Nowa Micra – kształtowanie przyszłości
Kiedy w pierwszych dniach 2003 roku nowa Micra trafi do europejskich użytkowników, jej debiut rozpocznie nowy rozdział w historii sukcesów japońskiego koncernu.
<strong>
• Wyrazista i nowoczesna stylizacja nadwozia
• Eleganckie wzornictwo
• Cztery nowe silniki
• Nowe zawieszenie
• Przyjazne technologie
• Praktyczne wnętrze z przesuwaną tylną kanapą
• Wysoki poziom bezpieczeństwa biernego i czynnego
Kiedy w pierwszych dniach 2003 roku nowa Micra trafi do europejskich użytkowników, jej debiut rozpocznie nowy rozdział w historii sukcesów japońskiego koncernu.
</strong>
Micra ma dobre tradycje – dotychczasowa generacja tego pojazdu była bowiem pierwszym japońskim samochodem, który w 1993 roku zdobył zaszczytny tytuł „Europejskiego Samochodu Roku”. Przez blisko 10 lat Micra należała do najlepiej sprzedających się samochodów w Europie. W odpowiedzi na potrzeby klientów wyprodukowano w tym czasie ponad 1.3 miliona tych małych samochodów. Historia sukcesu teraz zaczyna się powtarzać! Najnowsza generacja Micry zachowuje cechy poprzedniczki, ale jest przy tym znacznie bardziej nowoczesna. Nowa Micra jest nieco krótsza od modelu poprzedniej generacji tak, aby parkowanie i jazda w mieście były jeszcze łatwiejsze. Samochód ma doskonale zaprojektowane wnętrze i naprawdę obszerną kabinę. Zastosowanie licznych, oryginalnych rozwiązań ułatwia jego użytkowanie, podczas gdy nowe zawieszenie i silniki gwarantują pozytywne odczucia w czasie jazdy.
Nową Micrę skonstruowano z myślą o specyficznej klienteli, którą reprezentują wymagający indywidualiści poszukujący rzeczy wyjątkowych, wolnomyśliciele nie interesujący się popularnym trendami. Micra jest adresowana do młodszego odbiorcy, którego z pewnością zaciekawi jej interesująca stylizacja. W badaniach, które przeprowadził Nissan, właściciel nowej Micry określany jest na 26-35 lat, zamierza założyć lub właśnie założył rodzinę. Pomimo całej swej wyjątkowości śmiała i elegancka sylwetka najnowszej Micry nawiązuje w wyraźny sposób do dotychczasowego modelu.
„Na pierwszy rzut oka nowa Micra została radykalnie zmieniona, ale w rzeczywistości prezentuje wiele cech swej poprzedniczki” – wyjaśnia Christopher Reitz, główny projektant z Nissan Design Europe. „Posiada podobną linię nadwozia, tę samą prostą, symboliczną architekturę nadwozia (...) ale jednocześnie charakteryzuje ją świeży, własny styl”.
Tak jak poprzedni model, nowa generacja Micry będzie budowana w zakładach w Sunderland (Wielka Brytania), które uznawane są za najbardziej produktywną fabrykę samochodów w Europie. Nissan planuje, że w Europie będzie rocznie sprzedawać około 160,000 sztuk nowej Micry.
DESIGN
• Innowacyjny styl
• Nadwozie krótsze od poprzedniczki, ale za to z bardziej obszerną kabiną
• Unikatowe światła przednie
• Wersje 3- i 5-drzwiowa
Najnowsza generacja Micry jest prawdziwie światowym pojazdem. Jej nadwozie zostało zaprojektowane w Japonii, podczas gdy wnętrze stworzono w Europie. Głównym motywem stylizacji zewnętrznej są zaokrąglone kształty nadające sylwetce auta przestrzeni i lekkości. W rezultacie uzyskano obszerne wnętrze akcentowane przez duże poziome płaszczyzny nadwozia oraz krótkie zwisy. Pomimo, iż krótsza o 30 mm od poprzedniczki, nowa Micra jest szersza, wyższa i ma aż o 70 mm większy rozstaw osi. Pasażerowie siedzą bardziej pionowo, co nie tylko poprawia komfort jazdy, ale również umożliwia wygospodarowanie większej przestrzeni bagażowej. Ułatwia to także wygodniejsze wsiadanie i wysiadanie z samochodu. Przeszklenie kabiny nie tylko poprawia widoczność, ale także przyczynia się do podtrzymania wrażenia lekkości i przestronności wnętrza. Krótkie zwisy nadwozia ułatwiają parkowanie.
