Nowe Mondeo
W nowej rodzinie Forda Mondeo wprowadzono szereg ważnych rozwiązań oraz nowych elementów wyposażenia. Różnice pomiędzy poszczególnymi wersjami są teraz bardziej wyraziste niż dotąd
<strong>W nowej rodzinie Forda Mondeo wprowadzono szereg ważnych rozwiązań oraz nowych elementów wyposażenia. Różnice pomiędzy poszczególnymi wersjami są teraz bardziej wyraziste niż dotąd</strong>
• Nowy Ford Mondeo jest pierwszym modelem Forda, w którym wprowadzono nowy silnik Duratec SCi, charakteryzujący się niższym zużyciem paliwa – oszczędności mogą nawet sięgać rzędu 6 do 8%.
• Wersje wyposażone w przekładnię automatyczną Ford Durashift 5-tronic mają teraz przyciski zmiany biegów umieszczone na kierownicy .
• W wersjach z silnikami wyższej mocy dostępna jest także nowa 6-stopniowa mechaniczna skrzynia biegów Ford MMT6. Wśród nich jest także Ford Mondeo ST220, który teraz osiąga maksymalna prędkość 250 km/h.
• Wśród absolutnych nowości w samochodach Forda są nowe przednie fotele ze specjalnym układem ogrzewania i wentylacji oraz ogrzewane tylne fotele.
• Nowy Ford Mondeo jest pierwszym modelem Forda w sprzedaży, dostępnym na życzenie z wysokiej klasy nowymi systemami audio firmy Sony™.
• Pasażerowie podróżujący z tyłu mają teraz do wyboru dwa nowe pakiety audio-video. Nabywca ma także do wyboru dwa systemy nawigacji, w tym nowe wysokiej klasy urządzenie wykorzystujące mapy zapisane na płytach DVD i wyświetlające wskazówki nawigacyjne na dużym kolorowym ekranie dotykowym wysokiej rozdzielczości.
• Elektrycznie składane lusterka boczne z wbudowanymi lampkami oświetlającymi podłoże, oferowane w wersjach o wyższym standardzie wyposażenia.
• Nowe wycieraczki przedniej szyby z czujnikiem deszczu oraz światła z automatycznym włącznikiem są oferowane po raz pierwszy w samochodzie marki Ford przeznaczonym na rynek europejski.
• Po wprowadzeniu ponad 1500 nowych części i elementów zewnętrzna linia nadwozia Forda Mondeo w sposób naturalny przechodzi wizualną ewolucję stylistyczną, zachowując jednak indywidualne oblicze Forda Mondeo i akcentując solidność budowy i jakość wykonania.
• Wprowadzono większe zróżnicowanie poszczególnych wersji. Jednocześnie pojawiły się dwie zupełnie nowe wersje Ford Mondeo Sport i Ford Mondeo Ghia Executive.
<strong>WARSZAWA, 1 lipca 2003 r.</strong> – Wprowadzając w rodzinie Forda Mondeo liczne zmiany i innowacje, dzięki którym pojawia się szereg technicznych nowości i nie stosowanych wcześniej elementów wyposażenia, Ford konsekwentnie idzie drogą zmierzającą do poszerzenia oferty i dalszego wzmocnienia atutów swojego największego i najbardziej prestiżowego modelu na rynku europejskim.
Po wprowadzeniu na rynek nowego silnika Duratec SCi z bezpośrednim wtryskiem benzyny, zapewniającego znaczące oszczędności w zużyciu paliwa, nowy Ford Mondeo szczyci się jedną z najszerszych ofert w swoim segmencie pod względem jednostek napędowych. Przy okazji premiery nowego modelu wprowadzono także szereg zmian w dobrze znanym turbodoładowanym silniku Duratorq TDCi z układem wtryskowym common rail. Poszerzyła się także grupa wersji, w których dostępna jest nowa 6-stopniowa mechaniczna skrzynia biegów Ford MMT6. Wprowadzone zmiany zdecydowanie zwiększają atrakcyjność nowego Forda Mondeo, przede wszystkim poprzez dalsze polepszenie jakości prowadzenia, a więc cechy, za którą poprzedni model był bardzo chwalony. Pozwalają tym samym myśleć o dotarciu do nowych grup nabywców.
Chociaż w nowym Fordzie Mondeo wprowadzono ponad 1500 nowych części i elementów, jednak ogólna koncepcja stylistyczna zachowuje indywidualne oblicze oraz akcentuje solidność budowy i jakość wykonania. Zachowuje więc te elementy, które przyciągnęły do Forda wielu klientów wcześniej kupujących samochody innych marek. Ford określa zmiany wprowadzone w najnowszej generacji Forda Mondeo, mające na celu silniejsze podkreślenie kunsztu wykonania oraz pełniejsze zróżnicowanie poszczególnych wersji, jako „wizualną ewolucję stylistyczną”. Innym priorytetem było poszerzenie i uatrakcyjnienie oferty wyposażenia dostępnego w poszczególnych wersjach Forda Mondeo.
Chris Bird, dyrektor ds. projektowania i stylistyki w Ford of Europe, tak oto wyjaśnia koncepcję wprowadzonych ostatnio zmian:
- W 2000 roku, wraz z ówczesnym Fordem Mondeo, wprowadziliśmy dość znaczącą zmianę związaną z jakością i kunsztem wykonania. Postęp w tym zakresie był widoczny już na pierwszy rzut oka. W obecnej, najnowszej generacji Forda Mondeo poszliśmy dalej w tym kierunku, dodając nowe luksusowe elementy wyposażenia i wykończenia, które są widocznie nie tylko dla oka, ale które także można łatwo wychwycić słuchem i dotykiem. Wprowadzone właśnie zmiany są nie tylko zwieńczeniem tego, co było dotąd. Nowy Ford Mondeo wybiega bowiem daleko do przodu, dziedzicząc zarazem znane atuty swoich poprzedników.
<strong>Subtelne zmiany szaty zewnętrznej</strong>
Wprowadzając zewnętrzne zmiany stylistyczne w nowych wersjach Forda Mondeo projektanci wykazali daleko posuniętą dbałość o najdrobniejsze szczegóły.
Nowe elementy chromowane służą zaakcentowaniu wysokiej jakości wykończenia Forda Mondeo i sugerują, że jest to samochód luksusowo wyposażony. Zachowano na przykład kształt kraty wlotu powietrza, lecz dodano charakterystyczne chromowane obramowanie, zaś sama krata jest obecnie lakierowana.
