zużycie paliwa Forestera 2.0 (XG/XL) zostało zmniejszone o 12%, dzięki czemu stał się najoszczędniejszym samochodem z silnikiem benzynowym w swojej klasie.
Silnik wolnossący Forestera XG i XL o pojemności 1994 cm3 rozwija maksymalną moc 92kW (125 KM) przy 5.600 obr/min, oraz moment obrotowy 184 Nm przy 3.600 obr/min.
Turbodoładowany silnik Forestera XT o identycznej pojemności osiąga moc 130kW (177KM) przy 5.600 obr/min oraz moment obrotowy 245 Nm już przy 3.200 obr/min. Nowa turbosprężarka o mniejszej masie wirnika oraz elektronicznie sterowane ciśnienie
doładowania umożliwiły jeszcze bardziej spontaniczną reakcję na zmianę położenia pedału gazu oraz wyższy moment obrotowy w dolnym i średnim zakresie obrotów.
<strong>Układ Przeniesienia napędu</strong>
Forester dysponuje, podobnie jak wszystkie samochody ze stałym napędem wszystkich kół, dodatkowym zapasem bezpieczeństwa aktywnego: lepszą trakcją i zoptymalizowanym rozkładem sił podczas pokonywania zakrętów. Wyposażony seryjnie jest w symetryczny system napędu z centralnym dyferencjałem i równomiernym rozdziałem siły napędowej pomiędzy osiami. W przypadku wystąpienia różnic w obrotach kół osi przedniej i tylnej wkracza do akcji blokada wiskotyczna centralnego dyferencjału. Podobna blokada znajduje zastosowanie także w dyferencjale osi tylnej (w poprzednim modelu dostępna tylko w wersji turbo). Forester XG i XL (z silnikiem atmosferycznym) dysponuje w połączeniu z manualną skrzynią biegów dodatkowo przekładnią redukcyjną (1,45:1): zastosowanie redukcji umożliwia pokonywanie trudniejszych pasaży w terenie, ruszanie samochodem z ciężką przyczepą bez nadmiernego obciążania sprzęgła, czy też po prostu bardziej dynamiczne przyspieszenie dzięki skróconym przełożeniom. W przeciwieństwie do większości tego typu rozwiązań dołączanie redukcji nie wymaga zatrzymania samochodu, i może być dokonane praktycznie przy dowolnej dopuszczalnej w Polsce prędkości.
Wszystkie Forestery z manualną skrzynią biegów posiadają także unikalne, dostępne tylko w Subaru rozwiązanie znane pod nazwą „Hill-holder”, którą to nazwę można dowolnie przetłumaczyć jak hamulec górski. Po zahamowaniu samochodu i wciśnięciu pedału sprzęgła (np. zatrzymanie przed światłami na drodze prowadzącej pod górę) samochód nie cofa się, nawet po zwolnieniu hamulca. Dopiero puszczenie pedału sprzęgła powoduje zanik ciśnienia w układzie hamulcowym. W efekcie ruszanie pod górę, z którym większość kierowców (nie tylko w Polsce!) ma kłopoty staje się bardzo łatwe, bez konieczności używania hamulca postojowego (ręcznego).
Dostępna opcjonalnie automatyczna skrzynia biegów zawiera także nieco inny system międzyosiowego rozdziału siły napędowej: elektronicznie sterowane, mokre sprzęgło wielotarczowe jest w stanie w razie konieczności doprowadzić nawet do pełnej blokady dyferencjału centralnego.
<strong>Zawieszenie i hamulce</strong>
Niezależne zawieszenie z przodu bazuje na systemie McPherson z progresywnymi resorami spiralnymi, wahaczami trójkątnymi i stabilizatorem o zwiększonej średnicy. Również niezależne zawieszenie tylne składa się z kolumn sprężyna/amortyzator, równoległych wahaczy poprzecznych i wahaczy podłużnych. Zainstalowany jest także efektywniejszy system samopoziomowania nadwozia, zapewniający stały prześwit i optymalną geometrię zawieszenia tylnego niezależnie od stanu załadowania samochodu. Również to rozwiązanie jest unikalne w klasie Forestera. Połączenie zaawansowanej konstrukcji zawieszenia, której baza pochodzi ze znanej z sukcesów sportowych Imprezy,
ze stałym napędem wszystkich kół oraz nisko położonym środkiem ciężkości gwarantuje optymalne połączenie komfortu i sportowej charakterystyki prowadzenia.