Wyjątkowość nadwozia Micry podkreślają również wysoko zamontowane, owalne reflektory i charakterystyczna atrapa chłodnicy ze „skrzydełkami”, która jednoznacznie identyfikuje samochód jako klasycznego Nissana. Wyszukana forma tylnych zespolonych lamp podkreśla charakter, podczas gdy widoczne z miejsca kierowcy przednie reflektory tworzą charakterystyczny świecący punkt znacznie ułatwiający manewrowanie, przydatny przy parkowaniu. Przednie kierunkowskazy zostały zintegrowane z atrapą chłodnicy i w łagodny sposób komponują się z przodem Micry. Tylne światła są nietypowe – na czerwonym szkle-pokrywie umieszczono dwie przezroczyste, okrągłe świetlne „soczewki”. Jedna przykrywa kierunkowskazy, druga zaś światło cofania. Dodatkowe, trzecie światło „Stop” zamontowano w Micrze pod spoilerem tak, aby nie ograniczało widoczności do tyłu.
„Chcieliśmy, aby nowa Micra była samochodem miłym dla oka. W jej stylizacji nie ma agresywności” – podkreśla Reitz. „Jest to samochód uniwersalny, ale taki, który jednocześnie wyraża osobowość swego właściciela”.
WNĘTRZE
• Śmiała stylizacja, wygodne i przytulne wnętrze
• Wszechstronność i funkcjonalność
• Przesuwana tylna kanapa powiększa objętość bagażnika
• Duża liczba schowków
Mając na uwadze wymagania przyszłych użytkowników, śmiałej stylizacji nadwozia odpowiada przytulne i praktyczne wnętrze. Kabina została zaprojektowana w Nissan Design Europe, w Monachium i charakteryzuje się nadzwyczajną przestronnością, komfortem oraz funkcjonalnością, będąc przy tym wzorem jakości wykończenia. Bez wątpienia odpowiada wymaganiom stawianym pojazdom o klasę lub dwie klasy wyżej.
Obszerne wnętrze idzie w parze z wszechstronnością - nowa Micra posiada przesuwaną tylną kanapę, co jest rzadko spotykanym rozwiązaniem w tej klasie aut. W pozycji odsuniętej maksymalnie do tyłu zapewnia to odpowiednią przestrzeń na nogi (nawet trzy dorosłe osoby mogą Micrą wygodnie podróżować). Kiedy potrzebny jest większy bagażnik tylną kanapę można przesunąć o 200 mm do przodu, dzięki czemu przestrzeń bagażowa rośnie z 251 dm3 (z kanapą przesuniętą do tyłu) do 371 dm3 (kanapa całkowicie odsunięta). Załadunek ciężkich przedmiotów ułatwia również nisko położony próg bagażnika (dzięki konstrukcji zawieszenia podłoga w Micrze jest tylko nieco ponad 40 cm nad ziemią).
Atmosferę wnętrza kształtują wysokiej jakości materiały tapicerskie i nowe tworzywa sztuczne, których faktura przypomina w dotyku materiał. Przyciski w kolorze kości słoniowej umieszczono ergonomicznie w dzielonej konsoli środkowej. Auto jest praktyczne – ma kilka niezwykle przydatnych schowków. Pierwszy znajduje się w desce rozdzielczej. Otwiera się konwencjonalnie, ale w środku podzielony jest na 3 „przedziały”. Pierwszym jest pokrywa, na której można postawić butelkę z napojem, przechować długopisy i mazaki, parkingowe bilety czy paczkę chusteczek do nosa. Nad odchylanym „mapnikiem” formatu kartki A4 przeznaczonym do przechowywania map i dokumentów, znajduje się jeszcze schowek na książkę gwarancyjną i instrukcję obsługi. W droższych wersjach wyposażeniowych schowek znajdziemy także pod fotelem pasażera. Ma pojemność aż 12 dm3, co wystarcza do przechowania 20 płyt CD, pary sportowego obuwia lub nawet laptopa. Micra ma także 2 uchwyty na butelki w tylnej części kabiny, duże kieszenie w drzwiach, a nad uchwytem na kubki dyskretny mini schowek mieszczący telefon komórkowy, pilota drzwi garażowych lub kartę paliwową.
