Nowe paliwo do diesli z oleju po frytkach
Volkswagen testował nowe paliwo R33 BlueDiesel z komponentem ze źródeł odnawialnych, które ma przyczynić się do obniżenia emisji dwutlenku węgla przez samochody flotowe o co najmniej 20% w porównaniu z takimi samymi auta napędzanymi konwencjonalnym olejem napędowym.
Korzystając z fabrycznej stacji w Wolfsburgu Volkswagen od stycznia 2018 r. testował nowe paliwo R33 BlueDiesel – testy zakończyły się sukcesem. Ograniczenie emisji CO2 o co najmniej 20% w porównaniu z konwencjonalnym olejem napędowym okazało się możliwe dzięki zastosowaniu domieszki substancji pochodzenia organicznego. Klientom flotowym nowy rodzaj paliwa może pomóc w uzyskaniu celów w zakresie ochrony klimatu.
Nowe paliwo testowali najpierw pracownicy Volkswagena. Przez dziewięć miesięcy tankowali służbowe auta wyłącznie R33 BlueDieslem. Paliwo to w jednej trzeciej składa się z komponentów uzyskanych ze źródeł odnawialnych.
BlueDiesel pomaga osiągnąć cele z zakresu ochrony klimatu
Paliwo R33 zostało opracowane przez markę Volkswagen wraz z Hochschule Coburg i innymi partnerami. Jego dostawcą od stycznia 2018 r. jest Shell Global Solutions we współpracy z Tecosol i Neste, które oferują paliwa certyfikowane według europejskich norm. R33 BlueDiesel spełnia normę DIN EN 590 dla paliw do silników Diesla, a także wszelkie kryteria pozwalające na jego seryjne zastosowanie. Stosowanie nowego paliwa jest szczególnie opłacalne dla flotowych klientów Volkswagena, których auta wyposażone w silniki Diesla przejeżdżają rocznie wiele kilometrów – R33 BlueDiesel pomaga osiągnąć cele wymagane ze względu na ochronę klimatu.
Od frytownicy po samochodowy bak
W produkcji surowców do biopaliw ważną rolę grają między innymi… frytki. Do ich przygotowania używa się tłuszczów spożywczych, które po wykorzystaniu są zazwyczaj utylizowane. Dzięki zastosowaniu nowoczesnych metod przeróbki można je jednak wykorzystać ponownie. Tłuszcz filtruje się, czyści i przerabia tworząc z niego mieszankę parafinową lub komponent dodawany do oleju napędowego. W paliwie R33 BlueDiesel udział naturalnych komponentów wynosi do 33% i są to składniki wytworzone wyłącznie z odpadów. W porównaniu z tradycyjnym olejem napędowym użycie R33 BlueDiesla pozwala zmniejszyć emisję CO2 o co najmniej 20 procent. Paliwo to można wykorzystywać w silnikach Diesla, które nie wymagają w tym celu żadnych przeróbek, ponieważ R33 spełnia wszystkie wymagania normy dla paliw do silników wysokoprężnych.
Produkcja na dużą skalę
Po zakończonej sukcesem fazie testów R33 BlueDiesel będzie już na stałe oferowany przez Volkswagena na jego fabrycznych stacjach paliwowych, odpowiednie testy rozpoczęto w fabryce w Salzgitter. Planuje się wprowadzenie go również w innych zakładach Volkswagena.
Na temat przyszłości tego paliwa wypowiedział się szef projektu prof. dr Thomas Garbe z działu rozwoju technicznego: – Zainteresowanie, z jakim spotkał się R33 BlueDiesel, jest dla Volkswagena i jego partnerów zachętą do dalszych działań. Paliwo to może być szczególnie atrakcyjne dla firm, których pojazdy pokonują duże odległości i które z tego powodu korzystają z samochodów z silnikami Diesla, stosowanie R33 BlueDiesel może pomóc im w osiągnięciu celów klimatycznych. Spodziewamy się, że popyt na paliwa płynne wytwarzane z odpadów oraz na biopaliwa nowej generacji znacznie wzrośnie w niedługim czasie. Chciałbym, żeby już niedługo powszechnie dostępne stacje oferowały R33 jako paliwo „Green Premium”.