Nowe przepisy dotyczące kontroli ruchu drogowego. O czym należy wiedzieć?
Zarówno kierowcy, jak i funkcjonariusze policji oraz innych służb będą mieć nowe prawa i obowiązki podczas kontroli drogowej. To efekt prac nad nowymi przepisami regulującymi tę kwestię. Jeśli nic nieprzewidzianego się nie stanie, zaczną one obowiązywać już w listopadzie br.
Po wejściu w życie nowego rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie kontroli ruchu drogowego policjanci (ale również inspektorzy Inspekcji Transportu Drogowego, funkcjonariusze Żandarmerii Wojskowej, Straży Granicznej oraz Służby Celno-Skarbowej) podczas prowadzenia działań kontrolnych będą mogli zatrzymać radiowóz w miejscu, gdzie jest to zabronione, lecz nie zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego.
Ponadto podczas kontroli drogowej będą mogli sprawdzić przebieg zarówno zatrzymanego do kontroli pojazdu, jak i pojazdu przewożonego np. na lawecie. Aktualny przebieg trafi do Centralnej Ewidencji Pojazdów. Będzie także możliwość, w przypadku zastrzeżeń po wstępnej kontroli technicznej pojazdu użytkowego – np. ciężarowego lub autobusu, skierowania go na bardziej szczegółowe badania. Przepis ten ma pomóc w wyeliminowaniu z dróg niesprawnych samochodów.
Kierowca, tak jak dotychczas, po zauważeniu sygnału do zatrzymania się będzie musiał zatrzymać samochód, nie opuszczać go (chyba że zażąda tego kontrolujący) i cały czas trzymać ręce na kierownicy. Dopiero na polecenie kontrolującego będzie mógł wyłączyć silnik i włączyć światła awaryjne. Nowością jest obowiązek umożliwienia dokonania identyfikacji pojazdu, w tym zaglądnięcie do komory silnika oraz innych miejsc w samochodzie.
Zwiększa się także liczba sytuacji, w których kontrolowana osoba może zostać wpuszczona do radiowozu. Policjant będzie mógł to zrobić, jeśli np. kierowca zadeklaruje chęć zapłaty mandatu za pomocą karty płatniczej lub innego instrumentu płatniczego. Ponadto po zmianach łatwiej będzie kontrolującemu wnioskować do starosty o ocenę stanu zdrowia kierującego pojazdem, jak również skierowanie kierowcy lub motorniczego na egzamin sprawdzający jego kwalifikacje.
Kolejną nowością, dotyczącą sytuacji przeprowadzania tzw. szybkich testów trzeźwości przez umundurowanego policjanta, jest brak konieczności legitymowania się każdemu kierowcy. W pozostałych sytuacjach umundurowany funkcjonariusz drogówki także nie będzie musiał okazywać legitymacji służbowej, chyba że zażyczy sobie tego kierowca.
Nowe przepisy regulują również kwestie zrywania plomb w celu kontroli przewożonych odpadów. W razie wątpliwości co do przewożonego ładunku wolno będzie kontrolującemu zerwać plombę zabezpieczającą. Przepisy określają także warunki wykonywania kontroli transportu odpadów przez inspektorów Inspekcji Ochrony Środowiska oraz procedury dotyczące kontroli pojazdów służb specjalnych. Nowym uprawnionym do kontroli w zakresie transportu odpadów (w obecności wybranych uprawnionych, np. policjanta) – są inspektorzy Inspekcji Ochrony Środowiska.
Projekt zmienionego rozporządzenia znajduje się obecnie w fazie uzgodnień międzyresortowych, dlatego też ostateczne zapisy mogą jeszcze ulec zmianie. Najprawdopodobniej nowe przepisy zaczną obowiązywać już w listopadzie.