Nowy Mercedes-Benz Vito
Mercedes-Benz Vito oferuje bogactwo rozwiązań w zakresie transportu towarowego jak i pasażerskiego, a także do zastosowań mieszanych.
<p class="maintext"><strong>Mercedes-Benz Vito oferuje bogactwo rozwiązań w zakresie transportu towarowego jak i pasażerskiego, a także do zastosowań mieszanych.</strong>
Nowy Mercedes-Benz Vito firmy DaimlerChrysler czeka na swój debiut. Jest on następcą modelu przedstawionego po raz pierwszy w 1995 roku, produkowanego w hiszpańskich zakładach w Vitorii, którego całkowita sprzedaż przekroczyła poziom 500 000 sztuk. Nowy model został poddany procesowi modernizacji i oferuje znacznie szerszą gamę zastosowań, niż jego poprzednik. W rezultacie, wersje furgon, univan i kombi są teraz dostępne w trzech długościach nadwozia, dwóch rozstawach osi i dwóch wysokościach dachu oraz mogą być wyposażone w jeden z pięciu rodzajów silników w przedziale mocy od 65 kW (88 KM) do 160 kW (218 KM). Nowe modele furgon oferują przestrzeń ładunkową o pojemności do 6.49 metrów sześciennych oraz wielkość ładunku użytecznego do 1.14 T dla przewozu towarów i materiałów. W wersji kombi z ośmioma osobami plus kierowca pozostanie jeszcze niemal jeden metr sześcienny przestrzeni ładunkowej na bagaże.
<strong>Typowy Mercedes-Benz</strong>
Nowy design natychmiast zdradza pochodzenie nowego modelu Vito a ponadto wyraźnie wskazuje, że nowy furgon to produkt zintegrowanego procesu rozwoju, wspólnego także dla modelu Mercedes-Benz Viano MPV. W porównaniu z poprzednim modelem Mercedes-Benz Vito, boczny profil przyjął tutaj znacznie bardziej dynamiczny kształt. Przednie reflektory, atrapa oraz harmonijna linia pojazdu, ciągnąca się od tylnego zderzaka do szyby przedniej i przechodząca łagodnie w boczne poszycie nadwozia – wszystko to stanowi niepowtarzalne cechy tej rodziny pojazdów. Z tyłu pojazdu widoczne są pionowe pasma dużych lamp, które stanowią charakterystyczny wyróżnik nowego modelu.
Wewnątrz samochodu kierowca zastanie całkowicie zmienione stanowisko pracy. Zmodernizowana tablica przyrządów, układ ogrzewania, wentylacji oraz klimatyzacji, a także system rozmieszczania potrzebnych rzeczy z mnogością przegródek na wszystko, od okularów aż do butelek na 1.5-litrowe napoje, a nawet na notatnik o formacie A4 – wszystko to jest świadectwem, że zespołowi projektowemu przyświecało bardzo praktyczne podejście.
<strong>Nadzwyczajna praktyczność</strong>
Dwa możliwe warianty rozstawu osi (3200 mm i 3430 mm), trzy długości pojazdu (typu standard = 4748 mm, długi = 4993 mm oraz ekstra długi = 5223 mm), a także dwie wysokości dachu pozwalają na zaoferowanie szerokiego zakresu przestrzeni ładunkowej od 4.65 do 6.49 metrów sześciennych oraz długości załadunku od 2224 mm do 3099 mm (uwzględniając wykorzystanie przestrzeni pod siedzeniami przednimi), przy jednoczesnym zachowaniu niewielkich/zwartych wymiarów zewnętrznych. Przesuwne drzwi wersji furgon są ponadto wystarczająco szerokie, aby umożliwić na przykład załadunek europalet z boku za pomocą podnośnika widłowego. To samo dotyczy drzwi tylnych o kącie otwarcia 180° lub 270°, w które samochód może być wyposażony zamiast tylnej klapy. Szerokość załadunkowa pomiędzy wnękami kół, wynosząca 1277 mm, pozwala przy tym na załadowanie trzech europalet jedna za drugą. Jedną ze szczególnie przydatnych cech jest dodatkowa przestrzeń ładunkowa pod przednimi siedzeniami, pozwalająca wygospodarować dodatkowo do 200 mm, bez względu na wybraną długość nadwozia.
Wersja osobowo-dostawcza Vito Univan została zaprojektowana do przewożenia maksymalnie sześciu osób wraz z dużymi ilościami materiału, co stanowi kombinację często stosowaną w codziennej działalności w wielu branżach, takich jak budownictwo lub służby miejskie. W zależności od wybranego wariantu, Univan oferuje powierzchnię ładunkową do 4.14 m² i może przewozić materiały o długości do 3099 mm (uwzględniając wykorzystanie przestrzeni pod siedzeniami przednimi).
Wersje kombi nowego modelu Mercedes-Benz Vito są również dostępne w trzech długościach. Oznacza to, że mogą one przewozić w komfortowych warunkach do ośmiu pasażerów plus kierowca, udostępniając dodatkowo pojemność do 970 litrów na bagaż. Wyszukana stylistyka wnętrza, wygodne siedzenia ze zintegrowanymi, trzypunktowymi pasami bezpieczeństwa, uniwersalnie zaprojektowany układ siedzeń oraz mnóstwo innych udogodnień czyni nowy model Mercedes-Benz Vito idealnym środkiem transportu, niezależnie od tego, czy ma on służyć jako samochód przewożący gości hotelowych, czy po prostu jako uzupełnienie istniejącej sieci autobusowej.
