Nowe Audi A1 - pierwsza zapowiedź
Druga generacja Audi A1 ma pojawić się na rynku jeszcze w tym roku. W nowej odsłonie najmniejszy model z Ingolstadt sporo urośnie, będzie oferował więcej opcji personalizacji i ma zagrozić pozycji Mini na pozycji najbardziej stylowego malucha.
Wprawdzie oficjalna premiera drugiej generacji Audi A1 planowana jest na końcówkę lata (najprawdopodobniej model ten szerokiej publiczności zostanie pokazany podczas wystawy samochodowej w Paryżu), jednak już teraz wiemy sporo o tym maluchu. Przede wszystkim zbudowany został on na nowej platformie. Płytę podłogową PQ25 zastąpiła modularna płyta MQB A0, która wykorzystana została już m.in. przy produkcji Audi A3.
Nowa platforma zawiera w sobie zarówno aluminium, jak i wysokowytrzymałą stal, dzięki czemu udało się zredukować wagę, a jednocześnie podnieść jej wytrzymałość. Rozstaw osi nowego Audi A1 wyniesie 2564 mm, czyli aż o 94 mm więcej niż w obecnej generacji modelu. Całe nadwozie ma urosnąć na długości do ponad 4 m i na szerokości do ponad 1740 mm. Rezultatem większych gabarytów zewnętrznych ma być większa ilość miejsca zarówno dla pasażerów, jak i na ich bagaże.
W ofercie nie będzie już wersji trzydrzwiowej, a jedynie pięciodrzwiowy Sportback. Audi A1 będzie produkowane w fabryce Seata w Martorell.
Na tzw. zdjęciach szpiegowskich zamaskowanych jeszcze egzemplarzy nowego A1 można dostrzec jednak pewne detale. Wersję tę będzie można odróżnić od poprzednika m.in. dzięki szerszemu grillowi, bardziej płaskiej masce silnika oraz innym kształtom reflektorów.
W kabinie za dopłatą będzie można zamówić cyfrowy wyświetlacz (Virtual Cockpit), który będzie można połączyć z naszym smartfonem porzez aplikacje Android Auto, Apple CarPlay czy też MirrorLink. Na wyposażeniu ma znaleźć się cała grupa oferowanych już w innych modelach systemów wspomagających kierowcę.
Oferta silnikowa będzie najprawdopodobniej odzwierciedlać w części tę, która pojawiła się w nowym Polo. Bazowym silnikiem benzynowym będzie trzycylindrowa jednostka TFSI o pojemności jednego litra i mocy 113 KM. W ofercie z pewnością pojawi się 1,5-litrowy silnik o mocy 148 KM, a na czele w odmianie S1 możemy spodziewać się dwulitrowego motoru o mocy ok. 250 KM. Wciąż nie wiemy natomiast, co z silnikami Diesla. Słabnąca sprzedaż wersji wysokoprężnych w Europie może sprawić, że władze Audi zrezygnują z takiej opcji dla swojego malucha. Jej miejsce może natomiast zająć odmiana na gaz ziemny z 3-cylindrowym silnikiem. Nic jeszcze nie wiemy natomiast a propos wersji hybrydowych nowego Audi A1.