Nowy SEAT León Cupra R
W ślad za sukcesem handlowym 210-konnego Leóna Cupra R, SEAT podnosi stawkę, wprowadzając nową i jeszcze silniejszą, 225-konną wersję tego modelu.
<strong>W ślad za sukcesem handlowym 210-konnego Leóna Cupra R, SEAT podnosi stawkę, wprowadzając nową i jeszcze silniejszą, 225-konną wersję tego modelu. </strong>
Najnowszy León Cupra R jest napędzany silnikiem 1.8 20VT w nowej wersji, osiągającym 15 KM więcej od modelu, który zastąpił. Tym samym nowy León Cupra R staje się najbardziej usportowionym, najszybszym i najsilniejszym, seryjnie produkowanym modelem w historii SEAT-a.
SEAT wprowadził Leóna Cupra R z silnikiem o mocy 210 KM w kwietniu 2002 r., zapowiadając
w pierwszym roku sprzedaż na poziomie 850 sztuk. Jednak do końca 2002 r. SEAT musiał zwiększyć moce produkcyjne, by zaspokoić popyt oraz zbudować ponad 1.550 egzemplarzy, zdobywając ponadto wiążące zamówienia na kolejne 500. Stanowi to ponad 84-procentowy wzrost w stosunku do pierwotnej prognozy, co świadczy o dużym poziomie akceptacji dla samochodów SEAT-a o wysokich osiągach.
Obecnie, dysponując 225 KM mocy, nowy León Cupra R osiąga prędkość maksymalną powyżej 240 km/h i przyspiesza od 0 do 100 km/h w niecałe 7 sekund – te wyjątkowe osiągi stawiają go na samym szczycie gamy samochodów marki SEAT.
Pomimo zwiększenia mocy, dzięki intensywnym pracom przeprowadzonym przez SEAT Sport i Centrum Techniczne SEAT-a, przy opracowywaniu oryginalnego nadwozia Leóna Cupra R, dalsze modyfikacje ustawień zawieszenia nie były konieczne. Istotnie, jedyną zmianą mechaniczną są przekonstruowane łożyska piast kół.
Kluczem do sukcesu Leóna Cupra R jest jego świetne zawieszenie, które zapewnia wysoki poziom przyczepności, stabilności i zdolności hamowania we wszystkich warunkach. Podobnie jak jego poprzednik, nowy León Cupra R jest konstrukcją opartą na opracowanej przez SEAT-a koncepcji “zwinnego nadwozia” (Agile Chassis) z układem Dynamic Steering Response (DSR). Modyfikacje dokonane w celu stworzenia „zwinnego nadwozia” zapewniają jeszcze szybsze reagowanie pojazdu na polecenia kierowcy.
Nowy Cupra R jest standardowo wyposażony w układ hamulcowy Brembo z czerwonymi, cztero-tłoczkowymi zaciskami hamulcowymi Brembo z wentylowanymi tarczami o wymiarach 323 x 28 mm.
Niepowtarzalnego, wyrazistego wyglądu nadają temu modelowi jego zwarte linie, sportowe zawieszenie, duże wloty powietrza i duże koła, wyposażone w opony 225/40 na spektakularnych 18-calowych felgach ze stopów lekkich. Dodatkowe, specjalne elementy wykończenia nadwozia również przyczyniają się do niezaprzeczalnie sportowego charakteru nowego Leóna Cupra R.
Kolor czarny dominuje we wnętrzu nowego Leóna Cupra R, nadając temu modelowi elegancki, stonowany charakter. Jedynymi ustępstwami na rzecz koloru są białe tarcze przyrządów, pedały
i oparcie stopy w kolorze stalowym, czerwony schemat biegów na gałce dźwigni zmiany biegów oraz czerwona litera „R” naszyta na oparciach przednich foteli.
Samochód sportowy musi być również bezpieczny. Nowy León Cupra R jest standardowo wyposażony w elektroniczny system stabilizujący ESP wraz z układem wspomagania hamowania EBA (Emergency Brake Assistance), który działa automatycznie w nagłych sytuacjach, znacznie zwiększając skuteczność hamowania. Do wyposażenia standardowego należą również przednie poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera, poduszki boczne oraz pasy bezpieczeństwa z pirotechnicznymi napinaczami.
