Nowy Mercedes-Benz Viano
Nowy Mercedes-Benz Viano to różnorodność i wszechstronność. Trzy linie wyposażenia – FUN, TREND i AMBIENTE, oraz turystyczna wersja MARCO POLO oferują szeroką gamę wariantów.
<p class="maintext"><strong>Nowy Mercedes-Benz Viano to różnorodność i wszechstronność. Trzy linie wyposażenia – FUN, TREND i AMBIENTE, oraz turystyczna wersja MARCO POLO oferują szeroką gamę wariantów.</strong>
Trzy różne długości nadwozia i cztery silniki – dwa silniki typu CDI i dwa sześciocylindrowe silniki benzynowe o mocy od 80 kW (109 KM) do 160 kW (218 KM) – czynią model Viano nadzwyczaj uniwersalnym. Także system siedzeń montowanych na szynach, gwarantujący dużą ilość konfiguracji poszczególnych siedzeń oraz możliwość wyboru pakietów dodatkowego wyposażenia – od pakietu Bike do pakietu Business – zapewniają, że ten nowy pojazd klasy MPV (multi purpose vehicle) szczyci się imponującą różnorodnością.
Zaprojektowany i opracowany niemalże od początku, Viano wypełnia miejsce w rodzinie modeli, zwolnione przez klasę V. Nowy model będzie produkowany w mieście Vitoria w Hiszpanii, gdzie zakłady DaimlerChrysler zostały znacznie rozbudowane i specjalnie przystosowane do produkcji nowego modelu Mercedes-Benz.
<strong>Uniwersalność i przestronność jednocześnie</strong>
Szeroki zakres użytkowania pojazdu przez przyszłych nabywców ukierunkował proces rozwoju nowego produktu już w jego wstępnej fazie. Duża ilość dostępnych wariantów wyróżnia model Viano w jego klasie pojazdów. Jego pozycję wzmacnia dodatkowo zachwycający design, dobrze przemyślane wnętrze, szeroka gama silników, a także dynamiczna, a mimo to bezpieczna i płynna charakterystyka jazdy, co ustanawia nowe standardy w tej kategorii pojazdów.
Model Viano będzie dostępny w dwóch różnych rozstawach osi (3200 mm i 3430 mm) w połączeniu z dwoma typami zwisu umożliwiając uzyskanie różnych długości pojazdu, wynoszących 4748 mm, 4993 mm i 5223mm. Rozstaw osi podstawowego modelu Viano jest o 200 mm dłuższy od modeli ustępującej klasy V, a jego długość całkowita jest większa o 88 mm.
Osłona silnika, która jest dłuższa niż u jego poprzednika, wskazuje na znacznie większe pochłanianie energii, czego doświadczą kierowca i pasażer siedzący z przodu w przypadku zderzenia czołowego. We wnętrzu, zwiększona długość pojazdu pozwoliła na dobre wykorzystanie uzyskanej w ten sposób znacznie większej przestrzeni pomiędzy siedzeniami oraz na uzyskanie większej powierzchni bagażowej. W rezultacie komfort i praktyczność poprawiły się w jednakowym stopniu.
Wersja FUN to standardowa odmiana z pięcioma siedzeniami, których ilość może wzrosnąć do siedmiu jeśli zdecydujemy się na wariant o największej długości pojazdu. Istnieje tutaj możliwość przekształcenia tylnej trzyosobowej ławki w komfortowe łóżko. Wersje TREND i AMBIENTE są wyposażone w sześć pojedynczych siedzeń, których ilość można zwiększyć do ośmiu, wykorzystując w tym celu trzyosobowe kanapy (w opcji). Samochód campingowy MARCO POLO posiada cztery siedzenia w standardzie, a w razie potrzeby można wyposażyć go w jedno dodatkowe siedzenie. Dodatkowe podwójne łóżko może być zamontowane w składanym dachu, który może być uruchamiany elektrohydraulicznie za pomocą opcjonalnej funkcji Easy Up.
Sportowy, praktyczny i gotowy do wykorzystywania w działalności gospodarczej: model Viano jest dostępny z trzema pakietami wyposażenia – BIKE, LIFE i BUSINESS, – które są ukierunkowane na trzy różne dziedziny wykorzystywania. Pakiet BIKE obejmuje tylny bagażnik na rower oraz zestaw oprzyrządowania dla roweru; pakiet LIFE daje dodatkowe korzyści z użycia między innymi drugich drzwi przesuwnych, składanego stolika i 12-woltowej lodówki, a pakiet BUSINESS obejmuje system menedżera pokładowego COMAND, podstawowe okablowanie dla telefonu komórkowego oraz torbę biurową, pozwalającą na bezpieczne przechowywanie laptopa i jego akcesoriów.
