Nowy 130-konny SEAT León 1.9 TDi
SEAT jeszcze bardziej rozszerzył ofertę silników wysokoprężnych do modelu León, oferując nowy, 130-konny (96 kW) wariant mocnego silnika TDi o pojemności 1.900 cm3. Obecnie każdy model w asortymencie SEAT-a, poza Arosą, oferowany jest z tą świetną jednostką napędową.
<strong>SEAT jeszcze bardziej rozszerzył ofertę silników wysokoprężnych do modelu León, oferując nowy, 130-konny (96 kW) wariant mocnego silnika TDi o pojemności 1.900 cm3. Obecnie każdy model w asortymencie SEAT-a, poza Arosą, oferowany jest z tą świetną jednostką napędową.
</strong>
Dzięki wprowadzeniu tego nowego silnika, model León został obecnie wyposażony w najbogatszą gamę silników Diesla spośród wszystkich modeli SEAT-a. Występuje łącznie w pięciu wersjach: od oszczędnego 68-konnego 1.9 SDi, poprzez sprawne silniki 1.9 TDi o mocy 90 i 110 KM i nowy,
130-konny TDi, po najwyższy model 1.9 TDi o mocy 150 KM. Ten ostatni oferowany jest również
z napędem na 4 koła.
Nowy León z 130-konnym silnikiem 1.9 TDi jest sprzężony z sześciostopniową skrzynią biegów
i sprzedawany jest w wersjach wyposażenia Sport i Signo. Wersje wyposażone w tą jednostkę napędową można zidentyfikować za pomocą emblematu „TDI”, w którym litery „DI” są wyróżnione kolorem czerwonym.
Rosnący rynek
W całej Unii Europejskiej (UE) widoczny jest w ostatnich latach stopniowy wzrost sprzedaży samochodów z silnikami Diesla – w roku 2002 ponad 40 procent wszystkich samochodów osobowych sprzedanych w UE posiadały silniki wysokoprężne (źródło: "Association Auxiliaire de l´Automobile").
W Hiszpanii wzrost liczby zakupionych samochodów z silnikiem Diesla jest jeszcze wyraźniejszy. Do roku 1998 liczba sprzedawanych samochodów z silnikami benzynowymi była większa od liczby samochodów z silnikami Diesla, lecz od tego czasu z roku na rok coraz więcej nabywców decyduje się na diesla. W roku 2002 aż 57,3 procent wszystkich samochodów zarejestrowanych w Hiszpanii stanowiły diesle: w roku 2001 było to 51,7 procent. W ubiegłym roku spośród łącznej liczby niemal
1.332 tys. samochodów osobowych zarejestrowanych w Hiszpanii, około 762 tys. stanowiły diesle, zaś 570 tys. samochody z silnikami benzynowymi.
W roku 2003 diesle stanowiły ponad 70 procent pojazdów sprzedanych przez SEAT-a i prawie
82 procent egzemplarzy modelu León sprzedanych dotychczas w tym roku wyposażonych było w silniki TDi, co świadczy o wysokim stopniu akceptacji dla tych wyjątkowo udanych silników, zarówno z punktu widzenia ich doskonałych osiągów, jak i niskiego użycia paliwa.
SILNIK
Wysokie osiągi, niskie zużycie paliwa
Nowy 130-konny SEAT León 1.9 TDi stanowi idealne połączenie doskonałych osiągów ze skromnym zużyciem paliwa.
Model ten osiąga prędkość maksymalną 205 km/h, przyspiesza od 0 do 100 km/h w ciągu 9,8 sekundy oraz pokonuje kilometr ze startu zatrzymanego w ciągu 31,2 sekundy. Jego doskonały maksymalny moment obrotowy, który wynosi 310 Nm przy 1.900 obr/min, zapewnia wielką przyjemność z jazdy
i możliwość bezpiecznego wyprzedzania, przy doskonałym przyspieszaniu bez zmiany biegów. Przyspieszenie od 80 do 120 km/h na piątym biegu zajmuje zaledwie 9,7 sek., zaś na szóstym 12,6 sekundy.
Wymiary wewnętrzne silnika TDi o mocy 130 KM są identyczne jak wersji 110-konnej. Główne różnice tkwią w pompowtryskiwaczach, które dzięki swej konstrukcji powodują wtrysk paliwa do cylindra pod wyższym ciśnieniem. Sprężarka jest wyposażona w turbinę o większej średnicy i szerszych łopatkach. Moc 130 KM silnik ten osiąga przy 4.000 obr/min.
NADWOZIE
Sprawdzona sprawność
Rzecz jasna, nadwozie samochodu musi być zdolne do okiełznania mocy silnika. W przypadku modelu León jest to rzecz szczególnie konieczna: w końcu najsilniejsza wersja Leóna osiąga moc 225 KM. Wyposażony w kolumny McPhersona z przodu i nieco usztywnioną belkę skrętną, León zapewnia wyjątkowo dobre prowadzenie pojazdu i trzymanie się drogi.
Zgodnie z przyjętą przez SEAT-a praktyką, oferowana jest również wersja Sport, ze zmodyfikowaną charakterystyką zawieszenia dla tych, którzy oczekują od swojego auta bardziej sportowego zachowania. Pakiet ten obejmuje sztywniejsze amortyzatory, twardsze sprężyny (10%) oraz nadwozie obniżone o 10 mm.
130-konny León 1.9 TDi w wersji Signo oraz Sport jest wyposażony w układ hamulcowy z 288 mm samoczynnie wentylowanymi tarczami z przodu i tarczami (pełnymi) o średnicy 232 mm z tyłu.
