Nowy fragment S5 pod Poznaniem już przejezdny, ale tylko z jedną jezdnią
Tuż przed końcem roku do ruchu oddany został kolejny odcinek drogi ekspresowej S5 pomiędzy Poznaniem a Wrocławiem. Niestety, udostępniona została tylko jedna jezdnia nowego fragmentu tej trasy, choć z całą pewnością ułatwi ona wyjazd z Poznania w kierunku stolicy Dolnego Śląska.
Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami od niedzieli kierowcy mogą korzystać z jednej jezdni przyszłej drogi ekspresowej S5 na odcinku od Poznania do Wronczyna o długości ponad 16 km. Odcinek ten został udostępniony do ruchu na zasadzie przejezdności, co oznacza, że w dalszym ciągu na drugiej jezdni oraz poza korpusem drogi będą prowadzone prace. Całą, dwujezdniową drogą S5 na tym odcinku pojedziemy w połowie przyszłego roku.
Udostępniony odcinek S5 jest o tyle ważny, że poprzez węzeł Poznań Zachód łączy się z autostradą A2 i znacznie ułatwi nie tylko dojazd i wyjazd z Poznania, ale również ominięcie stolicy Wielkopolski w kierunku północ-południe.
W ramach tego zadania wybudowany i oddany do ruchu został już jeden węzeł (Mosina), a dwa kolejne (Konarzewo i Stęszew) będą gotowe wraz z ukończeniem drugiej jezdni. Aktualnie nie ma możliwości zjazdu z tych węzłów. Dojazd do DK32 odbywa się poprzez obecną drogę krajową nr 5.
W celu zagwarantowania bezpieczeństwa na nowej drodze obowiązuje ograniczenie prędkości do 70 km/h, odseparowane zostały pasy ruchu przy pomocy tablic oznakowania poziomego U21 w celu wydzielenia przeciwległych kierunków ruchu oraz ustawione zostały znaki ostrzegawcze A-18b (uwaga na zwierzęta dzikie).
Droga ekspresowa S5 jest priorytetem w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2020. W momencie oddania całego drogi do użytku będzie to jedna z najistotniejszych tras szybkiego ruchu w Polsce, który połączy trzy autostrady. S5 docelowo połączy Nowe Marzy (A1), Bydgoszcz, Poznań (A2) i Wrocław (A8).
W Wielkopolsce dotychczas zostało oddane do ruchu 74 z ponad 100 kilometrów S5 na trasie z Poznania do Wrocławia. W budowie pozostają jeszcze dwa odcinki od Wronczyna poprzez Kościan do Radomicka o długości 35 km. Planowany termin oddania od użytku ostatnich fragmentów S5 to IV kwartał przyszłego roku. Tym samym pod koniec przyszłego roku kierowcy będą mogli skorzystać z całej drogi S5 z Poznania do Wrocławia.
Budowa drogi ekspresowej S5 odc. Poznań – Wronczyn (koszt około 530 mln zł) jest dofinansowana ze Środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIŚ) perspektywy finansowej UE na lata 2014-2020.