<strong>Napęd na tylne koła</strong>
Nowy Mercedes-Benz Vito może być napędzany jednym z trzech silników wysokoprężnych CDI lub jednym z dwóch silników benzynowych. Rzędowe, czterocylindrowe silniki wysokoprężne mogą mieć moc 65 kW (88 KM), 80 kW (109 KM) lub 110 kW (150 KM). Wzrost mocy przekłada się na lepszą dynamikę pojazdów, a tylny napęd zwiększa zwrotność, czyniąc kierowanie nowym Vito jeszcze bardziej przyjemnym. Wszystkie trzy modele silników wysokoprężnych uzyskują swoje szczytowe wartości momentu obrotowego odpowiednio 220 Nm, 270 Nm oraz 330 Nm, w szerokim zakresie prędkości obrotowej.
Jeszcze wyższa moc jest otrzymywana z sześciocylindrowych silników benzynowych. Silnik o mocy 140 kW (190 KM) uzyskuje swoją szczytową wartość momentu obrotowego 270 Nm w zakresie pomiędzy 2750 i 4750 obr./min., podczas gdy ten o mocy 160 kW (218 KM) przenosi na wał napędowy swój maksymalny moment obrotowy 305 Nm w zakresie pomiędzy 2800 i 4750 obr./min.
Moc silników wysokoprężnych jest przenoszona na tylne koła za pomocą sześciobiegowej manualnej skrzyni biegów. Silniki benzynowe V6 są standardowo sprzężone z pięciobiegową automatyczną skrzynią biegów. Takie rozwiązanie jest także możliwe jako opcja dla dwóch najmocniejszych modeli silników wysokoprężnych.
Zastosowane w nowym Vito połączenie wzdłużnie zamontowanych silników i napędu na tylne koła oferuje lepszą przyczepność (trakcję) niemal w całym zakresie obciążeń pojazdu, a także poprawę bezpieczeństwa pasywnego z przodu pojazdu.
<strong>Bezpieczeństwo aktywne i pasywne</strong>
Osiągnięcie maksymalnych poziomów bezpieczeństwa aktywnego i pasywnego było absolutnym priorytetem wyznaczonym w książce warunków technicznych nowego Vito. Model Vito posiada hamulce tarczowe na 4 kołach, o średnicach 300 mm z przodu i 296 mm z tyłu. Standardowa specyfikacja dla wszystkich modeli obejmuje także elektroniczny system stabilizujący jazdę ESP*, sprzężony z układem ABS, systemem zapobiegania utracie przyczepności kół przy ruszaniu i gwałtownym przyspieszaniu ASR, elektronicznym rozdziałem siły hamowania EBV oraz hydraulicznym asystentem hamowania BAS.
<i>* Z wyjątkiem modelu Vito Basic 109 CDI Furgon.</i>
Wszystkie siedzenia są wyposażone w trzypunktowe pasy bezpieczeństwa, a oba siedzenia przednie posiadają ponadto napinacze pasów bezpieczeństwa. Pełnowymiarowa przednia poduszka powietrzna od strony kierowcy stanowi wyposażenie standardowe. Ponadto, lista wyposażenia dodatkowego obejmuje pojedynczą i podwójną poduszkę powietrzną po stronie pasażera (w Kombi seryjnie) oraz kurtyny boczne, natomiast nowe poduszki powietrzne boczne, chroniące klatkę piersiową mogą być zamawiane w połączeniu z nowymi, luksusowymi siedzeniami.
Wytrzymałość, sztywność, a także odporność na zginanie i skręcanie we wszystkich odmianach nowego modelu zostały jeszcze bardziej udoskonalone, co następnie zostało potwierdzone podczas przeprowadzenia wszystkich zazwyczaj wykonywanych prób zderzeniowych. W razie kolizji, dwie specjalne przegrody deformacyjne z przodu pojazdu pochłaniają tyle energii kinetycznej ile to możliwe, jednocześnie zapobiegając uszkodzeniu elementów ram bocznych w razie drobniejszych kolizji.
Bezpieczeństwo jazdy zostało dodatkowo poprawione dzięki takim właściwościom, jak stanowiące standardowe wyposażenie punkty zaczepienia lin unieruchamiających ładunek (lashing eyelets), system szyn zamocowanych w tylnej przegrodzie furgonu, a stosowanych do zabezpieczania ładunków oraz możliwość wyboru siatki ochronnej do ochrony ładunku, a także konstrukcje przegród.
<strong>Wprowadzenie na rynek</strong>
Dotychczasowa gama modeli Vito, produkowana w zakładach w Vitoria w Hiszpanii, będzie sukcesywnie zastępowana przez nowy model poczynając od jesieni 2003 roku. Przygotowując się do produkcji nowych pojazdów, na terenie tych zakładów uruchomiono nową tłocznię, wyposażoną w 550 najnowocześniejszych robotów, a także całkowicie nową lakiernię i linię montażową, co w praktyce pozwoli na dwukrotne zwiększenie możliwości produkcyjnych.
<strong>Dodatkowe informacje na temat koncernu DaimlerChrysler znajdują się na stronie <a href="http://www.media.daimlerchrysler.com">www.media.daimlerchrysler.com</a>
<strong>Źródło: DaimlerChrysler Automotive Polska</strong>