Przedni zderzak najnowszego Forda Mondeo ma nieco zmieniony profil, przy czym bardziej luksusowo wyposażone wersje są dodatkowo rozpoznawalne po chromowanym pasku biegnącym wzdłuż zderzaka i akcentującym jego dolną sekcję. W przedniej części uwagę zwracają także nowe klosze świateł przeciwmgielnych w kształcie trapezu, w miejsce poprzednio stosowanych okrągłych lamp przeciwmgielnych.
Jeżeli spojrzymy na Forda Mondeo od przodu, kolejnym widocznym szczegółem są większe lusterka zewnętrzne. Lusterko kierowcy ma po stronie zewnętrznej dodatkową soczewkę asferyczną. Obudowy lusterek zostały powiększone, a lepiej wyposażone wersje mają w obudowach lusterek zainstalowane dodatkowe lampki, które oświetlają podłoże w bezpośredniej bliskości drzwi. Lampki te należą do systemu zabezpieczeń przeciwkradzieżowych i są sprzężone z centralnym zamkiem. Ich zadaniem jest oświetlenie kałuż lub nierówności, które mogłyby zaskoczyć kierowcę lub pasażerów podchodzących do samochodu w ciemności.
Z boku pojazdu styliści dodali chromowany pasek akcentujący górną linię drzwi, a także – w bardziej luksusowo wyposażonych wersjach– chromowane akcenty zewnętrznych klamek drzwi. Ta koncepcja jest kontynuowana także w tylnej części pojazdu, gdzie charakterystyczną linię nowego Forda Mondeo podkreśla uchwyt tylnej klapy.
Małe kierunkowskazy na przednim błotniku z boku pojazdu mają teraz modniejszy wygląd, gdyż szkła barwione zastąpiono szkłem bezbarwnym.
Nowego Forda Mondeo odróżnia także inny wygląd tylnych świateł zespolonych, do których dodano akcenty metalizowane. Nowe światła zespolone o większej intensywności świecenia mają posrebrzone szkła kierunkowskazów, przez co tylne światła prezentują się bardzo oryginalnie zarówno w dzień, jak i w nocy.
Paleta barw lakierów nowego Forda Mondeo została poszerzona o cztery nowe odcienie lakierów metalizowanych: Octane Blue, Deep Rosso Red, Platinum i Tonic. Dodano także jeden nowy odcień lakieru zwykłego - Deep Navy.
Nabywcy wersji kombi mogą przy tym wybrać dostępne na życzenie relingi dachowe lakierowane w kolorze srebrnym.
Nowe elementy wyposażenia i bardziej wygodne wnętrze
Lista wyposażenia seryjnego i opcji dodatkowych dla najnowszego Forda Mondeo jest doprawdy imponująca. Szczególne bogactwo możliwości czeka nabywcę w zakresie wyposażenia wnętrza, które obejmuje teraz między innymi ogrzewane i specjalnie wentylowane przednie fotele, system nawigacji współpracujący z odtwarzaczem DVD i dotykowym wyświetlaczem ciekłokrystalicznym wysokiej rozdzielczości, a także wysokiej klasy radioodtwarzacze oraz urządzenia audio-video dla pasażerów podróżujących z tyłu.
We wnętrzu najbardziej rzuca się w oczy zmieniona środkowa konsola na desce rozdzielczej, w której mieści się jeden z wybranych radioodtwarzaczy o charakterystycznym dużym panelu czołowym oraz ekran systemu nawigacji (dostępny jako opcja). Wprowadzone zmiany miały na celu poprawę ergonomii i ułatwienie obsługi urządzeń m.in. dzięki lepszej czytelności. Nowa konsola wizualnie tworzy jedną całość z centralną konsolą dźwigni zmiany biegów.
Nowy Ford Mondeo jest pierwszym modelem Forda, w którym na życzenie oferowane są wysokiej jakości systemy audio cenionej firmy Sony™.
Na centralnej konsoli umieszczono także pokrętła układu wentylacji, które znajdują się w łatwym zasięgu zarówno kierowcy, jak i siedzącego obok pasażera. Klimatyzacja należy do seryjnego wyposażenia wszystkich wersji Forda Mondeo, przy czym wprowadzone techniczne zmiany spowodowały poprawę parametrów funkcjonowania układu.
Metalizowane akcenty wykończeniowe oraz liczne drobiazgi uatrakcyjniające wzornictwo są dobrym przykładem na to, jak elegancja widoczna w najdrobniejszych szczegółach wnętrza może być uzupełnieniem funkcjonalności i walorów czysto użytkowych. Nawet takie detale jak zegar na desce rozdzielczej nie umknęły uwadze stylistów. Natomiast takie elementy jak wycieraczki przedniej szyby z czujnikami deszczu – oferowane po raz pierwszy w europejskim modelu Forda – dodatkowo zwiększają atrakcyjność wszystkich wersji w rodzinie Forda Mondeo.
Innym rozwiązaniem zastosowanym w wycieraczkach Forda Mondeo jest funkcja dodatkowego skoku wycieraczek po zakończeniu cyklu spryskiwania i wycierania szyby. Kiedy kierowca uruchamia spryskiwacz i wycieraczki, te samoczynnie wykonują z opóźnieniem jedno dodatkowe przejście, przechwytując ostatnie strużki wody pozostałe po cyklu spryskiwania. W niektórych wersjach wyposażeniowych modeli z nadwoziem hatchback i kombi wycieraczka tylnej szyby współdziała z biegiem wstecznym. Oznacza to, że w chwili wybrania przez kierowcę biegu wstecznego - jeżeli pracują wycieraczki przedniej szyby – wycieraczka tylnej szyby włącza się automatycznie poprawiając widocznośc przez tylną szybę.
Kierowca i pasażerowie nowego Forda Mondeo wyższą jakość prowadzenia i podróżowania mogą odczuć nawet zmysłem dotyku. Konstruktorzy i projektanci nowej rodziny sporo wysiłku poświęcili bowiem nie tylko ogólnej jakości wykonania i wykończenia, ale także uzyskaniu takiego efektu, który sprawi, że wnętrze samochodu jest zawsze przyjemne w dotyku. Dotyczy to między innymi przycisków, pokręteł i przełączników.
Wszystkie powierzchnie i elementy wykończenia wnętrza współtworzą poczucie komfortu i pełnej harmonii.
Nowa kolorystyka, materiały obiciowe i wykończenie poszczególnych powierzchni dają poczucie szyku i „aksamitnej” miękkości. Pokrycia skórzane wyższej jakości i nowe tkaniny obiciowe, w tym tapicerka Alcantara, podkreślają klimat luksusu i relaksującego spokoju. Inne powierzchnie we wnętrzu Forda Mondeo mają nieco zmienioną, przyjemniejszą fakturę. Są przez to bardziej miękkie i subtelniejsze w dotyku.
