Nowy Lexus ES dotrze do Europy
Choć światowa premiera siódmej generacji Lexusa ES odbywa się na targach w Pekinie, to jednak z naszego punktu widzenia najważniejsza jest informacja, że model ten po raz pierwszy trafi również do sprzedaży na europejskim rynku.
Nowa platforma GA-K
Nowy Lexus ES powstał na zupełnie nowej platformie (Global Architecture – K). Nadwozie jest dłuższe o 65 mm, niższe o 5 mm i szersze o 45 mm od swego poprzednika. Większy o 50 mm jest także rozstaw osi, zwiększono również rozstaw kół z przodu i z tyłu (odpowiednio o 10 i 37 mm).
Nowa platforma GA-K pozwoliła obniżyć linię maski silnika, co nadaje autu bardziej dynamiczny, a jednocześnie opływowy charakter. Przednia część nadwozia będzie się różnić w zależności od wersji. Standardowe odmiany mają grill w kształcie klepsydry, zaś wersja F Sport – obecna po raz pierwszy w modelu ES – otrzymała czarną, ukośną siatkę, obecną również w otworach na rogach przedniej części samochodu.
Tylna część nadwozia została ostro wyrzeźbiona, a zachodzące na boki zespolone lampy LED tworzą ciągłą linię stylistyczną. W wersjach F Sport dodano tylny spojler, oznakowanie oraz ciemne akcenty podkreślające sportowy charakter. W standardowych wersjach ES dostępne są trzy rodzaje kół o średnicy 17 i 18 cali, zaś w wersjach F Sport zastosowano 19-calowe obręcze kół.
Więcej przestrzeni i więcej szykownych materiałów
Wewnątrz nowego Lexusa ES pasażerowie zyskali więcej miejsca na nogi oraz nad głowami. Komfortową jazdę zapewnić mają jednak także elektroniczne systemy, w tym opcjonalny system nawigacji, które będą współpracować z siecią bezprzewodową. Centrum dowodzenia stanowi multimedialny wyświetlacz o przekątnej 12,3 cala sterowany za pomocą Remote Touch oraz systemu rozpoznawania głosu.
Inny wygląd będzie mieć także wnętrze wersji F Sport, inspirowane przez tradycyjną japońską sztukę kucia mieczy. W standardowych wersjach ES wykorzystywane będą tradycyjne materiały, takie jak bambus i drewno Shimamoku, które podkreślają cenione przez klientów ręczne wykończenie ES, natomiast w F Sport pojawi się więcej metalowych detali.
Hybryda z nową jednostką benzynową
Lexus ES 300h, który trafi także na rynek europejski, wykorzystuje pracujący w cyklu Atkinsona 2,5-litrowy, czterocylindrowy silnik benzynowy oraz silnik elektryczny o większej gęstości mocy. Łączna moc układu wynosi 218 KM, zaś zużycie paliwa w cyklu mieszanym może wynosić 4,7 l/100 km.
2,5-litrowa jednostka to całkowicie nowa konstrukcja korzystająca z technologii szybkiego spalania, dzięki czemu charakteryzuje się ona wysoką sprawnością cieplną.
Dla zapewnienia lepszej dynamiki odmiana F Sport będzie oferowana z adaptacyjnym zawieszeniem AVS (Adaptive Variable Suspension), podobnym do stosowanego w coupe LC. Umożliwia ono regulację siły tłumienia dla każdego z kół w zakresie 650 poziomów, gwarantując lepszą kontrolę na każdej nawierzchni. Innym wyróżnikiem wersji F Sport jest tryb jazdy Sport+, w którym silnik, skrzynia biegów i zawieszenie działają według najbardziej dynamicznych ustawień.
Bezpieczeństwo przede wszystkim
ES siódmej generacji jest dostępny z najnowszym pakietem bezpieczeństwa Lexus Safety System+ bądź System Lexus Safety System +2. Systemy te zyskały nowe możliwości i obejmują nowe sytuacje, w których zapewniają ochronę kierowcy i pasażerom, zapobiegając wypadkowi.
Nowe funkcje obejmują wzbogacenie mechanizmu wykrywania przeszkód takich jak pojazdy i piesi w systemie ochrony przedzderzeniowej PCS (Pre-Collision System) o wykrywanie rowerzystów podczas jazdy w dzień, pozwalające eliminować jedne z najczęściej wydarzających się wypadkó, oraz wykrywanie pieszych w nocy.
Nowy Lexus ES ma wydajnie przyczynić się do wzrostu sprzedaży na europejskim rynku. Władze tej japońskiej marki liczą na osiągnięcie poziomu sprzedaży 100 tys. egzemplarzy do 2020 r., przy niemal 75 tys. sprzedanych autach w minionym roku.