Modyfikacja układu jezdnego objęła, oprócz już wymienionych elementów, zwiększenie o 20mm rozstawu kół i zmniejszenie mas nieresorowanych, co doprowadziło do dalszej poprawy bezpieczeństwa aktywnego poprzez szybsze reakcje zawieszenia i większą stabilność w zakrętach.
Forester dysponuje 4-kanałowym, dostosowanym do wymagań stałego napędu wszystkich kół systemem ABS. Wentylowane hamulce tarczowe z przodu (bębny z tyłu) zapewniają krótką drogę hamowania. Znacznie szybsza wersja XT zaopatrzona została w system dopasowany do wyższych wymagań dynamicznych. Powiększona do 294mm (poprzedni model 277mm) średnica przednich, wentylowanych tarcz w połączeniu z tylnymi hamulcami tarczowymi i elektronicznie sterowanym podziałem siły hamowania zapewnia nawet w ekstremalnych warunkach optymalne opóźnienie.
<strong>Dynamika i zużycie paliwa.</strong>
Zmodernizowane jednostki napędowe w połączeniu z poprawioną aerodynamiką zapewniają nowemu Foresterowi czołowe miejsca w swej klasie.
Forester XT Turbo, pomimo zmniejszonego o 8% zużycia paliwa (średnio 9,8l / 100km), nie tylko utrzymał swą pozycję najdynamiczniejszego samochodu w klasie, ale nawet powiększył swą przewagę nad konkurentami: szybkość maksymalna 202 km/godz (automat 195 km/godz) i przyspieszenie 0 – 100 km/godz w czasie 8,2 s (automat; 8,7s) stawiają go w zakresie dynamiki na jednym poziomie z typowymi samochodami sportowymi.
W przypadku Foresterów z silnikami wolnossącymi (XG/XL) szczególny nacisk został położony na redukcję zużycia paliwa. Jego średnia wartość wynosi 8,5l / 100 km (automat: 8,6 l) i jest najlepsza w klasie dla silników benzynowych. Szczególnie zużycie paliwa na poziomie zaledwie 6,7 l / 100 km w cyklu pozamiejskim predystynuje Forestera do roli samochodu służącego do pokonywania długich tras. Jednocześnie dynamika samochodu jest bardziej niż wystarczająca : prędkość maksymalna wynosi 180 km/godz (automat : 168) a przyspieszenie 0 – 100 km/godz 11,4 s (automat :13,4 s).
<strong>Bezpieczeństwo</strong>
Samochody Subaru znane są z najwyższego poziomu aktywnego bezpieczeństwa. Stały napęd wszystkich kół w połączeniu z nisko położonym środkiem ciężkości (dzięki zastosowaniu leżących silników przeciwsobnych) i dopracowanymi na trasach rajdowych zawieszeniami, pozwala na osiągnięcie jedynej w swoim rodzaju charakterystyki prowadzenia samochodu. Typowe SUV oferują swym właścicielom zalety wynikające z wyższej pozycji za kierownicą (lepsza widoczność) oraz systemu napędu gwarantującego lepsze własności trakcyjne. Ponadto, dzięki większemu prześwitowi i rozmiarowi kół są mniej wrażliwe na – typowe w Polsce – dziury w nawierzchni dróg i koleiny. Wadą większości typowych SUV jest z kolei nieco gorsze zachowanie w zakrętach, wynikające z wyższego położenia środka ciężkości. Dzięki specyficznej, typowej dla Subaru konstrukcji
Forester łączy w sobie wszystkie wymienione zalety optymalnego SUV, bez wspomnianych powyżej negatywnych aspektów będących konsekwencją większego prześwitu i wyższej karoserii – środek ciężkości jest położony 5 – 7 cm niżej, niż w tradycyjnie skonstruowanych samochodach tej klasy.