León Cupra R, produkowany w fabryce SEAT-a w Martorell (Hiszpania) oraz w zakładach SEAT Sport, jest efektem doświadczenia, które w dziedzinie sportu samochodowego zdobyła firma SEAT Sport, organizująca imprezy León Supercopa w Hiszpanii i w tym roku przygotowująca pierwszy sezon
w Wielkiej Brytanii.
Po modelu Ibiza Cupra R (Birmingham 2000) i pierwszej wersji Leóna Cupra R (Barcelona 2001), jest to trzeci produkowany seryjnie przez SEAT Sport samochód o sportowych osiągach od roku 2000, kiedy oddział ten zaczął projektować i produkować najbardziej wyrafinowane samochody SEAT tego typu.
Ponadto, przed końcem roku na rynku ma znaleźć się czwarty produkt SEAT-a Sport – nowa Ibiza Cupra R. Ten nowy model, którego prototyp został zaprezentowany podczas ostatniego Salonu Samochodowego w Genewie, będzie pierwszym modelem SEAT Cupra oferowanym z silnikami benzynowym lub wysokoprężnym o mocy od 150 KM wzwyż.
WZORNICTWO
Sportowy wygląd
Każdy element wzornictwa w Leónie Cupra R ma walory praktyczne, funkcjonalne, nadające mu przy tym charakterystyczny wygląd … czy to będą wielkie wloty powietrza, kształt progów drzwiowych, czy też duże koła, wypełniające cały łuk błotnika.
Przedni zderzak, pozbawiony widocznych wytłoczeń i elementów, zwraca uwagę szerokim wlotem powietrza, który zwiększa dopływ powietrza do komory silnika, dzięki czemu podwójny intercooler może lepiej „oddychać”. Kolejnym szczególnym elementem jest kontrast między żaluzją w górnej części kratownicy wlotu powietrza do chłodnicy a znajdującą się poniżej jej częścią o układzie „plastra miodu”. Naturalnie, słynny symbol SEAT-a w formie litery S wraz z chromowaną obwódką dominuje pośrodku kratownicy.
Patrzącemu z boku rzucają się w oczy listwy w kolorze nadwozia i 18-calowe obręcze kół ze stopu lekkiego, posiadające pięć podwójnych, bardzo cienkich ramion i wyposażone w fantastyczne opony 225/40 Pirelli P Zero Rosso. Przez koła wyraźnie widać czerwone zaciski hamulców Brembo o wysokiej skuteczności.
Dyskretna czerwona litera „R”, będąca wyróżnikiem wszystkich samochodów produkowanych przez SEAT Sport, jest kolejnym detalem widocznym z boku. Ten element identyfikujący znajduje się pod kierunkowskazami bocznymi.
Inne elementy, które identyfikują ten najbardziej usportowiony samochód w całej ofercie, są usytuowane z tyłu. Nazwa modelu „LEON" znajduje się pośrodku tylnych drzwi, bezpośrednio pod symbolem SEAT-a, zaś z prawej strony czerwone logo Cupra i litera „R". Te nowe emblematy odróżniają nową wersję 225-konną od jej poprzednika.
Widok z tyłu silnie akcentuje potężny zderzak, spod którego wystaje atrakcyjna, chromowana, owalna końcówka rury wydechowej. Ten specjalny element, występujący we wszystkich pojazdach produkowanych przez SEAT Sport, w istotnym stopniu przyczynia się do wizerunku nowego Leóna Cupra R: emituje niepowtarzalny dźwięk, określany skrótem ESS („Engine SEAT Sound”).
Wyścigowe otoczenie
We wnętrzu nowego Leóna Cupra R kierowca może czerpać przyjemność z otoczenia inspirowanego wyścigami samochodowymi - na wrażenie to składają się między innymi sportowe fotele, kierownica
i pedały. Atrakcyjne, obejmujące ciało fotele sportowe, zapewniające idealne oparcie podczas prowadzenia, są oferowane jako wyposażenie standardowe, natomiast jako specjalna opcja dostępne są wyścigowe fotele marki Recaro.
