Nowe Porsche Panamera również hybrydą
Przed wakacjami w Berlinie odbyła się uroczysta premiera nowej, drugiej generacji Porsche Panamera. Na wystawie w Paryżu zaprezentowana zostanie hybrydowa odmiana niemieckiego Gran Turismo. W Europie, w tym i na polskim rynku, auto to pojawi się w kwietniu przyszłego roku.
O nowym Porsche Panamera dość szczegółowo pisaliśmy już w czerwcu. Odmiana hybrydowa, która dołączy do oferty jako czwarta wersja silnikowa, pod względem stylistycznym wykończenia wnętrza, wyposażenia będzie się różnić co najwyżej drobiazgami. Najważniejszą różnicą będzie zastosowany napęd w Panamerze 4 E-Hybrid.
Układ hybrydowy tego wariantu Panamery osiąga moc 462 KM, zaś maksymalny moment obrotowy, dostępny już od momentu ruszenia z miejsca, wynosi 700 Nm (w poprzedniej generacji modelu, by móc wykorzystać moment obrotowy z jednostki elektrycznej, pedał przyspieszenia trzeba było wcisnąć przynajmniej w 80%). Głównym silnikiem jest 2,9-litrowa jednostka V6 biturbo o mocy 330 KM i maksymalnym momencie 450 Nm, którą wspomaga motor elektryczny o mocy 136 KM i maksymalnym momencie 400 Nm.
Nowa hybryda typu plug-in zawsze uruchamia się w trybie czysto elektrycznym i może kontynuować bezemisyjną jazdę nawet przez 50 km z prędkością do 140 km/h. Jednocześnie Porsche Panamera 4 E-Hybrid pozostaje prawdziwym samochodem sportowym wśród luksusowych limuzyn - prędkość 100 km/h osiąga w 4,6 s i jest w stanie rozpędzić się do 278 km/h.
Poza dwoma silnikami hybrydowy moduł tworzy również sprzęgło rozłączne. W porównaniu z elektrohydraulicznym systemem z poprzednika sprzęgło rozłączające jest teraz sterowane elektromechanicznie, za pomocą elektrycznego siłownika sprzęgła (ECA), który ma się odznaczać szybszymi reakcjami na komendy kierowcy.
Podobnie jak w innych modelach Panamery drugiej generacji, za przeniesienie momentu obrotowego odpowiada 8-stopniowa przekładnia Porsche Doppelkupplung (PDK). Zastępuje ona stosowaną w poprzedniku 8-biegową skrzynię automatyczną z przekładnią hydrokinetyczną.
Energia wykorzystywana do napędzania jednostki elektrycznej magazynowana jest w chłodzonym cieczą akumulatorze litowo-jonowym, zamontowanym pod podłogą bagażnika. I chociaż jego pojemność zwiększono z 9,4 do 14,1 kWh, masa pozostała bez zmian. Pełne ładowanie akumulatora z gniazdka 230 V trwa 5,8 godziny. Jeśli kierowca skorzysta z opcjonalnej, pokładowej ładowarki 7,2 kW czas ten skraca się do 3,6 godziny. Rozpoczęcie ładowania można również zaprogramować za pośrednictwem systemu multimedialnego Porsche Communication Management (PCM) lub aplikacji Porsche Car Connect na smartfony i Apple Watch.
Do standardowego wyposażenia Panamery 4 E-Hybrid należy pakiet Sport Chrono z przełącznikiem trybów jazdy. Poza znanymi z innych modeli Sport i Sport Plus hybrydowy wariant oferuje dodatkowo programy: E-Power, Hybrid Auto, E-Hold oraz E-Charge. Panamera 4 E-Hybrid zawsze uruchamia się w czysto elektrycznym trybie E-Power. Całkowitą nowością jest program Hybrid Auto, w którym samochód automatycznie zmienia i łączy źródła napędu w celu uzyskania jak najwyższej wydajności.
Tryb E-Hold służy do zachowania aktualnego stanu naładowania akumulatora w celu późniejszego przełączenia na tryb elektryczny, np. po dojechaniu do centrum miasta. Program E-Charge pozwala ładować akumulator z pomocą silnika spalinowego, który generuje wówczas wyższą moc niż potrzebna do przemieszczania się.
Hybrydowe Porsche Panamera w sprzedaży na europejskim rynku pojawi się dopiero na wiosnę przyszłego roku. W Polsce ceny tej odmiany zaczynać się będą od 490.740 zł.