Nowy Opel Corsa w tym elemencie będzie najlepszy w swojej klasie
Szósta generacja Opla Corsy, której oficjalna premiera będzie miała miejsce we wrześniu podczas wystawy samochodowej we Frankfurcie, ma wyróżniać się pod wieloma względami na tle licznej konkurencji. Jednym z nich mają być walory aerodynamiczne – nowa Corsa będzie miała najniższy współczynnik oporu powietrza spośród wszystkich oferowanych rynku modeli z segmentu B.
Tak jak każdy nowy model Opla, tak i Corsa poddana została optymalizacji w tunelu aerodynamicznym Instytutu Badawczego Techniki Motoryzacyjnej i Silników Samochodowych przy Uniwersytecie w Stuttgarcie. Efektem tych prac było obniżenie współczynnika oporu aerodynamicznego do 0,29, co stanowi obecnie najlepszy wynik w tej klasie aut.
A pamiętajmy, że im mniejszy opór powietrza, tym mniej energii będzie potrzebne do wprawienie samochodu w ruch, co przekłada się na niższe zużycie paliwa i emisję zanieczyszczeń. Na przykład obniżenie oporu powietrza o 10% skutkuje zmniejszeniem spalania o ok. 2% w europejskim cyklu jazdy (NEDC), a w czasie jazdy z prędkością 130 km/h – nawet o 5%.
Inżynierowie Opla taki wynik uzyskali dzięki licznym rozwiązaniom. W porównaniu z poprzednikiem zmniejszono m.in. powierzchnię czołową do zaledwie 2,13 m². Podwozie auta stało się bardziej opływowe dzięki płaskim panelom zamontowanym na odcinku od komory silnika do tylnej osi.
Nowa Corsa jest również wyposażona w spojler przy tylnej krawędzi dachu, który poprawia przepływ powietrza i ogranicza turbulencje zwiększające opór. Spojler ten poprawia też aerodynamiczny docisk tylnej osi, co korzystnie wpływa na stabilność nowej Corsy zwłaszcza przy wyższych prędkościach.
Po raz pierwszy w Corsie zastosowano także aktywną żaluzję wlotu powietrza do komory silnika, która automatycznie zamyka się, gdy zapotrzebowanie na chłodzenie jest najmniejsze. Dotychczas taka tachnologia była stosowana w dużo droższych samochodach z wyższych segmentów. Przy zamkniętej żaluzji poprawiają się własności aerodynamiczne pojazdu, ponieważ powietrze opływające jego przód jest rozprowadzane na boki, zamiast trafiać do mniej efektywnej aerodynamicznie komory silnika. Zamykanie i otwieranie żaluzji zależy od temperatury płynu chłodzącego i prędkości pojazdu. Na przykład żaluzja otwiera się, kiedy samochód jedzie pod górę lub znajduje się w intensywnym ruchu miejskim. Zamyka się natomiast, gdy zapotrzebowanie na chłodzenie silnika jest mniejsze, na przykład w czasie jazdy z prędkościami dopuszczalnymi w terenie zabudowanym.