<strong>Ogrzewane fotele z wentylacją</strong>
Nowe klimatyzowane fotele Forda Mondeo (dostępne jako opcja) są absolutną nowością w segmencie aut wyższej klasy średniej (tzw. segment C/D). Do tej pory ten element wyposażenia był spotykany wyłącznie w samochodach luksusowych wysokiej klasy. Kierowca i siedzący obok pasażer podróżują w komforcie nie tylko dzięki możliwości optymalnego dobrania położenia fotela. Obok funkcji ogrzewania foteli w zimne dni, fotele te mają także funkcję wentylacji, która w gorące dni przyjemnie chłodzi, pozwalając zachować świeżość i poczucie komfortu. W czasie dłuższych podróży, kiedy wygodny fotel ma szczególnie wielkie znaczenie, funkcja ta ma pośredni wpływ na jakość prowadzenia – eliminuje bowiem przyczyny dekoncentracji, o którą łatwo jeżeli siedzimy niewygodnie. Zachowanie koncentracji sprzyja dobremu samopoczuciu kierowcy.
Osoby siedzące w klimatyzowanych fotelach mają do wyboru pięć zakresów ogrzewania i pięć zakresów wentylacji. Nie zapomniano przy tym o pasażerach podróżujących z tyłu. Ford Mondeo, jako pierwszy model Forda w Europie, jest bowiem dostępny z układem ogrzewania tylnej kanapy (dostępny jako opcja).
<strong>Starannie wyciszony </strong>
Zmiany i ulepszenia wprowadzone pod maską i w układzie jezdnym były nie mniej ważne dla ogólnego wizerunku nowego Forda Mondeo niż poszerzenie palety wyposażenia i zmiany wyglądu wnętrza. Wysiłki konstruktorów poszły przede wszystkim w kierunku skutecznego odizolowania kabiny pasażerskiej od niepożądanych szumów pochodzących od nawierzchni i opon, od hałasu i drgań emitowanych przez układ napędowy, a także od szumów powodowanych oporem powietrza.
Z kolei w nowoczesnych silnikach wysokoprężnych z wtryskiem common rail, chwalonych od początku za równomierną i cichą pracę, wprowadzono szereg zmian i usprawnień majacych na celu dalsze ich wyciszenie i poprawę kultury pracy. Zmieniono głowicę cylindrów i zastosowano nową generację wtryskiwaczy w układzie common rail – zmiany te przyczyniły się do dalszego obniżenia poziomu hałasu pracującego silnika, który pod tym względem daleko wyprzedza wysokoprężne jednostki napędowe poprzedniej generacji. Najnowsze rozwiązania w dziedzinie wtrysku paliwa przyniosły szczególnie duże korzyści przy rozruchu zimnego silnika. Poprawa parametrów w tym zakresie jest kolejnym czynnikiem decydującym o wysokiej jakości prowadzenia, jaka charakteryzuje najnowszą generację Forda Mondeo.
<strong>Siła produktu i nowoczesna technika</strong>
Dla konstruktorów i projektantów Forda zwiększenie siły i atrakcyjności Forda Mondeo jako produktu było co najmniej tak samo ważne jak doskonalenie poszczególnych detali.
Podobnie jak model poprzedniej generacji, nowy Ford Mondeo jest wyposażony w Inteligentny System Bezpieczeństwa (IPS), obejmujący szereg układów i rozwiązań, które zostały wprowadzone po raz pierwszy właśnie w poprzednim modelu Forda Mondeo. W skład Inteligentnego Systemu Bezpieczeństwa wchodzą czołowe poduszki powietrzne o dwóch stopniach napełniania, współpracujące z czujnikami zderzeniowymi. Czujniki te oceniają siłę zderzenia i odpowiednio do niej sterują odpalaniem poduszek i ich częściowym lub całkowitym napełnieniem. Innym ważnym elementem systemu IPS są trzypunktowe pasy bezpieczeństwa dla wszystkich pięciu osób, przy czym pasy przy przednich fotelach mają dodatkowo zaawansowane napinacze oraz czujniki w zwijaczach, ograniczające siłę ściągania pasów. Nogi kierowcy są mniej narażone na urazy dzięki wspornikowi pedałów, który cofa się w razie zderzenia. Zagłówki przy obu przednich fotelach są tzw. zagłówkami aktywnymi, skuteczniej chroniącymi kręgi szyjne w razie kolizji. Innym elementem kompleksowego systemu bezpieczeństwa IPS są poduszki boczne oraz kurtyny powietrzne (dostępne jako opcja), mające za zadanie ochronę głowy, kręgów szyjnych i górnych partii klatki piersiowej.
Z punktu widzenia bezpieczeństwa aktywnego ogromne znaczenie mają parametry układu jezdnego Forda Mondeo. Samochód ten był powszechnie chwalony za własności jezdne, pewne trzymanie się drogi i wysoki komfort jazdy. Kompleksowe podejście do kwestii konstrukcji zawieszenia i dopracowania całego układu jezdnego jest najlepszym przykładem tego, jak jakość prowadzenia wymusza dopracowanie najdrobniejszych szczegółów i detali. Charakterystyka układu daje kierowcy niezbędną pewność i sprawia, że samochód zawsze słucha kierowcy, wybaczając nawet pewne drobne błędy. Z kolei efektywność i skuteczność układu hamulcowego - z hamulcami tarczowymi wszystkich czterech kół, ze standardowo montowanym układem zapobiegającym blokowaniu kół podczas hamowania (ABS), współpracującycm z układem awaryjnego wspomagania hamulców (EBA) – może być dla kierowcy źródłem pewności i satysfakcji.
– Ulepszenie Forda Mondeo w dużej mierze polegało na doskonaleniu znanych i cenionych atutów tego samochodu. O ile jednak większość zmian stylistycznych i konstrukcyjnych miała charakter bardziej ewolucyjny niż rewolucyjny, to jednak z punktu widzenia klienta ich całościowy efekt jest bardzo znaczący, szczególnie jeżeli chodzi o dopracowanie poszczególnych elementów oraz jakość i kunszt wykonania – wyjaśnił Joerg Beyer, główny konstruktor programu Forda Mondeo.
