Nowe wcielenie hybrydowej Toyoty RAV4
Podczas rozpoczynających się właśnie targów motoryzacyjnych w Paryżu Toyota zaprezentowała na swoim stoisku m.in. po raz pierwszy w Europie nowe wcielenie RAV4, a także hybrydową odmianę tego modelu z bardziej zaawansowanym napędem hybrydowym.
Nowa, piąta generacja RAV4 jest pierwszym SUV-em Toyoty zbudowanym na platformie TNGA (Toyota New Global Architecture). Obecnie to jeden z najważniejszych modeli dla japońskiego koncernu z łączną sprzedażą wszystkich dotychczasowych generacji powyżej 8 miliona egzemplarzy i z nieformalnym tytułem najlepiej sprzedającego się SUV-a w 2017 r.
Dzięki zastosowaniu platformy TNGA Toyota RAV4 ma niżej położony środek ciężkości, niższą masę oraz sztywniejsze o 57% i dobrze wyważone nadwozie, co powinno gwarantować stabilność i znacznie lepsze własności jezdne. Maksymalne obniżenie środka ciężkości uzyskano dzięki zmniejszeniu masy każdego elementu i możliwie jak najniższemu zamontowaniu podzespołów – od silnika po fotele w kabinie.
Nowa generacja jest krótsza od poprzednika o 5 mm (4600 mm), szersza o 10 mm (1885 mm) oraz niższa o 10 mm (1650 mm), a jej rozstaw osi zwiększono o 30 mm (2690 mm). Siedzisko przedniego fotela znalazło się o 15 mm niżej niż w poprzedniej generacji RAV4. W kabinie udało się wygospodarować więcej miejsca. Szerokość kabiny na wysokości tylnej kanapy wzrosła o 40 mm, zwiększając przestrzeń dla nóg. Pojemność bagażnika wzrosła zaś do 580 l – tj. o 79 l więcej niż w poprzedniku.
Pod maską nowej Toyoty RAV4 Hybrid znalazł się cztercylindrowy silnik benzynowy Dynamic Force o pojemności 2,5 litra z bezpośrednim wtryskiem. Nowy układ hybrydowy ma moc 218 KM dla wersji z przednim napędem oraz 222 KM z napędem na wszystkie koła. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje nowemu RAV4 z elektrycznym systemem AWD 8,1 s.
Nowością w nowym modelu są lżejsze i mniejsze baterie niklowo-wodorkowe. Toyota zapowiada średnie zużycie paliwa na poziomie 4,5 l/100 km.
Nową Toyotę RAV4 Hybrid wyposażono w sprawniejszy, elektryczny układ napędu na cztery koła, który zapewnia mniejsze zużycie paliwa w mieście. Tylną oś napędza dodatkowy silnik-generator, który współpracuje z układem hybrydowym. Nowością jest również zintegrowane zarządzanie napędem AWD (AIM), automatycznie dostosowujące pracę wspomagania kierownicy, sterowania hamulcami i przepustnicą, dobór przełożeń i rozdział momentu obrotowego – zależnie od wybranego przez kierowcę trybu jazdy: Normal, Eco lub Sport.
Dzięki zastosowaniu kontroli ograniczenia uślizgu w mechanizmie różnicowym Trail Mode Toyota RAV4 będzie mogła teraz pewniej czuć się również poza asfaltowymi drogami. System ten zapewnia lepszą przyczepność i kontrolę nad autem w warunkach niedostatecznej przyczepności. Pozbawione przyczepności koło zostaje zablokowane, a moment obrotowy – zamiast do niego – trafi do koła mającego dobry kontakt z podłożem.
Nowością jest także wirtualne wsteczne lusterko, które pozwala lepiej obserwować otoczenie. Może ono działać jako zwyczajne, automatycznie ściemniające się lusterko wsteczne lub jako cyfrowy monitor o znacznie szerszym polu widzenia. Obraz pochodzi wówczas z regulowanej, zamontowanej nad tylną szybą kamery wysokiej rozdzielczości o szerokim polu widzenia.