Nowa Toyota Land Cruiser po staremu
Od 65 lat Toyota Land Cruiser buduje swój wizerunek jednego z najlepszych samochodów terenowych, który jednocześnie zapewnia wysoki poziom komfortu. Zaprezentowana na rozpoczynającym się właśnie salonie samochodowym we Frankfurcie nowa generacja japońskiej terenówki będzie chciała z pewnością ugruntować swoją pozycję jednego z najlepszych modeli na bezdroża.
Dłuższy od poprzednika o 60 mm (4840 mm w wersji pięciodrzwiowej, 4565 mm w wariancie 3-drzwiowym) nowy Land Cruiser zachował linię stylistyczną wcześniejszej generacji. Całość jest jednak bardziej dynamiczna. Charakterystyczny wygląd mają m.in. maska silnika, przednie wloty powietrza, reflektory czy też zderzaki i błotniki. Przedni wlot powietrza i LED-owe reflektory zostały umieszczone wysoko, aby zapewnić większą funkcjonalność w czasie jazdy terenowej, a otwory w przednim grillu są możliwie jak największe, aby umożliwić optymalne chłodzenie silnika.
Minimalny prześwit podwozia wynoszący 215 mm (205 mm w modelach 3-drzwiowych), kąt natarcia 31 stopni, kąt zejścia 25 stopni i kąt rampowy wynoszący 22 stopnie powinny zagwarantować swobodne poruszanie się w trudnym terenie. Land Cruiser powinien okazać się również łatwym autem w manewrowaniu dzięki minimalnemu promieniowi skrętu wynoszącemu 5,8 m (5,2 m w wersji 3-drzwiowej).
Nabywca do wyboru będzie miał sześcioramienne 17-calowe obręcze z lekkich stopów z oponami nowego typu o niskich oporach toczenia (RRC) bądź obręcze 19-calowe. Trzecia możliwość to 12-ramienne obręcze o średnicy 19 cali z wykończeniem obróbką mechaniczną.
W naszej części Europy nowy Land Cruiser będzie oferowany z turbodoładowanym, czterocylindrowym silnikiem wysokoprężnym 2.8 D-4D o mocy 177 KM. Silnik ten połączono z 6-biegową przekładnią automatyczną, a jego maksymalny moment obrotowy 450 Nm rozwijany jest od 1600 do 2400 obr/min. Pozwala to na uzyskiwanie czasu przyspieszania 0–100 km/h wynoszącego 12,7 sekundy i prędkości maksymalnej 175 km/h. Średnie zużycie paliwa wynosi 7,4 l/100 km.
W Europie Wschodniej w ofercie pojawią się również silniki benzynowe 2.7 VVT-i o mocy 161 KM oraz 4.0 VVT-i o mocy 249 KM.
Nowa generacja Landa Cruisera, jak i jego poprzednicy, została zbudowana na ramie. Zapewnia ona nie tylko wysoki poziom ochrony przed uszkodzeniami, ale również znacznie zmniejsza podatność podwozia na obciążenia skręcające, zapewniając kierowcy optymalną precyzję kierowania i kontrolę nad pojazdem. Ponadto konstrukcja ramowa lepiej izoluje kabinę przed uderzeniami pochodzącymi z zawieszenia kół.
Wyższe wersje wyposażenia Land Cruisera w standardzie posiadają zestaw systemów bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense, obejmujący m.in. system ochrony przedzderzeniowej z funkcją wykrywania pieszych, adaptacyjny tempomat z funkcją hamowania, układ ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu oraz automatyczne światła drogowe. Wśród innych systemów aktywnego bezpieczeństwa warto wspomnieć o systemie monitorowania martwego pola w lusterkach z systemem ostrzegania o ruchu poprzecznym z tyłu pojazdu.
Wnętrze Land Cruisera zostało wyraźnie odświeżone w porównaniu do poprzedniej generacji modelu. Mamy m.in. nową obudowę wskaźników i konsolę centralną, które powinny zapewnić łatwiejszą obsługę. W konsoli pojawił się większy, 8-calowy kolorowy ekran systemu multimedialnego, płaski panel sterowania klimatyzacją i zestaw wskaźników informujących o działaniu układu napędowego.
W przeprojektowanej obudowie czterech wskaźników umieszczono zegary Optitron zamocowane na metalowej podstawie. Sąsiaduje z nimi kolorowy wyświetlacz TFT o przekątnej 4,2 cala, który dostarcza danych o parametrach pojazdu oraz wskazań systemu informacji i rozrywki. Nowy jest także projekt kierownicy, który nawiązuje do kierownicy stosowanej w modelu Land Cruiser V8.
Nowe wnętrze Land Cruisera dostępne jest w trzech kolorach – czarnym, brązowo-czarnym i nowym beżowym. Ponadto znajdziemy w kabinie srebrne wykończenie ze szczotkowanego metalu czy też elementy ozdobione drewnem w jasnym lub ciemnym brązie.