Gama silników – nowe rozwiązania, maksymalnie szeroki wybór
Gama wersji nowej generacji Forda Mondeo obejmuje aż osiem opcji silnikowych, co bez wątpienia składa się na jedną z najbardziej rozbudowanych ofert pod tym względem w segmencie. Wszystkie silniki są jednostkami nowoczesnymi, ekonomicznymi i niezawodnymi.
Silniki benzynowe – 4-cylindrowe rzędowe z wtryskiem pośrednim
Duratec HE - 1,8 litra (110 KM)
Duratec HE - 1,8 litra (125 KM)
Duratec HE - 2,0 litra (145 KM)
Silniki benzynowe – V6 z wtryskiem pośrednim
Duratec 24V - 2,5 litra (170 KM)
Duratec ST - 3,0 litra (226 KM)
Silnik benzynowy – 4-cylindrowy rzędowy z wtryskiem bezpośrednim
Duratec SCi - 1,8 litra (130 KM)
Silniki wysokoprężne z wtryskiem common rail
Duratorq TDCi - 2,0 litra (115 KM)
Duratorq TDCi - 2,0 litra (130 KM)
Bardzo ważny jest także fakt, że to właśnie nowy Ford Mondeo jest pierwszym modelem, w którym swoją premierę ma nowy silnik Duratec SCi o pojemności 1,8-litra, z bezpośrednim wtryskiem benzyny.
Zastosowanie w silniku Duratec SCi układu z bezpośrednim wtryskiem benzyny pozwoliło ograniczyć zużycie paliwa i uzyskać niższy poziom toksyczności spalin. Drugi człon nazwy nowego silnika Ford Duratec SCi wywodzi się od angielskiego terminu Smart Charge injection („inteligentny” wtrysk benzyny). Wstępne dane wskazują, że w rzeczywistych warunkach eksploatacji nowa jednostka będzie spalać od 6 do 8 procent mniej paliwa, uzyskując przy tym wyższą moc. Silnik charakteryzuje się także niższym poziomem hałasu.
Nowa jednostka Duratec SCi spala mniej paliwa przede wszystkim w niższych zakresach prędkości obrotowych i przy mniejszych obciążeniach, przez co możliwe stało się uzyskanie określonych oszczędności w rzeczywistych warunkach jazdy. Podobnie jak to się dzieje w jednostkach wysokoprężnych z wtryskiem common rail, paliwo w silniku z bezpośrednim wtryskiem benzyny jest podawane od razu do komory spalania, nie zaś do przewodu dolotowego przed komorą spalania.
Dla dalszego obniżenia zużycia paliwa silnik Duratec SCi współpracuje z nową 6-stopniową mechaniczna skrzynią biegów MMT6. Dzięki umiejętnemu połączeniu bardzo dobrych parametrów silnika i skrzyni biegów uzyskano znacznie lepsze osiągi pojazdu. Są one widoczne przede wszystkim w wyższym komforcie prowadzenia i niższym zużyciu paliwa podczas jazdy na autostradach i drogach szybkiego ruchu.
Silniki z bezpośrednim wtryskiem benzyny charakteryzują się szczególnie niskim zużyciem paliwa wtedy, gdy pracują na mieszance uboższej. Warunki te występują przede wszystkim na biegu jałowym lub przy niezbyt mocnym przyspieszaniu, a więc wtedy, gdy tylko część komory spalania jest wypełniona mieszanką paliwowo-powietrzną. Konstruktorom Forda udało się rozszerzyć te korzystne warunki spalania na większy zakres obciążeń i prędkości obrotowych.
Pod względem konstrukcyjnym 16-zaworowy silnik Duratec SCi, wykonany ze stopów aluminium i rozwijający moc 130 KM, wykazuje pewne różnice w porównaniu ze znaną 1,8-litrową jednostką Duratec HE o mocy 125 KM:
• Końcówki wtryskiwaczy są skierowane bezpośrednio do komór spalania.
• Tłoki mają specjalną konstrukcję z asymetrycznymi wgłębieniami w denkach, dzięki którym dawka mieszanki paliwowo-powietrznej jest kierowana w miejsce najbliżej świecy zapłonowej. co sprzyja uzyskaniu maksymalnej efektywności spalania gdy silnik pracuje na mieszance ubogiej.
• Układ wtryskowy o konstrukcji zbliżonej do układów wtryskowych w silnikach wysokoprężnych common rail, wytwarzający ciśnienie wtrysku o wartości do 120 barów.
• Zmieniona konstrukcja kolektora dolotowego, w którym umieszczono po jednym zaworze sterującym zawirowaniem mieszanki (SCV) przy kanale dolotowym do każdego cylindra. Rozwiązanie to umożliwia utrzymanie optymalnych warunków spalania w każdych warunkach pracy silnika, gdyż zapewnia odpowiednie i równomierne napełnianie cylindra powietrzem.
• Rozbudowany układ oczyszczania spalin, który pozwala na spełnianie norm Euro 4 i który obejmuje dwa katalizatory trójdrożne oraz dodatkowy katalizator DeNOx obniżający zawartość tlenków azotu w spalinach. Układ ten zapewnia skuteczne obniżanie toksyczności spalin także w warunkach pracy z uboższą mieszanką.
• Bezpośredni układ zapłonowy o wysokiej wydajności energetycznej, w którym zastosowano cewki zblokowane ze świecami zapłonowymi (coil-on-plug). Świece mają po cztery elektrody i odpowiedni układ szczelin pomiędzy elektrodami, co zapewnia odpowiednio wysoką efektywność w warunkach spalania uboższej mieszanki.
– Klasyczne silniki benzynowe mają wyższą moc niż jest to konieczne w normalnych, rzeczywistych warunkach jazdy. Przy tego typu obciążeniach i prędkościach obrotowych silnik zużywa dużą część spalanego paliwa na pokonywanie oporu powietrza w kolektorze dolotowym, będącego konsekwencją kontrolowania obciążenia poprzez odpowiednie przymykanie przepustnicy powietrza. Silnik jest zmuszony do zasysania powietrza w warunkach niskiego ciśnienia w kolektorze dolotowym. To z kolei powoduje większe straty energii przy pompowaniu powietrza i pociąga za sobą wzrost zużycia paliwa – wyjaśnia prof. dr Rudolf Menne, dyrektor działu rozwoju silników benzynowych Ford of Europe.
W układzie wtryskowym silnika Duratec SCi w sposób bardzo pomysłowy rozwiązano problem tego niekorzystnego zjawiska w warunkach pracy silnika przy niskich obciążeniach. Dzięki zastosowaniu spalania ubogich uwarstwionych mieszanek w komorze spalania, silnik może pracować bez dławienia przepustnicą w znacznie szerszym zakresie prędkości obrotowych i obciążeń, przez co spala znacznie mniej paliwa.