Nowy León Cupra R jest również wyposażony w nowego typu sportowe, trzyramienne koło kierownicy pokryte czarną skórą, z ergonomicznie wyprofilowanymi uchwytami po obu stronach, ułatwiającymi prowadzenie pojazdu. Przez perforowaną czarną skórę prześwituje czerwone tło.
Dwa kolejne ciekawe elementy, to pasek czerwonej skóry, naszyty na kierownicę w pozycji godziny 12, imitujący wskaźnik jazdy na wprost, występujący na kierownicach samochodów wyścigowych, oraz metalizowana literka „R” osadzona w piaście kierownicy.
Kolor czerwony występuje również w innych detalach wyposażenia wnętrza, takich jak nowa gałka dźwigni zmiany biegów – podobnie jak na kierownicy, zastosowano po bokach perforowaną czarną skórę, przez którą prześwituje czerwone tło - oraz schemat biegów na wierzchu gałki dźwigni zmiany biegów.
Za kierownicą o regulowanej wysokości i wysunięciu widać zestaw czterech wskaźników zegarowych z białymi tarczami: dwa większe – prędkościomierz i obrotomierz, i po bokach dwa mniejsze, wskazujące temperaturę i poziom paliwa. U stóp kierowcy znajduje się sportowy blok pedałów i oparcie stopy przy sprzęgle w kolorze stalowym.
MECHANIKA
Największa moc
Nowy León Cupra R jest napędzany silnikiem 1.8 20VT o mocy 225 KM – najsilniejszym z dotychczas stosowanych w seryjnie produkowanych samochodach marki SEAT. Sprzężony z sześciostopniową skrzynią biegów i napędzający przednie koła, ten czterocylindrowy silnik rzędowy ma pojemność 1.781cm3 i został wyposażony w 20 zaworów, turbinę o zmiennej geometrii oraz podwójny intercooler. Rozwiązanie występujące w Leónie Cupra R zostało zastosowane po raz pierwszy przez SEAT-a oraz w całej grupie Volkswagena.
Inżynierowie z SEAT Sport dostroili silnik tak, aby uzyskać jeszcze lepsze osiągi. Osiągając 165 kW (225 KM) mocy przy 5.900 obr/min, nowy León Cupra R pozostaje wzorem dla wszystkich samochodów z napędem na przednie koła w swoim segmencie.
Dzięki temu, że maksymalny moment obrotowy 280 Nm osiąga przy 2.200 obr/min, nowy model natychmiast reaguje na żądania kierowcy, przekazywane przez pedał gazu, błyskawicznie przyspieszając na poszczególnych biegach, bez względu na warunki jazdy. Osiągi te są szczególnie godne uwagi w przypadku silnika, który uzyskuje moc właściwą przekraczającą 125 KM z litra pojemności skokowej.
Sprawność silnika dodatkowo podnosi elektroniczny układ wielopunktowego wtrysku paliwa
z niezależnymi cewkami zapłonowymi, oraz pięciozaworowa głowica i pieczołowicie skonstruowane kolektory wlotowe i wylotowe. Podwójny intercooler, zwiększający gęstość zasysanego do silnika powietrza, również przyczynia się do zwiększenia jego sprawności.
Kolejnym istotnym elementem, związanym z 225-konnym silnikiem Leóna Cupra R jest układ wydechowy, który wytwarza szczególny dźwięk, określany skrótem ESS („Engine SEAT Sound”). Poprawia to jakość akustyki wydechu podczas pracy silnika na biegu jałowym, w czasie powolnych manewrów oraz przyspieszania, jednocześnie zdecydowanie tłumiąc hałas na średnich i wysokich obrotach, dając w efekcie przyjemny dźwięk we wnętrzu pojazdu, który uprzyjemnia jazdę na długich odcinkach.
Ponad 240 km/h
Nowy León Cupra R osiąga imponującą prędkość maksymalną, która wynosi ponad 240 km/h. Osiąga 242 km/h (237 km/h w poprzedniej wersji Leóna Cupra R), przyspiesza od 0 do 100 km/h w ciągu zaledwie 6,9 sek. (7,2 sek.) i pokonuje kilometr ze startu zatrzymanego w ciągu 26,8 sek. (27,4 sek.).
