Nowy flagowy diesel w ofercie Opla Insignii
Jesienią w ofercie Opla Insignii pojawi się nowy topowy silnik Diesla z podwójnym doładowaniem o mocy 210 KM. Wszystkie warianty z tą jednostką będą współpracować z ośmiobiegową automatyczną przekładnią i napędem na wszystkie koła.
Nowy silnik BiTurbo został zaprojektowany głównie z myślą o uterenowionej Insignii, czyli wersji Country Tourer, jednak trafi on do oferty również pozostałych odmian flagowego Opla (Grand Sport i Sports Tourer).
Sekwencyjne, dwustopniowe turbodoładowanie pozwoliło z dwóch litrów pojemności uzyskać moc 201 KM przy 4000 obr/min. Imponująco wygląda również maksymalny moment obrotowy tej jednostki - 480 Nm uzyskiwane jest od 1500 obr/min. Średnie spalanie wg normy NEDC wynosi 6,9 l/100 km, a wg bardziej realistycznej normy WLTP, która zacznie obowiązywać od jesieni br., Insignia w tej wersji silnikowej w cyklu mieszanym zużywa 7,5-8.0 l/100 km.
Nowej flagowej jednostce zawsze towarzyszyć będzie ośmiobiegowa przekładnia automatyczna oraz napęd na wszystkie koła z wektorowaniem momentu obrotowego. Opel Insignia Country Tourer 2.0 BiTurbo przyspiesza od 0 do 100 km/h w 7,9 sekundy, a prędkość maksymalna samochodu wynosi 233 km/h.
Aby zoptymalizować zużycie paliwa przy jednoczesnym zachowaniu jak największej przyjemności z jazdy nowy diesel jest wyposażony w dwie turbosprężarki w układzie sekwencyjnym. Zasysane powietrze trafia do pierwszej turbosprężarki, gdzie jest poddawane kompresji i dopiero wtedy dociera do drugiej turbiny o zmiennej geometrii łopatek (Variable Geometry Turbine, VGT), napędzanej spalinami. Dzięki takiemu rozwiązaniu udało się zwiększyć moment obrotowy przy niskiej prędkości obrotowej oraz moc przy szybszych obrotach silnika. Następnie łopatki ustawiane są równolegle do kierunku przepływu gazu, co ogranicza ciśnienie wsteczne i przyczynia się do zmniejszenia spalania. Mocno sprężone i bardzo gorące powietrze przechodzi jeszcze przez chłodnicę międzystopniową zanim trafi do komór spalania. Wówczas następuje sekwencyjny (nawet w 10 porcjach) wtrysk oleju napędowego przez siedmiootworowe dysze, pod ciśnieniem 2000 barów. Ciśnienie doładowania jest kontrolowane z uwzględnieniem prędkości obrotowej i obciążenia silnika przez trzy zawory oraz elektrycznie sterowany układ zmiennej geometrii turbiny.
Przy budowie nowego silnika zastosowano żeliwny wał korbowy, wałki wyrównoważające, usztywnione koło zamachowe oraz dwuczęściową miskę olejową, ograniczając w ten sposób typowe dla silników Diesla wibracje i niepożądane odgłosy pracy. W celu dalszego obniżenia zużycia paliwa pompa cieczy chłodzącej jest włączana tylko wtedy, gdy jest to konieczne dla obniżenia temperatury w układzie.
Podobnie jak dotychczasowy silnik 2.0 o mocy 170 KM z pojedynczą turbosprężarką nowa jednostka wysokoprężna również jest wyposażona w wysoce skuteczny układ selektywnej redukcji katalitycznej (Selective Catalytic Reduction, SCR) z wtryskiem AdBlue, który usuwa tlenek azotu (NOx) ze spalin.
Insignię z nowym najmocniejszym dieslem będzie można zamawiać już jesienią br.