WYPOSAŻENIE
• „Inteligentne” technologie
• System bez kluczyka
• „Friendly Lightning” ułatwia drogę do domu
• „Battery Safe” chroni akumulator
• Czujnik deszczu i automatyczna tylna wycieraczka
• Pokładowy komputer
• Dwa poziomy wyposażenia – Visia i Tekna
Micra ma zjednać licznych nabywców dzięki zastosowaniu przystępnych rozwiązań ułatwiających im użytkowanie auta. Zgodnie z filozofią Nissana dotyczącą wykorzystania techniki dla wygody człowieka, najnowsza Micra prezentuje rozwiązania wyznaczające nowe standardy "inteligentnych" technologii. Idealnym przykładem takiego rozwiązania jest np. "Intelligent Key”, czyli „system bez kluczyka" umożliwiający otwieranie pojazdu na odległość bez używania klasycznego zamka (po zbliżeniu klucza do samochodu na odległość 80 cm). Wystarczy mieć „Intelligent Key” w kieszeni, żeby otworzyć auto jedynie przyciskając guzik na klamce. W tym samym momencie następuje weryfikacja kodu klucza i odblokowanie centralnego zamka. Oznajmiane jest to za pomocą mrugnięcia świateł awaryjnych. „Intelligent Key” jest szczególnie wygodny, kiedy kierowca ma ręce zajęte np. zakupami – klucza nie trzeba wyjmować z kieszeni czy torby. Po identyfikacji silnik daje się uruchomić za pośrednictwem włącznika (przy jednoczesnym naciskaniu pedału hamulca). Wyłączenie silnika jest równie proste, wystarczy przełączyć włącznik i zablokować koło kierownicy. Zamknięcie drzwi sygnalizowane jest krótkim błyśnięciem świateł awaryjnych.
"Inteligentny kluczyk" w swojej obudowie zawiera także zwykły metalowy klucz, który w awaryjnych sytuacjach może być użyty do odblokowania lub zamknięcia samochodu za pośrednictwem tradycyjnego zamka. „Intelligent Key” może zostać zaprogramowany na dwa sposoby – konwencjonalny lub w trybie podwyższonego poziomu bezpieczeństwa. W trybie „konwencjonalnym” do otworzenia wszystkich drzwi w aucie wystarczy (oprócz posiadania kluczyka) jedynie naciśnięcie przycisku na klamce. W trybie “security” można w ten sposób otworzyć jedynie drzwi kierowcy.
Micra została wyposażona w tzw. „Friendly Lighting” - światła samochodu mogą gasnąć dopiero po 2 minutach od wyłączenia silnika, odcięcia zapłonu i zamknięcia drzwi. W aucie jest także system “Battery Safe”, który automatycznie wyłącza światła wewnątrz pojazdu, jeśli kierowca zapomniał je wyłączyć (lub ich nie zauważył). Dzieje się tak automatycznie, jeśli czujniki zamontowane w kabinie nie wykryją w niej żadnego ruchu. Czas reakcji “Battery Safe” można ustawić od 10 minut do nawet 2 godzin.
Micra – chociaż jest małym i popularnym samochodem - wyposażona jest tak jak droższe auta. Może mieć m.in sterowanie układem audio i komputerem pokładowym z kierownicy, automatyczną klimatyzację. W standardzie jest również energooszczędne elektryczne progresywne wspomaganie układu kierowniczego. Zastosowano także wycieraczki z czujnikiem deszczu (dostosowują prędkość do intensywności deszczu). Co najciekawsze wycieraczka tylnej szyby działa automatycznie i uruchamia się przy każdym włączeniu biegu wstecznego (jeśli włączone są w tym samym momencie wycieraczki przednie).
Komputer pokładowy, ukryty w konsoli centralnej (powyżej systemu audio), informuje o wszystkich “życiowych” funkcjach Micry (podaje datę, czas, temperaturę na zewnątrz, zużycie paliwa, dystans przejechany i możliwy do przejechania itp). Komputer “pamięta” również o swoim właścicielu. Po wprowadzeniu odpowiednich danych samochód przywita nas każdego ranka i złoży życzenia w dniu urodzin.
Nowa Micra będzie sprzedawana w 2 poziomach wyposażenia: podstawowym - Visia i sportowym – Tekna.
SILNIKI I UKŁADY PRZENIESIENIA NAPĘDU
• Nowa rodzina benzynowych silników 16-zaworowych
• VTC – układ zmiany faz rozrządu w silnikach benzynowych
• Pedał gazu typu “Drive-by-wire”
• Użycie części o obniżonym tarciu
• Silnik Diesel typu Common rail
• Przekładnie ręczne i automatyczne
W chwili rozpoczęcia sprzedaży na przełomie roku 2002 i 2003 Micra będzie wyposażana w jeden z dwóch silników benzynowych i – od kwietnia - nowy diesel typu common rail. Drugi, mocniejszy silnik wysokoprężny pojawi się we wrześniu przyszłego roku. Wszystkie jednostki napędowe Micry są nowe lub gruntownie zmodernizowane. Silniki benzynowe pochodzą z rodziny CR, mają 16-zaworowe głowice ze stopu aluminium typu DOHC, VTC (Variable Timing Control) i pojemność 1,2 l (o mocy 65 i 80 KM) i 1,4 litra (o mocy 88 KM). Od kwietnia w ofercie pojawi się także 1,5-litrowy turbodiesel z common rail (moc 65 KM), a we wrześniu jego odmiana z intercoolerem o mocy podwyższonej do 82 KM.