W sumie nowy León Cupra R przebija swojego poprzednika w każdym aspekcie osiągów.
Jednak doskonałe osiągi nie wpływają na zwiększenie zużycia paliwa, które praktycznie pozostaje na tym samym poziomie co w poprzedniej wersji. Auto zużywa 12,6 litra na 100 kilometrów jazdy miejskiej (12,5 l/100 km w wersji poprzedniej), 6,7 l/100 km w cyklu poza miejskim (6,6 l/100 km) oraz 8,9 l/100 km (8,7 l/100 km) w cyklu mieszanym.
NADWOZIE
Skuteczne reagowanie
Aby sprostać wymaganiom, jakie stawia silnik o dużej mocy, samochód sportowy musi być wyposażony w nadwozie, które pomoże okiełznać jego moc i uzyskać w efekcie szybką, bezpieczną, precyzyjną i zwinną jazdę.
Opracowana wspólnie przez Centrum Techniczne SEAT-a i spółkę SEAT Sport dla pierwszej wersji Leóna Cupra R konstrukcja „zwinnego nadwozia” (Agile Chassis) z systemem dynamicznego reagowania układu kierowniczego (Dynamic Steering Response - DSR) wykorzystuje innowacyjne koncepcje, aby zrealizować przyjęte założenia teoretyczne w praktyce. Koncepcja sportowego zawieszenia opiera się na zastosowaniu bardziej miękkich sprężyn i sztywnych amortyzatorów w połączeniu ze wzmocnionymi, metalowo-gumowymi łącznikami zawieszenia. Z zawieszeniem tym współgrają opony o dużej przyczepności i szybko reagujący układ kierowniczy, który jest bardziej wrażliwy na polecenia kierowcy.
Podstawą “zwinnego nadwozia” jest zastosowanie zmienionej i obniżonej geometrii wahaczy z nową ramą pomocniczą z przodu, która jest przymocowana do nadwozia za pomocą odpowiednich łączników metalowo-gumowych. „Odchudzony” stabilizator poprzeczny jest przymocowany bezpośrednio do kolumny McPhersona w celu ograniczenia do minimum zakłóceń wywoływanych pionowymi ruchami zawieszenia. Rama pomocnicza zwiększa sztywność skręcania nadwozia pojazdu, co również przyczynia się do poprawy jakości prowadzenia modelu Cupra R.
Zmieniona charakterystyka sprężyn i amortyzatorów oraz zastosowanie elementów metalowo-gumowych z tyłu poprawiają lekką nadsterowność, już charakteryzującą nadwozie, zwiększając precyzję i szybkość reakcji na zmiany kierunku.
Model Cupra R został standardowo wyposażony w układ hamulcowy Brembo z czerwonymi, czterotłoczkowymi zaciskami (36/40 mm), dużymi wentylowanymi tarczami (323 x 28 mm) oraz w obręcze kół ze stopu lekkiego o wymiarach 7.5J x 18 cali z superniskoprofilowymi oponami 225/40 R18 Pirelli P Zero Rosso o sportowej charakterystyce.
BEZPIECZEŃSTWO
Dynamika i sprawność
Sportowe zachowanie musi iść w parze z bezpieczeństwem. SEAT ciągle konstruuje i wprowadza do swoich samochodów wyrafinowane elementy bezpieczeństwa, takie jak zwinne nadwozie, nowoczesne poduszki powietrzne oraz najnowsze rozwiązania w dziedzinie elektroniki samochodowej, jak system zabezpieczający przed blokowaniem się hamulców (ABS), system kontroli trakcji (TCS) oraz elektroniczny system stabilizujący (ESP).
System ESP zawiera również najnowszej generacji układ awaryjnego wspomagania układu hamulcowego (EBA), który zwiększa skuteczność hamowania w nagłych przypadkach. W takich sytuacjach wielu kierowców nie wykorzystuje w pełni możliwości układu hamulcowego pojazdu – naciskają pedał hamulca z niewystarczającą siłą. System EBA rozpoznaje stan awaryjnego hamowania i powoduje przyłożenie odpowiedniej siły, by zagwarantować uzyskanie jak najkrótszej drogi hamowania.