Także w zakresie bezpieczeństwa pasywnego nowy Forester ma się czym pochwalić: poziome ułożenie silnika uniemożliwia jego penetrację do wnętrza klatki bezpieczeństwa w przypadku zderzenia czołowego, lecz wymusza jego przesunięcie pod podłogę. W efekcie strefa zgniotu jest dłuższa, niż w porównywalnych pojazdach. Nowa karoseria Forestera, której sztywność wzrosła – pomimo redukcji ciężaru – aż o 29% została zoptymalizowana pod kątem bezpieczeństwa pasażerów. Dzięki temu w przeprowadzonym w tym roku przez amerykański Institute for Highway Safety teście zderzeniowym w ramach programu NCAP Forester uzyskał najlepszą ocenę „best pick”.
Niezależnie od niezaprzeczalnej odporności struktury karoserii nowego modelu został on wyposażony w wiele elementów zmniejszających prawdopodobieństwo odniesienia obrażeń podczas wypadku. Dwustopniowe poduszki powietrzne przednie reagują zależnie od rozpoznanego stopnia przeciążenia. Boczne poduszki powietrzne chronią dzięki specjalnej konstrukcji i kształtowi także głowy przednich pasażerów. Aktywne zagłówki zmniejszają prawdopodobieństwo uszkodzenia kręgów szyjnych. Bezpieczny pedał hamulca odpada w przypadku zderzenia chroniąc nogi kierowcy, a system ISOFIX umożliwia montaż bezpiecznych fotelików dziecięcych. Napinacze przednich pasów bezpieczeństwa, regulacja wysokości górnych punktów mocowania pasów się także na tylnych zewnętrznych miejscach, zagłówek i 3-punktowy pas automatyczny na środkowym tylnym miejscu to dalsze elementy z zakresu bezpieczeństwa pasywnego.
Innym tematem jest kompatybilność z innymi użytkownikami drogi. W tym punkcie SUV – przez wyższe położenie zderzaków - są narażone na krytykę. Z tej też przyczyny rama pomocnicza, na której spoczywa silnik została przedłużona do przodu i włączona do struktury przenoszącej siły kolizji: przy zderzeniu z samochodem osobowym zachowana zostaje ta sama wysokość struktur nośnych. Ponadto konstruktorzy zadbali o efektywną ochronę pieszych. Aluminiowa pokrywa silnika znajduje się w większej odległości od elementów mechanicznych i zezwala na znaczne odkształcenia mechaniczne z jednoczesną absorpcją energii. Ponadto ramiona wycieraczek są zamontowane na osiach z zaprogramowanymi punktami złamania, co dodatkowo zmniejsza ryzyko urazów głowy w przypadku zderzenia z pieszym.
<strong>Wprowadzenie na rynek Polski, ceny </strong>
Nowy Forester uzyskał już homologację i znajduje się od końca września w bieżącej sprzedaży. Ponieważ do tej pory Forestery z silnikami atmosferycznymi stanowiły jedynie 25% sprzedaży, Subaru Import Polska postanowiło w porozumieniu z koncernem macierzystym zaproponować potencjalnym nabywcom „pierwszej chwili” wyjątkowo atrakcyjne ceny tych właśnie wersji. Ceny te zostały ustalone na poziomie o 10% niższym, niż docelowe dla tych modeli i wynoszą :
Forester XG 23.850 Euro (od 01.01.2003 : 26.500)
Forester XL 27.900 Euro (od 01.01.2003 : 31.000)
Forester XT turbo 35.000 Euro
Jesteśmy przekonani, że oferta ta, umożliwiająca nabycie w tym roku nowego Forestera nawet w cenach nie przekraczających 100.000 zł brutto (przy aktualnym przeliczniku Euro/PLN = 4,06) sprawią, że nasz nowy model – nic nie tracąc ze swej ekskluzywności – stanie się dostępny dla nieco szerszego grona swych zwolenników.
<strong>Źródło: Subaru Import Polska</strong>