Nowe Audi A8 z laserami i masażem stóp
Przed chwilą zakończyła się oficjalna prezentacja nowej generacji flagowej limuzyny Audi. Nowa "A-ósemka" może nie zmieniła się jakoś diametralnie, ale w zakresie komfortu podróży oraz nowoczesnych systemów wspomagających pracę kierowcy z pewnością jest to najwyższa półka.
Prezentacja nowego Audi A8 odbyła się dziś w Barcelonie pod hasłem "przyszłość klasy luksusowej" i z całą pewnością znajdziemy tu sporo nowości, które idealnie pasują do tego hasła. Nim jednak o nich, krótko o sylwetce topowego modelu z Ingolstadt. Krótko, bo Audi nie zaskoczyło nas tu praktycznie niczym szczególnym. Już na pierwszy rzut oka widać, że mamy do czynienia z Audi. Znakami rozpoznawczymi nowej generacji A8 są zmieniony Singleframe oraz nowe reflektory HD Matrix LED, wśród których pojawiły się lasery. Nie pełnią one jednak funkcji bojowej, a jedynie zwiększają zasięg świateł drogowych przy prędkości powyżej 70 km/h.
Więcej zmian znajdziemy jednak w kabinie nowej generacji Audi A8. Znajdziemy tam nowy wirtualny kokpit z cyfrowymi zegarami, który wyświetla najważniejsze informacje w rozdzielczości HD (1929x720 piksele). 10,5-calowy ekran na centralnej konsoli nie posiada żadnych przycisków ani pokręteł w porównaniu do schodzącej z rynku generacji modelu. Nowym interfejsem do obsługi urządzeń pokładowych można sterować za pośrednictwem ekranu dotykowego oraz komend głosowych, a także przycisków na kierownicy.
W nowym Audi A8 znajdziemy aż 41 systemów wspomagających kierowcę, układ MMI można skonfigurować wg sześciu różnych profili z ponad 400 różnymi funkcjami. Wszystkich wymieniać nie będziemy. Warto wspomnieć chociażby o "inteligentnej" nawigacji, która uczy się zachować kierowcy, możliwości łączenia ze smartfonem, systemie audio z dźwiękiem 3D po raz pierwszy dostępnym również na tylnej kanapie.
A skoro już mowa o tylnych siedzeniach, to w wersji przedłużonej (A8 L) fotele posiadają funkcję podgrzewania, wentylacji, masażu, a nawet masażu stóp.
Wśród nowoczesnych rozwiązań nie sposób nie zauważyć dostępnych funkcji autonomicznej jazdy. Radary oraz czujniki wraz ze skanerami laserowymi mają lepiej prześwietlać otoczenie i pozwolić autu samodzielnie kierować w powolnym ruchu np. na autostradzie (np. podczas korków) do prędkości 60 km/h. Równie, jeśli nie bardziej przydatna, będzie funkcja samodzielnego parkowania, także bez kierowcy w samochodzie. W takiej sytuacji może on aktywować system np. poprzez swojego smartfona.
W momencie debiutu rynkowego nowe Audi A8 będzie dostępne wyłącznie z dwoma ulepszonymi i doładowanymi silnikami V6. Jednostka benzynowa 3.0 TFSI generuje moc 340 KM, zaś wysokoprężna 3.0 TDI 286 KM. Nieco później dołączą do nich silniki V8 – 4.0 TDI o mocy 435 KM i 4.0 TFSI o mocy 460 KM. Topowym silnikiem będzie jednostka W12 o pojemności skokowej 6 litrów.
Wszystkie wersje silnikowe będą tzw. mild hybrid, czyli będą posiadać chłodzony wodą alternator - rozrusznik 48V (RSG), który umożliwia m.in. tzw. „żeglowanie” z wyłączonym silnikiem, zawiera poszerzoną funkcję start-stop oraz ma wysoką moc rekuperacji do 12 kW. Dzięki tym rozwiązaniom można obniżyć spalanie o dodatkowe 0,7 l na 100 km.
W terminie późniejszym planowane jest wprowadzanie wariantu Audi A8 L e-tron quattro z napędem hybrydowym typu plug-in. Jego silnik 3.0 TFSI i mocny silnik elektryczny, wspólnie generują moc systemową 449 KM i moment obrotowy 700 Nm. Akumulator litowo-jonowy magazynuje energię elektryczną wystarczającą na około 50 km elektrycznej jazdy.
Innowacyjnym rozwiązaniem jest w pełni aktywne zawieszenie Audi AI. W zależności od życzenia kierowcy i w zależności od sytuacji drogowej, system ten jest w stanie przy pomocy elektrycznych siłowników podnieść lub opuścić każde z kół z osobna. Taka elastyczność daje szeroki zakres charakterystyk prowadzenia: od delikatnej i komfortowej podróży, aż po dynamiczne prowadzenie samochodu sportowego. W połączeniu z systemem ochrony bezpieczeństwa pre sense 360°, pojazd ma możliwość błyskawicznego uniesienia jednego z boków w przypadku nieuchronnej kolizji bocznej, zmniejszając w ten sposób ewentualne skutki wypadku dla pasażerów.
Nowe Audi A8 i A8 L pojawią się na rynku późną jesienią br. Na rynku niemieckim ceny będą startować od kwoty 90 600 euro, a za wersję przedłużoną od 94 100 euro.