Nowy Peugeot 5008 jako SUV
Wraz z nową generacją Peugeota 5008, której światowa premiera odbędzie się już pod koniec września na wystawie samochodowej w Paryżu, zmieniło się diametralnie oblicze tego modelu. Już nie mamy do czynienia z praktycznym minivanem, a bardziej z wszechstronnym SUV-em.
Moda i wynikający z niej popyt rynkowy determinują działania producentów we wszystkich chyba branżach. Nie inaczej jest i w motoryzacji, gdzie niczym grzyby po deszczu pojawiają się co chwila nowe modele z segmentu SUV-ów. Również Peugeota nie ominął ten trend. W Paryżu po siedmiu latach obecności na rynku zadebiutuje druga generacja Peugeota 5008. Ten kompaktowy minivan mógł do tej pory liczyć na tych klientów, którzy potrzebowali przede wszystkich przestronnego i praktycznego auta. Okazuje się jednak, że wyłącznie takie potrzeby są coraz rzadsze, o czym świadczy spadająca sprzedaż całego segmentu minivanów na europejskim rynku, dlatego też władze francuskiej marki postanowiły całkowicie zmienić nową generację 5008, zmieniając przy okazji segment, do którego będzie przynależał ten model.
Nowy Peugeot 5008 zbudowany został na platformie EMP2, ma rozstaw osi o długości 2,84 m (o 16,5 cm dłuższy niż w 3008) i mierzy 4,64 m długości (o 19 cm dłuższy od 3008 i o 11 cm dłuższy od poprzedniego 5008). Stylistyka nadwozia ma teraz zdecydowanie mniej z minivana, a więcej z SUV-a. Jest bardziej muskularna i ma ostrzejsze linie.
Wnętrze nowego 5008 również diametralnie się zmieniło. Jest dużo nowocześniejsze, kierowca powinien docenić nową generację i-Cockpitu, z dużym, 12,3-calowym wyświetlaczem z zegarami oraz 8-calowym, dotykowym ekranem do obsługi multimediów i innych urządzeń pokładowych. Peugeot 5008 będzie ponadto mógł się pochwalić najmniejszą w segmencie kierownicą.
Naturalnie mocną stroną francuskiej nowości będzie przestronne oraz funkcjonalne wnętrze. Np. pasażerowie w drugim rzędzie będą mieli aż 60 mm więcej miejsca na swoje nogi. Nie wszystkie zalety minivana odeszły jak widać do lamusa. W ofercie pojawi się, obok wersji pięciomiejscowej, również odmiana z siedmioma siedzeniami. Co ważne, wszystkie siedzenia drugiego rzędu mają taką samą szerokość, można je przesuwać i pochylać ich oparcia (posiadają pięć różnych kątów), a dwa siedzenia trzeciego rzędu chowają się w podłodze bagażnika. Co więcej, tylne siedzenia dają się wymontować całkowicie z auta, zwiększając tym samym maksymalną przestrzeń ładunkową.
A ta i tak jest całkiem spora. W konfiguracji pięciomiejscowej do dyspozycji pozostaje aż 1060 litrów bagażnika, to o 100 l więcej niż w poprzedniku. Po złożeniu siedzeń do wnętrza zmieszczą się przedmioty o długości do 3,2 m. Wśród praktycznych rozwiązań warto wspomnieć o elektrycznie otwieranej klapie bagażnika, którą można aktywować ruchem stopy pod tylnym zderzakiem.
W momencie debiutu rynkowego Peugeot 5008 będzie dostępny z dwoma doładowanymi silnikami benzynowymi PureTech oraz czterema turbodieslami BlueHDi. Podstawową wersją silnikową będzie 1,2-litrowa jednostka o mocy 128 KM, która będzie oferowana z 6-biegowym manualem oraz 6-stopniową przekładnią automatyczną. Wyłącznie z automatem dostępny będzie drugi silnik benzynowy - 1,6 o mocy 163 KM.
Ofertę jednostek wysokoprężnych rozpoczyna silnik 1,6 o mocy 99 KM, który dostępny jest wyłącznie z pięciobiegową skrzynią manualną. Wariant 120-konny obok manuala (6-biegowego) może być zestawiony również z 6-stopniowym automatem. Kolejna w stawce jest już 2-litrowa jednostka o mocy 150 KM (6MT), zaś topowa odmiana GT napędzana będzie silnikiem 2.0 o mocy 178 KM.
Niestety, choć Peugeot 5008 wkracza w segment SUV-ów, w ofercie na próżno będzie szukać odmiany z napędem na 4 koła.
5008 będzie oferowany w pięciu wersjach wyposażeniowych - Access, Active, Allure, GT Line oraz GT, która będzie dostępna wyłącznie z najmocniejszą odmianą wysokoprężną.
Po premierze na targach Paris Motor Show nowa generacja Peugeota 5008 na europejskim rynku pojawi się pod koniec zimy. W Polsce możemy się spodziewać tego modelu najprawdopodobniej na wiosnę.