Obie wersje wyposażone są standardowo w system ABS oraz system kontroli trakcji i w obu możliwe jest uzyskanie w ramach wyposażenia dodatkowego elektronicznego systemu stabilizującego (ESP), zawierającego również układ awaryjnego wspomagania układu hamulcowego (EBA), który gwarantuje skrócenie drogi hamowania w sytuacjach awaryjnych.
Od zewnątrz wersje te różnią się kołami. Wersja 130-konna TDi Signo jest wyposażona w opony 195/65 na obręczach stalowych 6J x 15, natomiast wersja Sport w opony 205/55 na obręczach ze stopu lekkiego o wymiarach 7J x 16.
WYPOSAŻENIE
Wersje Sport i Signo
130-konny León 1.9 TDi Sport jest wyposażony standardowo w szeroką gamę elementów, takich jak poduszki przednie i boczne, systemy ABS i TCS, klimatyzacja, wszystkie szyby boczne podnoszone elektrycznie, elektrycznie sterowane, podgrzewane lusterka boczne, opony 205/55 na 16-calowych obręczach ze stopu lekkiego, fotele sportowe, pokryte skórą trzyramienne koło kierownicy i gałka dźwigni zmiany biegów, komputer pokładowy, dwutonowy sygnał dźwiękowy, gniazdo 12 V w bagażniku oraz radio i odtwarzacz płyt CD z ośmioma głośnikami.
Wersja Signo jest standardowo wyposażona w poduszki dla kierowcy i pasażera, poduszki boczne, systemy ABS i TCS, klimatyzację, elektrycznie sterowane, podgrzewane lusterka boczne, 15-calowe stalowe obręcze kół, komputer pokładowy, dwutonowy sygnał dźwiękowy oraz radio i odtwarzacz płyt CD z ośmioma głośnikami.
Dla osób pragnących jeszcze bardziej zindywidualizować swój samochód, w obu wersjach dostępne są następujące elementy wyposażenia dodatkowego: system ESP z układem EBA (wspomaganie hamowania awaryjnego), elektryczny szyberdach, zmieniarka płyt CD w schowku przed fotelem pasażera z przodu, alarm wolumetryczny, system cruise control (tempomat), zestaw montażowy do telefonu komórkowego oraz wycieraczki z czujnikiem deszczu.
Ponadto lista wyposażenia dodatkowego zawiera atrakcyjny pakiet wykończenia wnętrza, na który składają się: tapicerka skórzana lub łączona – skórzana i Alcantara, elektrycznie regulowane przednie fotele, z dodatkową regulacją pozycji lędźwiowej. Do wyboru są również dwa dynamiczne systemy nawigacji: ‘Standard’ – przekazujący dane w postaci symboli oraz ‘High’, w którym prezentowana jest mapa w czasie rzeczywistym.
WYPOSAŻENIE
Coś dla każdego
Wersja wyposażenia Signo zapewnia luksus i elegancję, zaś wersja Sport dodaje sportowego ducha.
Obie wersje obejmują następujące wyposażenie standardowe:
• Lampy przeciwmgielne
• Elektrycznie sterowane, podgrzewane lusterka boczne w kolorze nadwozia
• Szyby ze szkła barwionego
• 3. światło stopu wbudowane w tylny spojler
• Krótka antena dachowa z zabezpieczeniem przeciwkradzieżowym
• Kierownica z regulacją wysokości i odległości
• Szyby przednie i tylne podnoszone elektrycznie
• Zdalnie sterowany zamek centralny
• Radio z odtwarzaczem płyt CD i ośmioma głośnikami
• Fotel kierowcy z regulacją wysokości
• Dzielona tylna kanapa z zagłówkami o regulowanej wysokości
• Wspomaganie układu kierowniczego
• Poduszki dla kierowcy i pasażera
• Poduszki boczne
• Przednie pasy bezpieczeństwa z regulacją wysokości i napinaczami
• Tylne trzypunktowe pasy bezpieczeństwa
• Kodowany immobilizer
• Komputer pokładowy
• Filtr pyłkowy
Sport
W wersji Sport oferowane są ponadto standardowo następujące elementy wyposażenia:
• Trzyramienne sportowe koło kierownicy pokryte skórą
• Pokryte skórą gałka dźwigni zmiany biegów i uchwyt hamulca ręcznego
• Przednie fotele sportowe
• Opony 205/55 na obręczach ze stopu lekkiego 7J x 16
• Klimatyzacja
Signo
W wersji Signo oferowane są standardowo następujące specjalne elementy wyposażenia:
• Klimatyzacja
• Opony 195/65 na felgach stalowych 6J x 15
• Trzyramienne koło kierownicy
Wyposażenie dodatkowe
Dla obu wersji wyposażenia oferowana jest pełna lista wyposażenia dodatkowego:
• Elektryczny szyberdach
• System cruise control (tempomat)
• Sześciopłytowa zmieniarka płyt CD w schowku naprzeciwko pasażera jadącego z przodu
• Zestaw montażowy do telefonu komórkowego
• System ESP z układem EBA
• Alarm wolumetryczny
• Wycieraczki z czujnikiem deszczu
• Tapicerka skórzana lub skórzana i Alcantara
• Dwa warianty dynamicznego systemu nawigacji
W wersji Signo można otrzymać:
• Klimatyzację
• Opony 195/65 na obręczach ze stopu lekkiego 6J x 15
<strong>Źródło: Iberia Motor Company</strong>