Dzięki tak precyzyjnej kontroli przepływu gazów wprowadzanych do przewodów dolotowych za pośrednictwem zawirowania zasysanego powietrza, a także dzięki precyzyjnemu dawkowaniu paliwa wtryskiwanego w asymetrycznie położone wgłębienia w denkach tłoków, układ SCi umieszcza małe, szybko palne dawki mieszanki paliwowo-powietrznej w pobliżu świecy zapłonowej w momencie zapłonu. Pozostała przestrzeń komory spalania jest wypełniona bądź niepalną mieszanką, bądź resztkami gazów po emisji spalin.
Taki przebieg procesu wtrysku daje bardziej efektywny przebieg spalania przy mniejszych dawkach zużywanego paliwa, zapewniając przy tym wytworzenie takiej ilości energii, która wystarcza do jazdy ze stałą prędkością lub do delikatnego przyspieszania. W ten sposób udało się rozszerzyć zakres oszczędnych warunków pracy na uboższej mieszance do około 50 procent zdolności pracy silnika pod pełnym obciążeniem i około 60 procent maksymalnej prędkości obrotowej.
Staranne dopracowanie tej części warunków pracy silnika Duratec SCi przyniosło wymierne oszczędności w spalaniu w rzeczywistych warunkach jazdy. Dodatkową korzyścią wynikającą z bardziej efektywnego przebiegu procesu spalania jest znacznie stabilniejsza praca silnika na biegu jałowym, a także daleko idące ograniczenie drgań i wibracji silnika. Pod tymi względami nowa jednostka Duratec SCi wyznacza nowe standardy dla silników w tej klasie pojemności.
Zasadniczym elementem układu wtryskowego silnika Duratec SCi jest pompa wtryskowa wysokiego ciśnienia, napędzana bezpośrednio przez wałek rozrządu sterujący zaworami ssącymi. Wtryskiwacze – po jednym dla każdego cylindra – są umieszczone w aluminiowej głowicy z dwoma wałkami rorządu, specjalnie zaprojektowanej dla tego silnika. Wtryskiwacze są ustawione pod kątem 35 stopni względem linii poziomej, co jest kątem optymalnym dla zapewnienie precyzyjnego wtrysku paliwa w odpowiednie miejsce komory spalania.
Nowy silnik benzynowy Duratec SCi spełnia normy emisji spalin Euro 4. Silnik jest wyposażony w rozbudowany układ oczyszczania spalin. Jeden z dwóch katalizatorów trójdrożnych jest umieszczony w kolektorze wydechowym, przez co szybko uzyskuje optymalną temperaturę pracy w warunkach rozruchu zimnego silnika. Drugi katalizator trójdrożny znajduje się poniżej sondy lambda. Uzupełnieniem obu katalizatorów jest dodatkowy katalizator, który działa jako pułapka dla (NOx), pomagająca utrzymać emisję tlenków azotu na stałym niskim poziomie w warunkach pracy z uboższą mieszanką, a więc na przykład podczas jazdy w mieście.
Nowy 1,8-litrowy silnik współpracuje z nową 6-stopniową mechaniczną skrzynią biegów Ford MMT6. Wyższe przełożenie dla 6 biegu pozwala uzyskać znaczące oszczędności w spalaniu podczas jazdy z większymi prędkościami. Natomiast dzięki „ciaśniejszemu” doborowi wartości niższych przełożeń, zakresem, w którym silnik zużywa znacznie mniej paliwa (poniżej 4,000 obr/min) można było objąć nieco wyższe prędkości jazdy.
Zużycie paliwa Forda Mondeo napędzanego silnikiem Duratec SCi z 6-stopniową mechaniczną skrzynią biegów MMT6 powinno kształtować się na poziomie: 9,9 l/100 km w cyklu miejskim i 5,7 l/100 km poza miastem, przy średnim zużyciu w granicach 7,2 l/100 km, przy pomiarze podczas oficjalnego europejskiego cyklu pomiaru zużycia paliwa. Poziom emisji CO2 wynosi 173 g na kilometr.
W porównaniu z wersją z konwencjonalnym silnikiem Duratec o pojemności 1,8 litra i mocy 125 KM, średnie zużycie paliwa Forda Mondeo napędzanego jednostką Duratec SCi mierzone w oficjalnym cyklu europejskim jest o około 7,7% niższe.
– Rzeczywiste oszczędności w zużyciu paliwa silnik Duratec SCi uzyskuje w warunkach jazdy, które użytkownicy napotykają w sytuacjach na co dzień. A więc w przypadku tego silnika można mówić o rzeczywistych wymiernych korzyściach, nie zaś wyłącznie o wskaźnikach uzyskiwanych w warunkach laboratoryjnych – wyjaśnił prof. Menne.
Nowy Ford Mondeo z silnikiem Duratec SCi znajduje się w ścisłej czołówce samochodów segmentu C/D z silnikami benzynowymi także pod względem niskiej emisji CO2. To bardzo dobra wiadomość dla potencjalnych nabywców w krajach takich jak Wielka Brytania, gdzie stawki podatku od środków transportu są uzależnione m.in od poziomu emisji CO2.
Przyspieszenie Forda Mondeo z silnikiem Duratec SCi od zera do 100 km/h ma wynosić 10,5 sekundy, a prędkość maksymalna ma sięgać 207 km/h. Osiągi dla wersji kombi będą się nieznacznie różnić od powyższych wartości.
Coraz popularniejsza: 6-stopniowa mechaniczna skrzynia biegów MMT6
Wraz z wprowadzeniem na rynek nowej generacji Forda Mondeo poszerzono paletę wersji wyposażonych w nową 6-stopniową mechaniczną skrzynię biegów MMT6. Skrzynia ta miała swoją premierę w 2003 roku i do tej pory była oferowana jedynie w wersji Forda Mondeo napędzanej 130-konnym silnikiem wysokoprężnym TDCi z wtryskiem common rail. Obecnie przekładnia MMT6 będzie dostępna w kilku innych wersjach Forda Mondeo.
Grupę wersji mających 6-stopniową skrzynię biegów w wyposażeniu standardowym otwiera „flagowa” wersja rodziny Forda Mondeo – ST220 wyposażona w silnik o mocy 226 KM. Skrzynia biegów MMT6 została opracowana specjalnie dla samochodów z silnikami o wysokiej mocy. W tej grupie jest właśnie 24-zaworowa jednostka Duratec ST o pojemności 3,0 litrów, montowana w Fordzie Mondeo ST220, a także najważniejszy silnik wysokoprężny – turbodoładowana jednostka TDCi oraz nowy silnik Duratec SCi z bezpośrednim wtryskiem benzyny. 6-stopniowa skrzynia biegów może także współpracować z wersją silnika Duratorq TDCi o mocy 115 KM oraz z 2,5-litrowym silnikiem Duratec V6 o mocy 170 KM.
