Nowe Renault Megane RS podnosi poprzeczkę
Oficjalnie zaprezentowany został we wrześniu podczas wystawy samochodowej we Frankfurcie, ale wciąż fani sportowej odmiany Renault Megane muszą na niego czekać. Postanowiliśmy osłodzić nieco tę gorycz oczekiwania, przypominając najważniejsze szczegóły najnowszej generacji Megane RS wraz z porcją nowych zdjęć z jazd testowych tym modelem.
W nowym Renault Megane RS debiutuje nowa generacja 1,8-litrowego silnika z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem. Jednostka ta generuje moc 280 KM, dostępnych przy 6000 obr/min, i osiąga maksymalny moment obrotowym 390 Nm, które kierowca ma do dyspozycji od 2400 do 4800 obr/min. Silnik otrzymał m.in. nową głowicę oraz wydajniejszy system chłodzenia, a także zmodyfikowaną turbosprężarkę z podwójnym przepływem (Twin Scroll), dzięki której udało się zwiększyć obroty w niskim zakresie obrotów. Większy dopływ świeżego powietrza zapewnić ma zmodyfikowany układ dolotowy z drugim wlotem powietrza.
Jeśli dla kogoś 280-konne stado będzie zbyt małe, będzie mógł poczekać do końcówki roku, kiedy pojawi się wersja Trophy. W tej odmianie Megane RS będzie miało moc 300 KM i 400 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Będzie ona oferowana w standardzie z zawieszeniem Cup, 19-calowymi felgami i dwumateriałowymi tarczami hamulcowymi.
Wróćmy jednak do początku roku i "standardowej" Megane RS. Za przeniesienie napędu odpowiadać będzie 6-biegowa, manualna skrzynia biegów bądź automatyczna, dwusprzęgłowa przekładnia, również o 6 stopniach. Przekładnia EDC posiada możliwość manualnej zmiany przełożeń za pomocą łopatek przy kierownicy. Szybkość reakcji zależeć będzie od wybranego trybu jazdy - Comfort, Normal, Sport oraz Race. W przypadku trybów Sport i Race dostępne będą dwie dodatkowe funkcje - Multi Change Down (w fazie hamowania w trybie ręcznym możliwe jest zredukowanie biegów jednym ruchem o kilka przełożeń przez pociągnięcie i przytrzymanie lewej łopatki) i Launch Control (dzięki wstępnemu przygotowaniu sprzęgła i układu doładowania przyspieszenia ze startu zatrzymanego są równie imponujące co w wyścigach samochodowych).
Przednie zawieszenie nowego Megane RS zostało całkowicie przeprojektowane w celu dostosowania geometrii do szerszych, 19-calowych kół oraz zwiększenia sztywności. Do wyboru są dwie wersje zawieszenia: Sport i Cup, różniące się parametrami pracy (sprężyn, amortyzatorów, odbojników i stabilizatorów poprzecznych).
Nowością w układzie zawieszenia są hydrauliczne odbojniki we wszystkich czterech amortyzatorach. Wywodząca się ze świata rajdów technologia polega na zastosowaniu „amortyzatora w amortyzatorze”. Przed końcem skoku amortyzatora dodatkowy tłok amortyzuje ruch koła zanim dojdzie do zetknięcia z odbojnikiem. Dzięki rozproszeniu energii bez jej ponownego skierowania na koło hydrauliczne odbojniki dobicia pozwalają zapobiegać efektowi podskakiwania kół, zapewniając lepszy kontakt opon z nawierzchnią.
Nowe Megane RS będzie pierwszym hot-hatchem z systemem czterech kół skrętnych. Inżynierowie z Renault Sport dostosowali go do potrzeb sportowego auta, by zapewnić jeszcze lepszą stabilność przy szybkim pokonywaniu zakrętów. Przy małych prędkościach tylne koła skręcają się w zakresie 2,7 stopnia w kierunku przeciwnym do skrętu kół przednich. Z kolei przy dużych prędkościach tylne koła skręcają się w tym samym kierunku w granicach 1 stopnia.
Stylistyka Megane RS została w dużym stopniu podporządkowana osiągom. Przednie błotniki poszerzono o 60 mm, zaś tylne o 45 mm w stosunku do Megane GT. Nieco inne proporcje to także efekt obniżenia nadwozia o 5 mm. Przód samochodu z obszernym wlotem powietrza i wbudowaną listwą aerodynamiczną jest charakterystyczny dla designu Renault Sport i nawiązuje do świata Formuły 1. Ponadto auto będzie się wyróżniać dzięki bocznym wylotom powietrza, specjalnym spojlerom progowym, zmodyfikowanym tylnym spojlerem, tylnym zderzakiem z wbudowanym dyfuzorem i centralnie umieszczoną końcówką układu wydechowego oraz czerwonymi zaciskami hamulcowymi z zawieszeniem Cup.
W kabinie za sportowy charakter odpowiadają sportowe fotele, czerwone przeszycia i czarna podsufitka, a także aluminiowe pedały oraz dźwignia zmiany biegów.
Telemetryczny system pokładowy RS Monitor został całkowicie zmodyfikowany, posiada rozszerzone funkcje i oferuje dwie opcje. Standardowa odmiana zbiera informacje z ok. 40 czujników i pozwala w czasie rzeczywistym wyświetlać wiele parametrów jazdy. Z kolei w wersji RS Monitor Expert możliwe jest filmowanie poszczególnych odcinków trasy, a następnie naniesienie na nie danych telemetrycznych. Następnie dane te mogą być wyeksportowane na stronę RS Replay, gdzie można dokonać dokładnej analizy kolejnych przejazdów na torze.
Z Clio RS zapożyczony został system wielofunkcyjnych świateł LED RS Vision. Światła, przypominające kształtem flagę z szachownicą, są wbudowane w przedni zderzak i okalają listwę F1. Ponadto komfortową i bezpieczną jazdę mają zapewnić m.in. wyświetlacz Head-Up, multimedialny system R-Link 2.0 z dotykowym ekranem o przekątnej 7 lub 8,7 cala, system audio firmy Bose oraz kilkanaście systemów wspomagających kierowcę (m.in. aktywny tempomat, system kontroli bezpiecznej odległości między samochodami, system rozpoznawania znaków drogowych i system Easy Park Assist).