Nowe BMW serii 1 z przednim napędem
BMW zdradziło właśnie informacje nt. trzeciej generacji swojego kompaktowego modelu, który do sprzedaży trafi na początku jesieni br. Najważniejszą zmianą w nowej serii 1 będzie nowa konstrukcja platformy podłogowej z przednim napędem. BMW zapewnia, że dzięki temu zwiększy się ilość miejsca w kabinie przy zachowaniu takiej samej dynamiki podczas jazdy.
Trzecia generacja BMW serii 1 będzie oferowana wyłącznie w odmianie pięciodrzwiowej. Nadwozie ma długość 4319 mm, co oznacza, że jest o 5 mm dłuższe od poprzedniej generacji modelu. Szerokość (1799 mm) zwiększyła się o 34 mm, a wysokość (1434 mm) o 13 mm. Rozstaw osi wynosi 2670 mm, jest więc o 20 mm krótszy niż w drugiej generacji modelu.
Pod względem stylistycznym rewolucji nie ma, choć widać pewne zmiany. Typowe „nerki” są teraz większe i bardziej rzucają się w oczy, a przednie reflektory zostały ustawione pod większym kątem. Oferowane opcjonalnie pełne diodowe reflektory dostępne są także w wersji adaptacyjnej. Z profilu nowe BMW serii 1 ma typowy klinowy kształt i płaską powierzchnię szyb. Mocno wyprofilowane powierzchnie i chromowane końcówki rur wydechowych o średnicy 90 mm (100 mm w BMW M135i xDrive) dopełniają sportowego charakteru tylnej części nadwozia. Po raz pierwszy opcjonalnie dostępne będą też obręcze o średnicy 19 cali. Również po raz pierwszy dostępny w opcji będzie elektryczny dach panoramiczny.
Nowa "jedynka" oferuje znacznie więcej miejsca wewnątrz niż poprzednik, zwłaszcza w tylnej części kabiny, gdzie pasażerowie mają np. o 33 m więcej miejsca na nogi. Pojemność bagażnika wzrosła o 20 l i wynosi 380 l, a przy złożonej tylnej kanapie 1200 l. Po raz pierwszy dostępny jest również elektryczny napęd pokrywy bagażnika.
Dostęp do nowego systemu operacyjnego BMW 7.0 – obsługiwanego na życzenie również za pomocą gestów – umożliwiają dwa ekrany o przekątnej do 10,25 cala. Z opcjonalnym kolorowym wyświetlaczem Head-Up o przekątnej 9,2 cala, oferowanym po raz pierwszy w BMW serii 1, kierowca może odczytywać informacje bez odrywania wzroku od drogi.
Trzecia generacja BMW serii 1 po raz pierwszy opiera się na konstrukcji z napędem na przód, choć w ofercie znajdziemy także wersje z inteligentnym napędem na cztery koła BMW xDrive. Nowością w samochodzie z silnikiem spalinowym jest znana z BMW i3s technologia ARB (ograniczenie poślizgu kół w pobliżu aktuatora), która umożliwia bardziej precyzyjną i szybszą kontrolę trakcji. Technologię ARB wspiera oferowany również w standardzie układ BMW Performance Control (rozkład momentu żyroskopowego).
Oprócz standardowego oraz sportowego układu jezdnego M z obniżeniem o 10 mm nowe BMW serii 1 dostępne jest również z adaptacyjnym układem jezdnym VDC (Variable Damper Control). Kierowca ma wówczas do wyboru dwie charakterystyki amortyzacji – Comfort i Sport – przełączane za pomocą przełącznika właściwości jezdnych.
Nowe BMW serii 1 na początku sprzedaży oferowane będzie w trzech wersjach wysokoprężnych i dwóch benzynowych z rodziny napędów BMW EfficientDynamics o mocy od 116 KM w BMW 116d do 306 KM w BMW M135i xDrive. Sprint do 100 km/h w najmocniejszej odmianie trwa 4,8 s (4,7 s z pakietem M Performance dostępnym od listopada), a prędkość maksymalna wynosi 250 km/h. Wszystkie silniki BMW serii 1 spełniają normę emisji spalin Euro 6d-TEMP, a BMW 116d spełnia już normę Euro 6d.
BMW 116d, BMW 118d oraz BMW 118i wyposażone są standardowo 6-biegową skrzynię manualną. Nowością jest 7-biegowa skrzynia dwusprzęgłowa Steptronic dostępna jako opcja w BMW 116d oraz BMW 118i. 8-stopniowa skrzynia Steptronic dostępna opcjonalnie w BMW 118d i standardowo w BMW 120d xDrive, oraz 8-stopniowa sportowa skrzynia Steptronic w BMW M135i xDrive zostały dodatkowo zoptymalizowane pod względem komfortu zmiany biegów.
Trzecia generacja BMW serii 1 zostanie zaprezentowana publiczności po raz pierwszy za miesiąc w BMW Welt w Monachium. Miejscem targowej premiery będzie wystawa IAA we Frankfurcie we wrześniu br., a tuż po niej nowa generacja kompaktowego BMW będzie wprowadzana do sprzedaży.