León Cupra R jest również wyposażony w dwie poduszki z przodu i po bokach, elektronicznie sterowane, pirotechniczne napinacze pasów bezpieczeństwa, oraz kierownicę i blok pedałów, które składają się w czasie kolizji.
WYPOSAŻENIE
Wyścigowy charakter
ZEWNĘTRZNE
• Wbudowane w zderzak eliptyczne lampy przeciwmgielne we wlotach powietrza do układu wentylacyjnego
• Zderzaki, listwy boczne i klamki w kolorze nadwozia
• Podgrzewane, elektryczne lusterka drzwiowe w kolorze nadwozia, panoramiczne po stronie kierowcy
• Owalna, chromowana końcówka rury wydechowej
• Nazwa Cupra i litera „R” po prawej stronie tylnych drzwi oraz przy kierunkowskazach bocznych
• Krótka antena dachowa z zabezpieczeniem przeciwkradzieżowym
• Kolory nadwozia: czarny (Ebano Black), czerwony (Flash Red), żółty (Ovni Yellow) i szary (Sombra Grey)
WEWNĘTRZNE
• Blok pedałów i oparcie stopy w kolorze stalowym
• Specjalne, trzyramienne koło kierownicy pokryte czarną skórą, z ergonomicznie wyprofilowanymi uchwytami po obu stronach, ułatwiającymi prowadzenie pojazdu. Pasek czerwonej skóry, naszyty na kierownicę w pozycji godziny 12, imituje wskaźnik jazdy na wprost, występujący na kierownicach samochodów wyścigowych
WYPOSAŻENIE ELEKTRYCZNE
• Elektrycznie podnoszone szyby przednich i tylnych okien
• Radio z odtwarzaczem płyt CD i ośmioma głośnikami
• Zdalnie sterowany zamek centralny
• Szyfrowany immobilizer elektroniczny 3 generacji
TAPICERKA
• Wykończenie wnętrza w kolorze czarnym (wykładzina dywanowa, podsufitka itp.)
• Sportowe przednie fotele na czerwonym stelażu, z naszytą na oparcia literą „R” w kolorze czerwonym
• Gałka dźwigni zmiany biegów i uchwyt hamulca ręcznego pokryte skórą
• Trzy zagłówki z tyłu
ELEMENTY FUNKCJONALNE / MECHANICZNE
• Wspomaganie układu kierowniczego
• Reflektory z regulacją wysokości
BEZPIECZEŃSTWO
• „Zwinne nadwozie” (Agile Chassis) z systemem dynamicznego reagowania układu kierowniczego (Dynamic Steering Response - DSR)
• Układ hamulcowy Brembo z czerwonymi, czterotłoczkowymi zaciskami hamulcowymi Brembo z wentylowanymi tarczami 323 x 28 mm
• Przednie pasy bezpieczeństwa z regulacją wysokości i napinaczami pirotechnicznymi
• Trzypunktowe tylne pasy bezpieczeństwa
• Poduszka powietrzna dla kierowcy i pasażera
• Poduszki boczne
• ABS
• TCS
• ESP z układem EBA (awaryjnym wspomaganiem hamowania)
KLIMATYZACJA
• Układ klimatyzacji
• Filtr pyłkowy
TABLICA ROZDZIELCZA
• Cztery wskaźniki zegarowe z białymi tarczami
• Komputer pokładowy
OBRĘCZE I OPONY
• Obręcze kół ze stopu lekkiego 7.5J x 18
• Superniskoprofilowe opony 225/40 Pirelli P Zero Rosso o sportowej charakterystyce
Wyposażenie dodatkowe
• Sportowe fotele Recaro, tylna kanapa dzielona w stosunku 2:1
• Sześciopłytowa zmieniarka płyt CD w schowku na przeciwko pasażera jadącego z przodu
• Dynamiczny system nawigacji
• Alarm wolumetryczny
• Zestaw montażowy do telefonu komórkowego
<strong>Źródło: Iberia Motor Company</strong>