Nowe testy Euro NCAP - rozczarowania i zaskoczenia
Kolejna seria testów Euro NCAP już za nami. Zdobywcy maksymalnej noty, czyli pięciu gwiazdek mają się z czego cieszyć i zapewne już wkrótce w reklamach zostanie to zaznaczone - taki sukces to ogromna dźwignia marketingowa. Poznajmy poszczególne wyniki aż 11 modeli.
Jeśli ktoś zdobył cztery gwiazdki, z pewnością nie będzie o tym wspominał - pod względem marketingowym to żaden sukces. Zdobywca trzech gwiazdek natomiast chce jak najszybciej zakopać się pod ziemią i zapomnieć o takiej porażce. Niestety dla wielu producentów gwiazdki Euro NCAP to nie wyznacznik bezpieczeństwa i impuls do dalszego działania, tylko narzędzie marketingowe idealnie pasujące do reklam telewizyjnych i broszur reklamowych.
Z jedenastu testowanych aut aż sześć zdobyło maksymalną notę 5 gwiazdek. Na taki wynik zapracowały takie modele, jak Mazda3, Mitsubishi Outlander PHEV, Peugeot 308, Maserati Ghibli, Infiniti Q50 oraz Ford Turneo Connect. Na wynik czterech gwiazdek zapracowały takie modele, jak Ford EcoSport, Mercedes-Benz Citan Kombi, Nissan Note, Volkswagen T5 oraz BMW i3. Szczególnie ostatnia pozycja zasługuje na uwagę i prawdę mówiąc jest małym rozczarowaniem.
Wracając do liderów, najlepiej zaprezentowały się dwa modele klasy premium, czyli Infiniti Q50 oraz Maserati Ghibli. Japoński model uzyskał wynik 86% za ochronę dorosłych, 85% za ochronę dzieci, 67% za bezpieczeństwo pieszych oraz 81% za systemy bezpieczeństwa. Rewelacyjny wynik osiągnęła włoska limuzyna, szczególnie, jeśli chodzi o ochronę dorosłego pasażera - wynik aż 95% robi wrażenie. Poza tym Ghibli uzyskał wyniki odpowiednio 79, 74 oraz 81%.
Jak już wspomnieliśmy, niewielkim rozczarowaniem jest wynik czterech gwiazdek modelu BMWi3. Nie jest to zły wynik, choć z pewnością spodziewaliśmy się pięciu gwiazdek. Miejski model bawarskiego producenta za ochronę dorosłego wypracował wynik 86%, za ochronę dziecka dostał 81%, zaś za bezpieczeństwo pieszego 57%. Słaby wynik jest zasługą również mizernego wyposażenia odpowiedzialnego za bezpieczeństwo - Euro NCAP postanowiło wystawić tu wynik 55%. Obok modelu Ford EcoSport jest to najgorszy wynik z całej jedenastki.