<strong>Wybór pomiędzy czterema silnikami i dwoma przekładniami</strong>
Kierowca Viano może wybrać pomiędzy dwoma silnikami wysokoprężnymi CDI oraz dwoma silnikami benzynowymi V6, z których wszystkie montowane są rzędowo w przedniej części pojazdu. Oba silniki wysokoprężne charakteryzują się objętością skokową cylindra równą 2.2 litra oraz osiągają moc 80 kW (109 KM) lub 110 kW (150 KM). Natomiast benzynowe zespoły silnikowe mają objętość skokową cylindra równą 3.2 litra oraz osiągają moc 140 kW (190 KM) lub 160 kW (218 KM).
Stosowanie turbosprężarki doładowującej ze zmienną geometrią oraz zwiększenie ciśnienia wtrysku do 1600 barów, spowodowało przesunięcie osiągów oraz momentu obrotowego silników wysokoprężnych znacznie powyżej wielkości odnotowanych dla ich wcześniejszych wersji, przy tej samej objętości skokowej.
Benzynowe zespoły napędowe, które sprawdziły się już w różnych seriach modeli samochodów osobowych Mercedes-Benz, wykazują znakomitą żwawość w połączeniu z imponująco płynną charakterystyką jazdy. Te silniki już obecnie spełniają najnowsze normy kontroli emisji spalin (EU4/I), a to dzięki podwójnemu zapłonowi, recyrkulacji gazów spalinowych oraz dwóm dopalaczom katalitycznym.
Standardowo silniki wysokoprężne są połączone z sześciobiegową, manualną skrzynią biegów, podczas gdy w samochodach z silnikami benzynowymi stosowane są pięciobiegowe automatyczne skrzynie biegów. W silnikach wysokoprężnych układy przeniesienia napędu z automatyczną skrzynią biegów są dostępne jako opcja.
Stanowiący standardowe wyposażenie system aktywnego serwisowania ASSYST oraz niewielka ilość części wymagających obsługi, pozwalają na znaczne obniżenie kosztów obsługi, zwłaszcza w przypadku silników wysokoprężnych CDI. Przeciętnie, model Viano należy oddawać do przeglądu dopiero po przejechaniu każdych 30 000 kilometrów (lub raz w roku). Łatwa do napraw konstrukcja, wydajne metody naprawy oraz brak drogich elementów w miejscach najbardziej narażonych na kolizje pozwalają na uzyskanie rozsądnych cen napraw po drobniejszych uszkodzeniach.
<strong>Komfort i przyjemność z jazdy połączonej z bezpieczeństwem stają się standardem</strong>
Silniki wykazujące wyjątkową dynamikę w szerokim zakresie prędkości obrotowych wraz ze starannie zaprojektowanym układem przeniesienia napędu dają każdemu kierowcy możliwość pełnego odczucia przyjemności z jazdy. Przejście na napęd na tylne koła poprawiło, w porównaniu z modelem wcześniejszym, trakcję i stabilność jazdy na wszelkich rodzajach dróg i przy różnych typach ładunków. Ponadto, standard wyposażenia stanowią, odgrywając tutaj znaczącą rolę, takie elementy, jak system wspomagania kierowcy oraz układy poprawiające bezpieczeństwo jazdy, takie jak ESP, ABS, ASR, BAS i elektroniczny rozdział siły hamowania (EBV). Komfortowy system zawieszenia pneumatycznego tylnej osi z regulacją wysokości może być zamówiony dodatkowo w każdym Viano, stanowi natomiast standard w wersji AMBIENTE.
W istocie, model Viano może szczycić się wysokim poziomem wyposażenia standardowego pod każdym względem. Wystarczy wspomnieć tutaj o wszystkich szybach z przyciemnionego szkła, elektrycznie otwieranych oknach w drzwiach przednich i uchylanych tylnych, regulowanej w pionie i w poziomie kolumnie kierownicy, poduszkach powietrznych dla siedzeń kierowcy i pasażera siedzącego z przodu, centralnym zamku ze standardowym, radiowym zdalnym sterowaniem. Poduszki powietrzne boczne, chroniące klatkę piersiową oraz kurtyny boczne stanowią dodatkowe wyposażenie opcjonalne.
<strong>Źródło: DaimlerChrysler Automotive Polska</strong>