Nowe Porsche Panamera - znamy szczegóły
Wczoraj w Berlinie odbyła się uroczysta premiera drugiej generacji Porsche Panamera. Nowa odmiana niemieckiego Gran Turismo, według zapewnień szefostwa koncernu, jeszcze lepiej łączy cechy luksusowej limuzyny i sportowego modelu.
Nowa Panamera urosła w stosunku do poprzednika. Jest o 34 mm dłuższa (5049 mm), 6 mm szersza (1937 mm) i 5 mm wyższa (1423 mm), a przy tym ma o 30 mm większy rozstaw osi (2950 mm). Jednocześnie dynamiczniej opadającą i zwężającą się ku tyłowi płaszczyzna dachu (obniżona o 20 mm w tylnej części kabiny) wraz z kształtem bocznych szyb zbliżają stylistycznie sylwetkę Panamery do nadwozia 911 (tzw. linia flyline). Przednia część nadwozia, choć całkowicie przemodelowana, bardziej przypomina odchodzącą generację modelu, z kolei tylne światła również wprost nawiązują do modelu 911.
Więcej elementów nadwozia - panele boczne, pokrywa silnika, dach, błotniki - wykonana w całości z aluminium. Dwa wyraziste przetłoczenia na dachu wizualnie obniżają środek ciężkości nadwozia, zaś dynamikę podkreślają pokaźne wloty powietrza za przednimi kołami. Porsche Panamera dostępne będzie z felgami o średnicy od 19 cali (4S/4S Diesel) przez 20 aż po opcjonalne felgi w rozmiarze 21 cali.
Całkowicie nowy wystrój ma wnętrze nowej Panamery. Większość dotychczasowych klawiszy zostało zastąpionych przez dotykowy panel. Zestaw wszystkich niezbędnych podczas jazdy parametrów zlokalizowany jest na dwóch 7-calowych wyświetlaczach, które znajdują się na linii wzroku kierowcy. Z kolei centrum dowodzenia większością urządzeń pokładowych stanowi 12,3-calowy ekran dotykowy systemu multimedialnego Porsche Communication Management, który zawiera takie funkcje jak nawigację online, internetowe funkcje Porsche Connect, integrację smartfona za pomocą interfejsu Apple Car Play oraz nowe sterowanie głosowe, reagujące na spontaniczne komendy głosowe.
Choć ma sportowe aspiracje, to nie brak jej również praktycznych rozwiązań. Tylne siedzenia są dzielone i składane w proporcji 40:20:40. Pojemność bagażnika przy rozłożonych siedzeniach wynosi 495 l, ale można go na wiele sposobów konfigurować aż do uzyskania pojemności 1304 l. Komfort jazdy zapewniają ponadto panoramiczny odsuwany dach, fotele z funkcją masażu oraz najwyższej klasy nagłośnienie Burmester.
Wszystkie silniki drugiej generacji Panamery zostały znacząco przekonstruowane. Są mocniejsze, a przy tym znacznie oszczędniejsze. W chwili debiutu rynkowego dostępne będą trzy wersje silnikowe, wszystkie z nowymi jednostkami biturbo z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Podstawowy wariant Panamera 4S napędzany będzie 2,9-litrową jednostką V6 o mocy 440 KM i 550 Nm maksymalnego momentu obrotowego, z kolei jedyny w stawce silnik wysokoprężny (Panamera 4S Diesel) generuje moc 422 KM i potężny moment obrotowy 850 Nm. Topową wersją (w momencie debiutu rynkowego) będzie Panamera Turbo z benzynowym silnikiem V8 o pojemności czterech litrów osiągającym moc 550 KM i maksymalny moment obrotowy 770 Nm (1960-5750 obr/min), czyli o 30 KM i 70 Nm więcej od poprzednika. Do 100 km/h Panamera Turbo przyspiesza w 3,8 s, a z pakietem Chrono w 3,6 s, zaś prędkość maksymalna wynosi 306 km/h. Każda z wersji silnikowych jest wyposażona w stały napęd na cztery koła oraz nową 8-stopniową przekładnię dwusprzęgłową PDK.
Szybkość reakcji silnika można dodatkowo wzmocnić za pomocą opcjonalnego obrotowego przełącznika trybów jazdy. Mode Switch służy do aktywacji jednego z czterech trybów jazdy (Normal, Sport, Sport Plus lub Individual).
Choć mamy tu do czynienia z limuzyną, to jednak Porsche Panamera poradziłaby sobie całkiem sprawnie również i na torze. To zasługa takich systemów jak adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne z nową technologią trójkomorową, obejmujące elektroniczną kontrolę tłumienia PASM (Porsche Active Suspension Management), udoskonalony układ Porsche Dynamic Chassis Control Sport (PDCC Sport) obejmujący wektorowanie momentu obrotowego Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus) i aktywną stabilizację przechyłów, a także nowy, elektromechaniczny układ kierowniczy. Zintegrowany system 4D Chassis Control w czasie rzeczywistym analizuje i synchronizuje działanie wszystkich układów podwozia i optymalizuje dynamikę jazdy samochodu.
Pierwsze samochody pojawią się u dealerów w listopadzie br., jednak zamówienia można już składać. Ceny na polskim rynku startują od 523.620 zł za Panamerę 4S. Panamera 4S Diesel kosztuje od 543.540 zł, zaś Panamera Turbo – od 746.190 zł.