Nowe Clio V6 - z myślą o pasjonatach samochodów.
Clio V6 – sportowy samochód sygnowany przez Renault Sport, nabiera cech charakterystycznych dla modelu Clio ostatniej generacji. Sportowy wygląd i płynnie zarysowane linie nadwozia mają również swój wpływ na osiągi pojazdu.
<strong>
Clio V6 – sportowy samochód sygnowany przez Renault Sport, nabiera cech charakterystycznych dla modelu Clio ostatniej generacji. Sportowy wygląd i płynnie zarysowane linie nadwozia mają również swój wpływ na osiągi pojazdu. Dzięki wprowadzeniu wielu nowoczesnych rozwiązań Nowe Clio V6 zapewnia przyjemność jazdy oraz rzadko spotykane osiągi – rozpędza się od 0 do 100 km/h w niecałe 6 sekund.
Nowe Clio V6 posiada nowy układ jezdny oraz 18-calowe koła. Nowy 3-litrowy silnik V6 24V ma w Nowym Clio V6 moc 255 KM przy 7150 obr/min oraz moment 300 Nm przy 4650 obr/min. W 6-biegowej skrzyni wprowadzono zmodyfikowaną, krótką przekładnię główną, ciasno zestopniowane przełożenia i skrócony skok dźwigni zmiany biegów.
Montaż Nowego Clio V6 powierzono zakładom Alpine w Dieppe. Podwyższono poziom jego wyposażenia i jakość wykończenia. Samochód ten zostanie wprowadzony do sprzedaży w Europie pod koniec 2002 roku.
</strong>
Od momentu udanego wprowadzenia na rynek w czerwcu 2001 roku, nowa generacja Clio nadal zwiększa swój udział w sprzedaży i od sierpnia 2001 roku zajmuje drugie miejsce w segmencie małych samochodów w Europie Zachodniej, zaś od stycznia 2002 roku – pierwsze miejsce na rynku francuskim. Teraz przyszła kolej na istotną modyfikację Clio V6, flagowego samochodu tej gamy i symbolu pasji samochodowej Renault.
Nowe Clio V6: samochód jedyny w swoim rodzaju, dostarczający wielu przyjemności
Nowe Clio V6 posiada napęd na tylne koła, a jego silnik jest umieszczony poprzecznie, centralnie w tylnej części nadwozia. Jest to wyjątkowy samochód sportowy dostarczający pełni przyjemności: przyjemności posiadania samochodu wyróżniającego się wśród innych, przyjemności jazdy jaką gwarantuje przez nowy, pewny i precyzyjny układ jezdny oraz dynamiczny silnik rozwijający moc 255 KM dobrze współpracujący ze sportową skrzynią biegów. Nowe Clio V6 zapewnia rzadko spotykane osiągi – rozpędza się od 0 do 100 km/h w czasie krótszym niż 6 sekund.
Jedyny w swoim rodzaju, rasowy wygląd Nowego Clio V6 uzyskano przez zastosowanie stylistyki przodu pojazdu rodem z ostatniej generacji modelu Clio. Nowe są: zderzak przedni, wlot powietrza, pokrywa silnika oraz podwójne reflektory ksenonowe. Bardzo wydłużone przednie lampy wbudowane są w nowe błotniki przednie. Zostały one poszerzone, by pomieścić 18-calowe opony na polerowanych obręczach OZ «Superturismo». Wypełniają one całkowicie nadkola, a zwiększony rozstaw osi sprawił, że są usytuowane na krańcach nadwozia.
Design tyłu pojazdu również uległ zmianie. Skróconą antenę umieszczono w tylnej części dachu, a tylne światła posiadają klosze typu «kryształowego ». Logo marki umieszczono na środku tylnej klapy. Znajduje się w nim jednocześnie przycisk zamka pokrywy bagażnika. Linia dachu kończy się nowym, wydłużonym i podwyższonym spojlerem.
Nieodłączny element samochodów sygnowanych przez Renault Sport – podwójny wylot rury wydechowej jest teraz chromowany, zaś kratki wlotów powietrza o szerokich, kwadratowych otworach są dodatkowym elementem podkreślającym sportowy charakter pojazdu. Zamykają one nowe, boczne wloty powietrza o szarej, tytanowej barwie, a także obszerne wloty powietrza w dolnej części przedniego zderzaka. W ten sposób zapewniono optymalne chłodzenie i zasilanie podzespołów mechanicznych samochodu.