Podstawowe cechy silników benzynowych to: m.in zastosowanie części o obniżonym tarciu oraz nowych, lekkich tłoków. Pozwoliło to na obniżenie poziomu hałasu i wibracji, a także znaczne zmniejszenie zużycia paliwa. Zaadaptowanie zmiennych faz rozrządu (VTC) dało zaś wielokrotne korzyści - podwyższenie momentu obrotowego, polepszenie przyjemności z jazdy i obniżenie emisji szkodliwych substancji do atmosfery (samochód spełnia wszystkie warunki narzucone normą Euro 4). Auta wyposażone są również w pedały gazu bez połączeń mechanicznych (“drive-by-wire”), które zastąpił układ elektroniczny. Micra reaguje lepiej i szybciej na gaz, prowadzi się delikatniej, elektroniczny pedał gazu ma również wpływ na elastyczność.
Micra będzie dostępna z 5-biegowymi przekładniami ręcznymi (standard) lub elektronicznie sterowaną, czterobiegową przekładnią automatyczną (dostępna w wersjach z silnikami 1,2 i 1,4 l).
NOWE PODWOZIE
• Użycie pierwszej nowej wspólnej płyty podłogowej Nissan-Renault
• Lider zwrotności w klasie
• Nowe zawieszenia
Nowa generacja Micry to samochód zbudowany na nowej płycie podłogowej tzw. B-platform, opracowanej wspólnie z Renault. Obydwa koncerny połączyły swoje siły i dzieląc koszty zaprojektowały jedną płytę podłogową. Jej konstrukcja jest nowatorska i licząca się w klasie – Micra ma m.in całkowicie płaską podłogę, co znacznie poprawiło opływ strug powietrza. Nowe auto ma również doskonałą zwrotność – średnica zawracania Micry wynosi tylko 8.8 m (pomiędzy krawężnikami).
W zawieszeniu przednim zastosowano ramę pomocniczą, kolumny Mc Phersona i drążek stabilizujący, zaś z tyłu nową belkę skrętną ze sprężynami śrubowymi i amortyzatorami. W ramie pomocniczej użyto elementów gumowych, które redukują przenoszenie hałasu i wibracji z jezdni na samochód. Zawieszenie Micry charakteryzuje się cichą pracą, jest także bardzo precyzyjne w działaniu.
BEZPIECZEŃSTWO I OCHRONA ŚRODOWISKA
• Wśród najbezpieczniejszych w klasie
• Wysoki poziom bezpieczeństwa biernego i czynnego
• ABS, Brake Assist, EBD
• Poduszki boczne
• Struktura kabiny wytrzymująca duże obciążenia
• ISOFIX
Micra drugiej generacji to samochód bezpieczny, o wysokim poziomie bezpieczeństwa biernego i czynnego. Strukturę nadwozia dobierano na podstawie komputerowych symulacji i testów zderzeniowych (linia dachu jest odpowiedzialna m.in za ochronę strefy głowy kierowcy i pasażerów). Dla powiększenia sztywności kabiny użyto stali o podwyższonej wytrzymałości. Micra ma również przednie i tylne strefy kontrolowanego zgniotu odpowiedzialne za pochłanianie energii zderzenia. W konstrukcji nadwozia skupiono się zwłaszcza nad wzmocnieniem “klatki bezpieczeństwa”, brzegów dachu, słupków środkowych i drzwi. Materiały pochłaniające energię zderzenia znajdziemy także wewnątrz słupków.
W wyposażeniu podstawowym znalazły się dwie poduszki powietrzne z przodu (dla kierowcy i pasażera). Wszystkie siedzenia wyposażone są w bezwładnościowe pasy bezpieczeństwa (także środkowe na tylnej kanapie), w pasach przednich zastosowano ponadto napinacze i ograniczniki siły naciągu.
Samochód w standardzie otrzymał zaawansowany układ hamulcowy i systemy wspomagające kierowcę w czasie jazdy: ABS, wspomaganie siły nagłego hamowania Brake Assist oraz EBD. Micra otrzymuje koła 14 lub 15-calowe.
W standardzie montowany jest również ISOFIX – system mocowania dziecięcego fotelika.
<strong>Źródło: Nissan Poland</strong>