Nowa manualna skrzynia biegów w Volkswagenach i innych markach z VAG
Volkswagen opracował nową manualną skrzynię biegów MQ281, której zastosowanie pozwoli, w zależności od silnika, zredukować emisję dwutlenku węgla nawet o 5 g/km. Pierwszym modelem, w którego ofercie znajdziemy nową przekładnię, będzie Passat. Jednak sukcesywnie będzie ona wprowadzana do innych modeli Volkswagena oraz modeli Audi, Skody i Seata.
Do tej pory manualne skrzynie biegów nie były brane specjalnie pod uwagę w kontekście zmniejszenia emisji zanieczyszczeń przez samochody. Jak przekonują jednak inżynierowie Volkswagena, nawet niewielkie modyfikacje przekładni manualnych mogą poprawić wydajność i zużycie paliwa, co przekłada się także na mniejszą emisję niekorzystnych dla środowiska związków. A ponieważ skrzynie manualne stanowią wciąż zdecydowanie większy udział w rynku, nawet niewielka jednostkowa poprawa w tym zakresie może przynieść znaczące korzyści dla środowiska.
– Opracowaliśmy wysoce wydajną ręczną skrzynię biegów, która spełnia największe wymagania - i wkrótce zostanie wprowadzona do różnych segmentów rynkowych – wyjaśnia Helmut Göbbels, szef działu odpowiedzialnego za manualna skrzynie biegów i napędy na cztery koła w niemieckim koncernie.
MQ281 może współpracować z silnikami o momencie obrotowym od 200 do 340 Nm, co oznacza, że będzie ona mogła niemal całkowicie zastąpić obecne konstrukcje z oznaczeniami wewnętrznymi MQ250 i MQ350.
Nowa przekładnia z jednej strony gwarantuje dobre właściwości jezdne – nawet w przypadku większych modeli z dużymi kołami tj. SUV-ami – a z drugiej ma zapewnić oszczędność paliwa podczas jazdy na wysokich biegach przy niskiej prędkości obrotowej silnika.
Wprowadzone nowe rozwiązania w skrzyni MQ281 objęły m.in. sposób przewodzenia oleju, co zapewnia lepsze smarowania kół zębatych i łożysk, zmniejszając ilość niezbędnego oleju do zaledwie 1,5 litra. Zmniejszono także konstrukcję samych łożysk, co pozwoliło zminimalizować tarcie wewnętrzne. Zoptymalizowano także użycie pozostałych elementów i ich rozmieszczenie w obudowie nowej skrzyni biegów. W efekcie udało się zmniejszyć także niepożądane hałasy dochodzące ze skrzyni biegów, co powinno przełożyć się na wyższy komfort podczas jazdy.
Nowa manualna skrzynia biegów będzie produkowana w fabryce Seata w Barcelonie, a także w fabryce niemieckiego koncernu w Cordobie w Argentynie.