Oprócz rasowego charakteru, nowy design cechują łagodne linie i kształty. Gładki zderzak przedni z pionową, wydłużoną częścią dolną obejmującą sztywny spojler zapewnia lepszy przepływ strumienia powietrza. Zastosowanie nowego spojlera tylnego zwiększyło siły aerodynamiczne wpływające na lepsze trzymanie się drogi.
Nowy układ jezdny współpracujący z dynamiczną jednostką napędową
Nowy układ jezdny zyskał bardziej sportową charakterystykę. Zwiększono kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy, a stabilizator poprzeczny, o większej średnicy, został zamontowany na łączniku w celu uzyskania większej skuteczności działania.
Kinematyka tylnego zawieszenia została całkowicie zmodyfikowana przez zastosowanie nowej ramy. Zmienione usytuowanie punktów mocowania do nadwozia oraz wydłużony wahacz sprawiły, że tylne koło jest bardziej wysunięte ku tyłowi pojazdu. Ponadto, zamontowanie stabilizatora na łączniku znacznie polepszyło trzymanie się drogi oraz zapewniło skuteczniejszą pracę zawieszenia w czasie sportowej jazdy.
Właściwe rozłożenie masy na przednią i tylną oś zapewnia optymalną kontrolę ruchów nadwozia w czasie jazdy i pozwala na ograniczenie skoku zawieszenia. Nowy układ jezdny zapewnia więc odpowiedni poziom komfortu, a zarazem precyzyjne prowadzenie i pewne zachowanie pojazdu na drodze.
Samochód wyposażono w opony Michelin Pilot Sport 18-calowe, opracowane specjalnie dla Nowego Clio V6. Zapewniają one bardzo precyzyjne prowadzenie pojazdu również poprzez pełniejsze przenoszenie na kierownicę wszelkich sygnałów z układu jezdnego. System ABS, wysoko ceniony już w poprzedniej wersji samochodu, zapewnia teraz jeszcze lepszą przyczepność kół w czasie hamowania.
Dzięki nowej konstrukcji tylnego zawieszenia i zmodyfikowanym ustawieniom przedniego zawieszenia, a także zastosowaniu 18-calowych kół możliwe było zwiększenie rozstawu kół i osi. Szersze rozstawy znacznie polepszają zdolność pokonywania zakrętów i stabilność jazdy na prostej. Nowe rozwiązania aerodynamiczne wpłynęły na lepsze utrzymywanie toru jazdy przy dużej prędkości.
Silnik 3.0 V6 24V uległ znacznym modyfikacjom, eksponującym jego sportowy charakter. Ten rozwijający moc 255 KM przy 7150 obr/min silnik lubi wysokie obroty. Okazuje się jednak również bardzo elastyczny w średnim zakresie prędkości obrotowej, o czym świadczy bardzo regularny przebieg krzywej momentu oraz jego wysoka wartość 300 Nm osiągana przy 4650 obr/min.
Aby zapewnić lepsze zasilanie komór spalania w średnim i wysokim zakresie prędkości obrotowej, zmieniono całkowicie górę silnika, od wlotu filtra powietrza aż do komory spalania. Opracowano specjalne, skrócone kanały dolotowe oraz wałek rozrządu zaworów ssących typu «wyczynowego». Jego krzywki są ostrzej wyprofilowane, by zwiększyć i przyspieszyć skok zaworów. Wzmocniono także sprężyny zaworów, by lepiej kontrolować ich ruch. Należy zaznaczyć, że zachowano układ przestawny wałków rozrządu.
Układ zasilania benzyną został przystosowany do nowego typu podwójnej listwy wtrysku ze wtryskiwaczami o większym wydatku. Zwiększeniu uległa moc komputera wtrysku, którego oprogramowanie zapewnia dokładniejsze sterowanie praca silnika oraz szybszą jego reakcję na ruch pedału gazu.
Wprowadzenie nowych katalizatorów pozwoliło uzyskać poziom czystości spalin wymagany przez normę Euro 4 przy jednoczesnym zachowaniu odpowiedniego ciśnienia wylotu gazów oraz właściwego poziomu hałasu pracy.
