Nowa Mazda 3 w dwóch odmianach debiutuje w LA
Wystawa samochodowa w Los Angeles jest miejscem światowej premiery nowego wcielenia Mazdy 3. W LA można zobaczyć od razu obydwie wersje nadwoziowe kompaktowej Mazdy, które różnią się od siebie charakterem, a także nieco inną stylistyką nadwozia.
Jeśli chodzi o stylistykę nowej Mazdy 3, to zastosowano nowe podejście do języka stylistycznego Kodo - Dusza Ruchu, który po raz pierwszy został zastosowany w modelach CX-5 oraz Mazda 6 w 2012 r. Choć z reguły dwie wersje nadwoziowe tego samego modelu są bardzo zbliżone do siebie pod względem designu nadwozia, to w przypadku najnowszej Mazdy 3 podobieństwa może i są widoczne, ale więcej jednak jest różnic. Odmiana hatchback ma więcej dynamicznego charakteru, natomiast sedan jest kierowany bardziej do osób, które w samochodach cenią sobie elegancję.
Jednym z wyróżników nowej Mazdy 3 powinny być tylne okrągłe światła, które pozbawione zostały wszystkiego, co jest niezbędne. Odmiana hatchback dostępna będzie z nowym szarym kolorem (Polymetal Grey), który został zastrzeżony wyłącznie dla tego modelu.
Wnętrze nowej Mazdy 3 jest minimalistyczne zgodnie z ideą "mniej daje więcej". Centrum dowodzenia jest 8,8-calowy ekran systemu multimedialnego, choć nie rzuca on się w oczy jak w przypadku wielu konkurentów rynkowych. Kolumna kierownicy ma większy zakres regulacji, co pozwala na lepsze dobranie prawidłowej pozycji, a lewarek zmiany biegów (zarówno w manualu, jak i automacie) powędrował do przodu i do góry, dzięki czemu kierowca będzie nim łatwiej operował. Przeprojektowane zostały również wyświetlacz head-up oraz panel z zestawem wskaźników.
Nowością w nowej "trójce" są m.in. nowa, ziarnista faktura skórzanej tapicerki, efektownie wykończony panel z lewarkiem zmiany biegów, który korzysta z technologii modelowania dwuwarstwowego, a także czerwona skóra w hatchbacku wyposażonym w układ napędowy Skyactiv-X.
Mazda 3 będzie oferowana z najnowszą generacją silników Skyactiv, w tym z nową jednostką Skyactiv-X. W Europie dostępne będą dwa silniki benzynowe Skyactiv-G o pojemności 1,5 oraz 2,0 litra, a także 1,8-litrowy diesel (Skyactiv-D). Niestety, Japończycy nie podali jeszcze ani najważniejszych parametrów tych silników, ani osiągów.
Nowa Mazda 3 jest pierwszym modelem, w który wyposażony będzie w nowatorski silnik Skyactiv-X korzystający z technologii SPCCI, czyli zapłonu samoczynnego sterowanego świecą zapłonową. Do jego zalet należą szybka reakcja na dodanie pedału gazu, spory moment obrotowy oraz swobodne wchodzenie na wysokie obroty. W wersji z tym silnikiem będzie on wspomagany przez system M Hybrid, który pozwala dodatkowo ograniczyć zużycie paliwa.
Nowa Mazda 3 oferowana będzie z udoskonalonym napędem na wszystkie koła i-Activ AWD, który współpracuje z systemem GVC Plus (G-Vectoring Control Plus) rozdzielającym siły napędowe pomiędzy koła przedniej i tylnej osi.