– Kiedy decydowaliśmy się na wprowadzenie znaczących zmian w rodzinie modelu Forda Mondeo, jednym z ważniejszych kroków była szersza popularyzacja tej skrzyni biegów. Stanowi ona naturalne uzupełnienie naszej gamy silników, gdyż pozwala wydobyć maksymalne możliwości z charakterystyki mocy i momentu obrotowego poszczególnych jednostek napędowych. Tym samym daje kierowcy większą elastyczność, lepsze przyspieszanie i wyższą prędkość maksymalną, nie powodując przy tym znaczącego wzrostu zużycia paliwa – wyjaśnia Joerg Beyer, główny konstruktor programu Forda Mondeo.
Skrzynia biegów MMT6 bardzo pozytywnie wpływa na jakość prowadzenia Forda Mondeo. Przede wszystkim daje kierowcy większą elastyczność na poszczególnych biegach. Podnosi także poczucie komfortu odczuwanego przez kierowcę i pasażerów przy jeździe z wyższymi prędkościami. Dodatkowy szósty bieg, mający wyższe przełożenie, pozwala obniżyć obroty silnika przy wyższych prędkościach podróżnych, przez co silnik pracuje pod mniejszym obciążeniem, a więc i ciszej.
Większa rozpiętość przełożeń w 6-stopniowej skrzyni biegów pozwoliła tak zestopniować wyższe biegi, aby pozostawić możliwość szybkiego przyspieszania lub jazdy przy oszczędnym spalaniu benzyny. Oznacza to, że Ford Mondeo ze skrzynią MMT6 daje więcej możliwości kierowcom, którzy chcą przyjąć określony styl jazdy, wybierając w danej chwili jazdę sportową lub ekonomiczną.
Podczas prac nad nowym silnikiem Duratec SCi z bezpośrednim wtryskiem benzyny inżynierowie Forda po raz kolejny wykazali ponad wszelką wątpliwość, że w rzeczywistych warunkach eksploatacji jednym z ważniejszych czynników decydujących o zużyciu paliwa jest styl jazdy. Skrzynia 6-biegowa pomaga kierowcy w zaoszczędzeniu paliwa między innymi dlatego, że dostępność aż sześciu biegów pozwala efektywniej wykorzystywać osiągi silnika. Dysponując dodatkowym wyższym przełożeniem do dłuższej jazdy z większą prędkością, silnik może pracować na nieco niższych obrotach, unikając zbędnych przeciążeń.
Dzięki skrzyni biegów MMT6 łatwiej można utrzymywać wyższe prędkości podróżne na drogach szybkiego ruchu i na autostradach.
Zastosowanie skrzyni biegów MMT6 w przypadku usportowionej wersji Forda Mondeo - ST220 pozwoliło na zwiększenie maksymalnej prędkości do 250 km/h. Przyspieszenie ze startu zatrzymanego do 100 km/h wynosi 7,6 sekund. Zużycie paliwa mierzone w nowym cyklu europejskim wynosi 14,5 l/100 km w jeździe miejskiej, 8,0 l/100 km poza miastem, a średnie zużycie kształtuje się na poziomie 10,4 l/100 km. Emisja CO2 przy średnim zużyciu wynosi 249 g/km.
Osiągi innych wersji ze skrzynią biegów MMT6 wyglądają następująco:
• Duratorq TDCi (pojemność 2,0 litra, moc 130 KM)
- Zużycie paliwa: 7,7 l/100 km w mieście, 4,7 l/100 km poza miastem, średnie zużycie 5,8 l/100 km
- Emisja CO2: 154 g/km
- Prędkość maksymalna: 208 km/h
- Przyspieszenie 0-100-km/h: 9,8 sek.
• Duratorq TDCi (pojemność 2,0 litra, moc 115 KM)
- Zużycie paliwa: 7,8 l/100 km w mieście, 4,7 l/100 km poza miastem, średnie zużycie 5,7 l/100 km
- Emisja CO2: 151 g/km
- Prędkość maksymalna: 197 km/h
- Przyspieszenie 0-100-km/h: 10,8 sek.
• Duratec V6 (pojemność 2,5 litra, moc 170 KM)
- Zużycie paliwa: 15,0 l/100 km w mieście, 7,5 l/100 km poza miastem, średnie zużycie 10,2 l/100 km
- Emisja CO2: 244 g/km
- Prędkość maksymalna: 225 km/h
- Przyspieszenie 0-100-km/h: 8,5 sek.
Nowa skrzynia biegów MMT6 zdecydowanie poprawia już i tak wysoką jakość prowadzenia Forda Mondeo. Wygoda zmiany biegów, które wybiera się lżej i precyzyjniej, dodatkowo zwiększa ogólne, odczuwane przez kierującego Fordem Mondeo poczucie komfortu.
Wytwarzana w zakładach w Kolonii, skrzynia biegów MMT6 jest jednym z pierwszych owoców współpracy firm Ford i Getrag, które utworzyły spółkę joint-venture w celu prowadzenia badań i prac konstrukcyjnych przy produkcji nowoczesnych skrzyń biegów dla samochodów Ford.
Duża część z rodziny Forda Mondeo jest nadal oferowana w wersjach ze znaną i sprawdzoną 5-biegowa mechaniczną skrzynią biegów Ford MTX-75.
5-stopniowa przekładnia automatyczna Durashift 5-tronic: zmiana biegów na dotknięcie przycisku
Ford Mondeo z nowoczesną 5-stopniową przekładnią automatyczną Durashift 5-tronic jest teraz dostępny w atrakcyjniejszej wersji, z przyciskami wybierania przełożeń umieszczonymi na kierownicy. Przekładnia jest przeznaczona dla wersji napędzanych silnikami dysponującymi wyższymi wartościami momentu obrotowego. Przede wszystkim są to dwie jednostki wysokoprężne Duratorq TDCi z wtryskiem common rail. Może także współpracować z 24-zaworowym silnikiem benzynowym Duratec V6 o mocy 170 KM.
