Nowa Kia XCeed. Poznaliśmy właśnie szczegóły techniczne
Po raz pierwszy oficjalnie ten poznaliśmy na początku czerwca, jednak dopiero dziś Kia zdradziła większość szczegółów technicznych nt. swojego najnowszego crossovera XCeed, który jest czwartym wariantem nadwoziowym zbudowanym na bazie koreańskiego kompaktowego modelu.
Design nadwozia i wnętrza
Nowa Kia XCeed została zaprojektowana w europejskim centrum designu Kii we Frankfurcie, pod kierownictwem Gregory'ego Guillaume'a – wiceprezesa ds. designu w Kia Motors Europe. Choć bazuje od na Ceedzie, to jednak jedynym elementem, który został wzięty z pięciodrzwiowego hatchbacka, są przednie drzwi. XCeed ma identyczny rozstaw osi (2650 mm) jak hatchback, ale przedni i tylny zwis zostały przedłużone. Nadwozie Kia XCeed ma długość 4.395 mm, czyli jest o 85 mm dłuższe niż nadwozie pięciodrzwiowego Ceeda i o 90 mm krótsze niż nadwozie Sportage. Wysokość auta wynosi 1.495 mm, co oznacza, że XCeed jest o 48 mm wyższy od Ceeda i o 140 mm niższy od Sportage.
Tył auta jest wyraźnie wyżej zawieszony niż w odmianie pięciodrzwiowej – krawędź bagażnika znajduje się o 60 mm wyżej niż Ceedzie, a prześwit wynosi 174 lub 184 cm w zależności od kół, tj. o 42 mm więcej niż hatchbacku. Nabywca będzie miał do wyboru 16- lub 18-calowe felgi z oponami w rozmiarze 205/60 R16 lub 235/45 R18. W ofercie znajdzie się 12 kolorów nadwozia, w tym wyłącznie dla tego modelu Quantum Yellow.
W kabinie uwagę przyciąga mocno wyprofilowana konsola środkowa zwrócona w stronę kierowcy. Mimo większego prześwitu fotele znajdują się niżej niż w typowych SUV-ach, co zapewnia kierowcy sportową pozycję do jazdy.
W górnej części deski rozdzielczej znalazł się dotykowy ekran systemu multimedialnego o przekątnej 10,25 cala. Pod nim znajdują się zestaw dotykowych przycisków, pokręteł i przełączników. Do wykończenia kabiny użyto miękkich materiałów dobrej jakości m.in. z satynowym, chromowanym dekorem na desce rozdzielczej.
Bagażnik XCeeda jest dłuższy niż w Ceedzie i ma pojemność 426 l, czyli o 31 więcej i tylko nieco mniej niż ma bagażnik w Sportage. Po złożeniu oparcia tylnej kanapy, dzielonej w proporcji 40:20:40, pojemność przedziału bagażowego wzrasta do 1378 litrów. Pokrywa bagażnika Smart Power Tailgate jest elektrycznie podnoszona i zamykanai.
Dostępne jednostki napędowe
W początkowym etapie Kia XCeed będzie oferowana z trzema turbodoładowanymi jednostkami benzynowymi z bezpośrednim wtryskiem. Bazowa odmiana z trzema cylindrami o pojemności 1 litra rozwija moc 120 KM i generuje 172 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Czterocylindrowy silnik T-GDI o pojemności 1,4 litra rozwija moc 140 KM i maksymalny moment obrotowy wynoszący 242 Nm. Dostępny jest także silnik 1,6-litraowy o mocy 204 KM, który służy do napędu najmocniejszej wersji Ceeda i ProCeeda – GT.
Kia XCeed będzie ponadto oferowana z 1.6-litrowym dieslem Smartstream o mocy 136 KM, który ma być najoszczędniejszym i najczystszym silnikiem wysokoprężnym w historii marki Kia.
Z wyjątkiem 1,0-litrowego silnika T-GDI, wszystkie pozostałe mogą współpracować z 6-biegową przekładnią manualną lub 7-biegową, automatyczną z dwoma sprzęgłami.
Podobnie jak w wypadku innych modeli także do XCeeda Kia będzie oferować zelektryfikowane układy napędowe, w tym 48-woltową hybrydę typu mild oraz hybrydę typu plug-in, które zostaną wprowadzone do oferty na początku przyszłego roku.
Kia XCeed będzie produkowana w zakładzie w Żylinie na Słowacji, gdzie już powstają pięciodrzwiowy Ceed hatchback, Ceed kombi oraz shooting brake – ProCeed. Sprzedaż XCeeda w Europie rozpocznie się w trzecim kwartale 2019 roku. Podobnie jak pozostałe modele marki Kia najnowszy członek rodziny modeli Ceed będzie w standardzie oferowany z 7-letnią gwarancją lub na 150.000 kilometrów.