W Nowym Clio V6 znacznej modyfikacji uległa także skrzynia biegów «PK6». Krótka przekładnia główna umożliwiła zmniejszenie końcowego przełożenia, co korzystnie wpłynęło na przyspieszenia. Przełożenia zostały ciasno zestopniowane poprzez wprowadzenie nowych kół zębatych pierwszego, drugiego i trzeciego biegu. Uzupełnieniem tych zmian jest skrócenie o 20% skoku dźwigni zmiany biegów i wprowadzenie twardszych ograniczników dźwigni, co zapewnia bardziej precyzyjną zmianę biegów i sportowe sterowanie pracą skrzyni.
Akustyka Nowego Clio V6 była przedmiotem dokładnych badań. Konstruktorom chodziło o uzyskanie sportowego, metalicznego dźwięku pracy silnika wzmacniającego wrażenia z jazdy. Specjalny tłumik eliminuje hałasy układu dolotowego przy wysokich obrotach, zaś wprowadzenie przedniej szyby z warstwą tłumiącą dźwięki tłumi hałasy o niskiej częstotliwości. Hałasy generowane przez jednostkę napędową są eliminowane przez podwójne koło zamachowe silnika z tłumikami drgań.
Montowany przez Renault i bogato wyposażony
Nowe Clio V6 jest przeznaczony dla klientów ogarniętych pasją samochodową, których mógł pozyskać poprzedni model tego samochodu wyprodukowany w ilości 1630 sztuk w ciągu 20 miesięcy. W swej nowej wersji, samochód jest montowany w zakładach Alpine w Dieppe w oparciu o nadwozia pochodzące ze specjalnego wydziału fabryki we Flins. Nowe Clio V6 spełnia więc standardy jakościowe obowiązujące w produkcji na skalę przemysłową przy jednoczesnym wykorzystaniu know-how specjalistów z zakładów Alpine w Dieppe produkujących 12 samochodów dziennie i wykonujących część operacji ręcznie.
Widoczny jest znaczący postęp jakościowy w dziedzinie komfortu i wystroju kabiny. Zastosowano nową deskę rozdzielczą o eleganckim i dynamicznym wyglądzie. Materiały wykończeniowe i elementy sterujące są przyjemniejsze w dotyku, polepszono wykończenie wewnętrznej pokrywy silnika. Kubełkowe fotele pokrywa skóra połączona z alcantarą z wyszytym monogramem Renault Sport. Skórą wykończono również koło kierownicy ze wspornikami kciuków. Dynamiczny charakter wystroju wnętrza podkreśla także aluminiowe wykończenie gałki dźwigni zmiany biegów oraz aluminiowe nakładki na pedałach, a także nowe listwy progowe z monogramem Renault Sport. W Nowym Clio V6 sportowego wystroju wnętrza dopełniają wstawki w kierownicy, w desce rozdzielczej oraz w tunelu podłogowym pomalowane w kolorze nadwozia.
W samochodzie pojawiają się nowe elementy wyposażenia decydujące o bezpieczeństwie i komforcie. Jeśli chodzi o wyposażenie podnoszące bezpieczeństwo, Nowe Clio V6 zyskał wzmocnienia konstrukcyjne nadwozia montowane w modelu Clio ostatniej generacji, a także cały szereg elementów bezpieczeństwa czynnego i zabezpieczeń pasażerów, takich jak: ABS, reflektory ksenonowe, podwójne poduszki powietrzne z przodu dostosowujące stopień wypełnienia do siły zderzenia, pasy bezpieczeństwa z ogranicznikami napięcia i napinaczami, poduszki powietrzne boczne chroniące głowę i klatkę piersiową.
Dzięki wprowadzeniu sieci zwielokrotnionego przesyłu danych, Nowe Clio V6 zostało wyposażone w kompletny zestaw funkcji podnoszących komfort, takich jak czujnik deszczu współpracujący z czujnikiem oświetlenia, czy automatyczna klimatyzacja z cyfrowym wyświetlaczem. W wyposażeniu samochodu może znaleźć się także nowe radio wysokiej klasy 4x40 W z odtwarzaczem CD w panelu czołowym oraz zmieniarką CD umieszczoną pod fotelem kierowcy.
Nowe Clio V6 pojawi się w sprzedaży w Europie pod koniec roku. Samochód ten będzie dostępny w trzech kolorach nadwozia: Gris Titane, Bleu Iliade oraz Rouge de Mars.
<strong>Źródło: Renault Polska</strong>