Nowa Toyota Supra. W końcu wiemy prawie wszystko
Dobiega właśnie końca ciągnący się przez długie miesiące serial z powrotem na rynek Toyoty Supry. Pierwsza rzecz, to nieco zmieniona nazwa modelu, który będzie teraz nazywać się Toyota GR (od Gazoo Racing) Supra. Mamy nadzieję jednak, że właściwości jezdne pozostaną na co najmniej takim samym poziomie, jak w poprzedniej generacji tego sportowego modelu z Kraju Kwitnącej Wiśni.
Nowa Supra to już piąta generacja japońskiego sportowego modelu, na którą fanom Toyoty przyszło czekać ponad 16 lat. Auto powstało, jak zapewniają przedstawiciele Toyoty, w najczystszej sportowej postaci i nawiązuje do poprzednich generacji Supry oraz pierwowzoru, jakim była Toyota 2000GT. Za właściwości jezdne odpowiada zespół Toyota Gazoo Racing, co zapowiada osiągi oraz frajdę z jazdy na najwyższym poziomie. Mamy nadzieję, że godziny spędzone na Północnej Pętli toru Nürburgring nie poszły na marne.
Patrząc na nową Suprę, widzimy zarówno nawiązania do poprzedniej generacji modelu (nisko osadzony grill i maska silnika, spore wloty powietrza), jak i do wspomnianego pierwowzoru. Toyota Supra będzie się wyróżniać długą maską silnika i, co za tym idzie, cofniętą kabiną pasażerską, do tego mamy charakterystyczne dwa wybrzuszenia na dachu, muskularne błotniki, które w tylnej części nadwozia tworzą spójną linie z zintegrowanym spojlerem. Ciekawy efekt tworzy także połączenie stosunkowo krótkiego rozstawu osi (krótszy niż w GT86) ze sporymi felgami.
Projektanci sporo czasu poświęcili na walory aerodynamiczne nadwozia, dzięki którym Supra ma charakteryzować się odpowiednim dociskiem, a także idealnym rozkładem masy na przód i tył. Wspomniane dwa wybrzuszenia na dachu mają zapewnić optymalny przepływ powietrza i redukcję oporów powietrza w tej części nadwozia. W tylnej części z kolei optymalny opływ aerodynamiczny został osiągnięty dzięki masywnemu spojlerowi.
W Europie Toyota GR Supra będzie wyposażona w 19-calowe aluminiowe felgi z naprzemiennie czarnymi i srebrnymi ramionami. Nabywca będzie miał do wyboru osiem opcji kolorystycznych nadwozia. Nowy szary lakier (Matt Storm Grey) będzie oferowany wyłącznie w edycji specjalnej, w której pojawią się ponadto niebieskie wstawki i matowe wykończenie.
Wnętrze nowej GR Supry to połączenie tradycji z nowoczesnością i funkcjonalnością. Zostało ono zaprojektowane przede wszystkim z myślą o kierowcy, by mógł on się skupić głównie na prowadzeniu auta (wykorzystano doświadczenie zespołu wyścigowego Toyota Gazoo Racing). Konsola przednia została nisko osadzona, co daje lepszą widoczność, a kierowcy ułatwia precyzyjne prowadzenie auta. Najważniejsze przełączniki są umieszczone na tyle blisko, by można było nimi szybko i łatwo operować.
Kierowca w zasięgu wzroku ma wyświetlacz head-up, wskaźniki oraz manetki zmiany biegów, a na trójramiennej pokrytej skórą kierownicy rozplanowano dodatkowe przełączniki. Umieszczony przed kierowcą wyświetlacz o przekątnej 8,8 cala również jest dobrze widoczny.
Siedzenia w nowej Suprze są inspirowane wyścigami. Zagłówek został zintegrowany z oparciem, a ciało w optymalnej pozycji utrzymują odpowiednio wyprofilowane siedzisko oraz górna część oparcia. Fotele mogą być pokryte skórą lub kombinacją skórzanych boków z oparciem i siedziskiem obszytym alcantarą. Bagażnik ma wystarczającą pojemność (290 l) dla dwóch osób wyjeżdżających na weekend. W razie potrzeby można ją powiększyć poprzez demontaż panelu w tylnej części kabiny.
Za napęd Toyoty GR Supra odpowiada trzylitrowy, rzędowy silnik 6-cylindrowy, który generuje 340 KM oraz 500 Nm momentu obrotowego. Posiada on turbosprężarkę typu Twin Scroll, układ bezpośredniego wtrysku paliwa oraz zmienne fazy rozrządu, które zapewniają najlepsze w tym segmencie osiągi momentu obrotowego dostępne od niskich obrotów. Jednostka współpracuje z 8-stopniową przekładnią automatyczną o krótkich przełożeniach na niskich biegach z funkcją manualnej zmiany przełożeń. Kierowca może wybrać tryb zmiany biegów Normal lub Sport, bądź dopasować go do własnych preferencji. Funkcja Launch Control umożliwia błyskawiczne przyspieszanie ze startu przy zachowaniu maksymalnej trakcji. Do 100 km/h Toyota Supra jest w stanie rozpędzić się w zaledwie 4,3 s. Prędkość maksymalna, ograniczona elektronicznie, wynosi 250 km/h.
System Vehicle Stability Control ma specjalne ustawienie „track”, które redukuje poziom ingerencji VSC w prowadzenie, żeby kierowca miał większą kontrolę nad zachowaniem się auta podczas dynamicznej jazdy. Wszystkie wersje będą wyposażone w elektronicznie sterowany mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu. Specjalny sterownik monitoruje szeroki zakres danych, zarówno te z koła kierownicy, pracy pedałów gazu i hamulca, obrotów silnika oraz poziomu wychylenia i odpowiednio aktywuje siłownik. Elektronicznie sterowany mechanizm różnicowy dystrybuuje moment pomiędzy tylnymi kołami, co zwiększa przewidywalność zachowania auta na krętej drodze.
Nowa Toyota GR Supra trafi do klientów w połowie 2019 r. Jednak w pierwszym roku do europejskich klientów trafi zaledwie 900 egzemplarzy tego modelu. Mamy wrażenie graniczące z pewnością, że będzie to dużo za mało w porównaniu do zapotrzebowania na ten model. Wszystkie egzemplarze przeznaczone na Stary Kontynent będą produkowane w austriackiej fabryce w Graz.