– Parametry użytkowe przekładni Durashift 5-tronic powinny przekonać do siebie nawet tych kierowców, którzy zawsze mówili, że nigdy nie kupią samochodu z automatyczną skrzynią biegów. To przekładnia, która pomoże kierowcy lepiej wykorzystywać możliwości silników dysponujących wysokim momentem obrotowym. Pracuje elastyczniej i płynniej i nie powoduje znaczącego wzrostu zużycia paliwa – stwierdził Joerg Beyer.
Przekładnia Durashift 5-tronic działa jak konwencjonalna automatyczna skrzynia biegów, przy czym pozostawia kierowcy swobodę ręcznej sekwencyjnej zmiany przełożeń. Kierowca nie musi w tym celu korzystać z dźwigni zmiany biegów, lecz zmieniać przełożenia dotykając przycisków na kole kierownicy, podobnie jak to robią kierowcy wyczynowi. Kierowca nie musi odrywać rąk od kierownicy i może się całkowicie skoncentrować na prowadzeniu Forda Mondeo.
Gdy przekładnia pracuje w trybie ręcznego wybierania biegów, kierujący steruje wybieraniem przełożeń naciskając jeden z dwóch przycisków, które powodują wybranie wyższego lub niższego biegu.
Ręcznym sekwencyjnym wybieraniem przełożeń można także sterować za pośrednictwem dźwigni zmiany biegów. Kierujący wybiera przełożenia popychając dźwignię zmiany przełożeń lekko do przodu lub do tyłu z pozycji "Hold". Pociągnięcie dźwigni do tyłu, w kierunku znaku "+", jest sygnałem do załączenia wyższego biegu, po czym dźwignia wraca w położenie "Hold". Pchnięcie dźwigni do przodu, w kierunku znaku "–", inicjuje zredukowanie biegu.
Nad prawidłową pracą przekładni Durashift 5-tronic czuwa zespół sterujący ATCU (Automatic Transmission Control Unit) najnowszej generacji. Elektroniczny układ sterujący zapewnia nie tylko znacznie większą precyzję przełączania poszczególnych biegów oraz cichą i efektywną pracę, ale także pozwala na dostosowanie pracy skrzyni przekładniowej do stylu jazdy kierowcy i do zmieniających się warunków na drodze. Elektroniczny układ sterujący daje możliwości wybierania jednego z kilku różnych trybów pracy, przez co Durashift 5-tronic nie tylko działa, ale także „myśli” jak mechaniczna skrzynia biegów.
W wybranych wersjach rodziny Forda Mondeo nadal oferowana jest znana już, 4-biegowa przekładnia automatyczna Ford CD4E.
Sześć podstawowych wersji– jeszcze większy wybór
Ford poszerzył i uatrakcyjnił gamę Forda Mondeo. Wychodząc od podstawowych wersji Ambiente, Trend i Ghia, gama Forda Mondeo została teraz wzbogacona o wersje luksusowe oraz o wyraźnie sportowym charakterze. Najbardziej prestiżową wśród luksusowych wersji Ghia jest obecnie nowa ekskluzywna wersja Ghia Executive. Natomiast dla nabywców z żyłką sportową przeznaczona jest nowa wersja Sport, umiejscowiona poniżej oferowanej już wcześniej flagowej wersji ST220.
Każda z sześciu wersji tworzących obecnie rodzinę Forda Mondeo ma swoje indywidualne cechy stylistyczne oraz określoną gamę wyposażenia seryjnego i dodatkowego, które wyraźniej różnicują poszczególne wersje.
Ford Mondeo Ambiente – Wersje z serii Ambiente są seryjnie wyposażone w klimatyzację, powierzchnia deski rozdzielczej ma nową fakturę, a we wnętrzu dodano szereg akcentów ozdobnych w kolorze srebrnym oraz nową miękką wewnętrzną wykładzinę górnej części przednich drzwi. Dźwignia zmiany biegów ma uchwyt z aluminiową satynowaną wkładką z czarnym liternictwem oraz aluminiowe obramowanie przy postumencie wykończone na wysoki połysk. Uwagę zwracają także nowe 7-ramienne kołpaki
Ford Mondeo Trend – W porównaniu z Ambiente wyposażenie seryjne wersji z serii Trend zostało wzbogacone o automatyczną klimatyzację, przednie światła przeciwmgielne, elektrycznie sterowane szyby w tylnych drzwiach oraz podłokietnik na środku tylnej kanapy. Przedni fotel pasażera ma w standardzie regulację bocznego podparcia ciała, a lusterka w obu daszkach przeciwsłonecznych są podświetlane. Wersje Trend wyróżniają jeszcze inne drobne detale stylistyczne, począwszy od zewnętrznych klamek drzwi i listw bocznych lakierowanych w kolorze nadwozia, aż po koło kierownicy i uchwyt dźwigni zmiany biegów pokryte skórą. Standardowo montowane są kołpaki kół Trend (do stalowych obręczy 16 x 6.5 cala), a na życzenie nabywca ma do wyboru obręcze z lekkiego stopu o średnicy 16, 17 lub 18 cali.
Ford Mondeo Sport – Nowa wersja Sport to kolejna propozycja kierowana do kierowców o zacięciu sportowym. Wypełnia on lukę pomiędzy wersjami Trend i ST220. W porównaniu z serią Trend nowy Ford Mondeo Sport wyróżnia się obniżonym zawieszeniem oraz 17-calowymi obręczami kół z lekkiego stopu, o specjalnym wzorze z dziewięcioma podwójnymi ramionami. Wyposażenie standardowe obejmuje m.in. obicia foteli częściowo wykończone skórą, elektryczną regulację wysokości przednich foteli, podłokietnik na środku z szytym pokryciem, uchwyt dźwigni hamulca postojowego pokryty skórą, z satynowanym aluminiowym przyciskiem, a także akcenty przejęte z serii ST widoczne na wkładkach wewnętrznych wykładzin drzwi, dywanikach podłogowych oraz nakładkach na progi drzwi wykonanych z polerowanej stali nierdzewnej. Wersje Sport z nadwoziem kombi otrzymują także samopoziomujące tylne zawieszenie.
Ford Mondeo ST220 – Ford Mondeo ST220 jest zdecydowanie najmocniejszą i najszybszą wersją w rodzinie Forda Mondeo. Jako jedyny jest napędzany silnikiem Duratec ST o pojemności 3,0 litra, współpracującym z 6-stopniowa mechaniczną skrzynią biegów MMT6. Z zewnątrz ST220 można rozpoznać po dwóch rurach wydechowych, obniżonym zawieszeniu i oryginalnych 18-calowych alufelgach z niskoprofilowymi oponami 225/40R18 o sportowym bieżniku. W wykończeniu wnętrza dominuje skóra, którą pokryte są sportowe przednie fotele Recaro, tylne siedzenia, koło kierownicy i uchwyt dźwigni zmiany biegów. Na zewnątrz uwagę zwracają poszerzone nadkola z przodu, reflektory ksenonowe, oryginalny przedni zderzak z wmontowanymi standardowymi światłami przeciwmgielnymi oraz oryginalna, śmiała stylistyka wlotu powietrza. Wersje kombi mają samopoziomujące tylne zawieszenie, a na życzenie dostępne są relingi dachowe z polerowanego aluminium.
Ford Mondeo Ghia – Seria Ghia, znana ze swego wyraźnie luksusowego charakteru, jest seryjnie wyposażona m.in. w tzw. pakiet oświetleniowy (lampki do czytania z przodu i z tyłu, lampki nad podłogą z przodu oraz dodatkowe lampki w tylnej części przedziału pasażerskiego), nowe lampy przeciwmgielne oraz lusterka boczne regulowane i ogrzewane elektrycznie, wyposażone dodatkowo w lampki oświetlające podłoże. W oryginalnym wzornictwie wnętrza dominuje deska rozdzielcza w dwóch odcieniach, wykończenie z drewna w odcieniu mocca widoczne w środkowej konsoli deski rozdzielczej, postumencie dźwigni zmiany biegów oraz w wykładzinach przednich drzwi. Zegar ma charakterystyczną tarczę w odcieniu kremowym. Tapicerka welurowa lub tekstylna jest dostępna w trzech tonacjach kolorystycznych. Nie brakuje także akcentów chromowanych (wewnętrzne klamki drzwi, uchwyt na napoje i popielniczka w centralnej konsoli). Akcenty chromowane są widoczne także na zewnątrz (listwa boczna w wersji sedan, wykończenia klamek drzwi i paski podkreślające dolną część przedniego zderzaka).
Ford Mondeo Ghia Executive – Ford Mondeo Ghia Executive jest kolejną nowością w gamie Mondeo. To wersja, której luksusowe wyposażenie jest jeszcze bogatsze niż w przypadku serii Ghia. Fotel kierowcy ma elektryczną regulację w 8 kierunkach. Oba przednie fotele mają tapicerkę skórzaną lub Alcantara. Kierownica pokryta skórą jest wykończona elementami z prawdziwego drewna. Wersja Ghia Executive jest standardowo wyposażona w koła z obręczami z lekkiego stopu 17 x 6,5 cala, z charakterystycznymi siedmioma szerokimi ramionami.
Zróżnicowany charakter opisanych powyżej wersji dość dokładnie odzwierciedla bardzo szeroki zakres wymagań nabywców samochodów w segmencie C/D.
– Klienci kupujący dziś samochód wyższej klasy średniej są dobrze poinformowani i niezwykle wymagający – mówi Martin Haenni, menedżer marki odpowiedzialny w Ford of Europe za samochody duże. – Zmiany i udoskonalenia wprowadzone w nowym Fordzie Mondeo były subtelne, o charakterze zdecydowanie ewolucyjnym. Wszystkie zmiany stanowiły zarazem odbicie wrodzonych zalet i atutów rodziny Forda Mondeo. W efekcie mamy produkt lepszy niż kiedykolwiek dotąd, szczególnie w aspektach, które dla klientów mają znaczenia najważniejsze – dodaje M. Haenni.
W co się bawić: systemy audio i pakiet audio-video Sony™
Nowy Ford Mondeo dysponuje szeroką gamą radioodtwarzaczy i systemów audio, wśród których na uwagę zasługują dwa nowe wysokiej jakości systemy firmy Sony™, dostępne jako opcja, a także supernowoczesny pakiet multimedialny dla pasażerów z tyłu, również dostępny jako opcja.
Oferowane w Fordzie Mondeo radioodtwarzacze marki Sony™ dają nabywcy możliwość wyboru radioodtwarzacza płyt CD z szufladą ładowaną od przodu, z dodatkową możliwością odtwarzania plików w formacie MP3, bądź zmieniarką na 6 płyt CD, także ładowaną od przodu. Oba urządzenia dysponują cyfrowym systemem przetwarzania dźwięku (DSP). Współpracują one z czterema wysokiej klasy głośnikami hi-fi z podwójnymi cewkami, dzięki czemu w praktyce głośniki funkcjonują jak osiem niezależnych głośników.
Tradycyjnie dostępne są także radioodtwarzacze firmy Ford, w tym radioodtwarzacz kasetowy UKF AM-FM oraz radioodtwarzacz UKF AM-FM do płyt CD. Na życzenie dostępna jest także zewnętrzna zmieniarka płyt CD.
Nabywcy Forda Mondeo mogą wybierać spośród dwóch systemów nawigacji satelitarnej, na czele z wysokiej klasy nowym urządzeniem wykorzystującym informacje odczytywane z płyt DVD i współpracującym z dużym kolorowym ekranem dotykowym wysokiej rozdzielczości, na którym wyświetlane są dokładne wskazówki nawigacyjne. Drugi system – Blaupunkt TravelPilot™ – współpracuje z odbiornikiem radiowym i dysponuje wyświetlaczem monochromatycznym oraz wszystkimi najważniejszymi funkcjami nawigacyjnymi.
W obu przypadkach podanie wskazówek nawigacyjnych jest możliwe dzięki wykorzystaniu satelitarnego systemu pozycjonowania GPS (Global Positioning System) oraz cyfrowych map drogowych, które umożliwiają ustalenie chwilowych współrzędnych położenia pojazdu. Użytkownik wprowadza cel podróży z istniejącej bazy danych i podaje swoje preferencje dotyczące trasy (np. najkrótszy czas przejazdu lub najkrótszy dystans). System nawigacji następnie planuje optymalną trasę i zgodnie z nią prowadzi kierowcę.
W przypadku gdyby pojazd skręcił z planowanej trasy, system natychmiast planuje trasę z odpowiednimi korektami. Dekoder komunikatów o ruchu drogowym (TMS) dostarcza odbieranych przez radio aktualnych informacji, które są wykorzystywane w nawigacji aktywnej, tzn. w celu zmiany trasy celem ominięcia niespodziewanych przeszkód lub korków na drodze.
Nowy Ford Mondeo jest oferowany z dwoma pakietami multimedialnymi, dzięki którym pasażerowie podróżujący na tylnej kanapie mogą w szerszym zakresie wykorzystywać możliwości samochodowych systemów audio video.
<strong>Źródło: Ford Polska Sp. z o.o.</strong>