Nowa generacja Mercedesa klasy A
Czwarta generacja najmniejszego Mercedesa ma przenieść ją w nowy wymiar, jeśli chodzi o komfort, bezpieczeństwo, właściwości jezdne, a także prestiż. Nowa Klasa A w wielu elementach będzie czerpać z większych i dużo bardziej prestiżowych modeli. Szerokiej publiczności po raz pierwszy zostanie zaprezentowana za miesiąc w Genewie, a wkrótce potem pojawi się w salonach sprzedaży niemieckiej marki.
Nowy Mercedes Klasa A będzie mierzyć 4419 mm długości, 1796 mm szerokości oraz 1440 mm wysokości, co oznacza, że przede wszystkim będzie znacznie dłuższa (o 120 mm), a jednocześnie o 16 mm szersza i o 7 mm wyższa. Zwiększył się również rozstaw osi, który w nowej generacji modelu będzie mierzył 2729 mm i będzie tym samym o 30 mm większy niż w poprzedniku. Większe gabaryty zewnętrzne przekładają się na większą kabinę zarówno z przodu, jak i tyłu. Przykładowo kierowca i przedni pasażer będą mieć o 35 mm więcej miejsca na wysokości łokci i o 7 mm wokół głowy, z kolei na tylnej kanapie wymiary te są większe o 36 i 8 mm. Większy także (o 29 l) będzie bagażnik w nowej A-klasie, który będzie oferował 370 l miejsca na bagaże.
O wnętrzu A-klasy już pisaliśmy. Przypomnijmy tylko, że nie tylko wymiarami będzie nowa A-klasa kusić potencjalnych klientów. Wyposażenie oraz wykończenie kabiny ma być podobne do tego, co znamy z większych kuzynów z gwiazdą na masce. Do wyboru będą np. dwa wyświetlacze na desce rozdzielczej - albo oba o przekątnej 7 cali, albo oba 10,25-calowe, albo jeden większy i drugi mniejszy. Nowa Klasa A będzie pierwszym Mercedesem, w którym pojawi się całkowicie nowy system multimedialny MBUX (Mercedes-Benz User Experience), po raz pierwszy zaprezentowany na początku roku na wystawie CES w Las Vegas. System ten będzie wykorzystywał sztuczną inteligencję, ucząc się na bieżąco zachowań kierowcy, i będzie oferował wszystkie nowoczesne technologie, jakie pojawiły się we współczesnych autach.
Na wyposażeniu nowej Klasy A znajdziemy szereg nowoczesnych systemów wspomagających kierowcę podczas jazdy. Warto wymienić w tym miejscu chociażby takie układy jak Active Distance Assist Distronic, Active Emergency Stop Assist czy Active Lane Change Assist. Dzięki nim bardziej komfortowa będzie jazda zarówno w ruchu poza miejskim, jak i w ruchu miejskim.
Trzy wersje silnikowe będą dostępne w momencie premiery rynkowej nowego "malucha" Mercedesa. Bazowym silnikiem (A200) jest nowa jednostka (M 282) o pojemności 1,4 litra, która generuje 163 KM i 250 Nm dostępne przy 1620 obr/min. Nabywca będzie mógł wybrać 7-stopniową, dwusprzęgłową przekładnię 7G-DCT bądź 6-biegową skrzynię manualną. W pierwszym przypadku do 100 km/h będziemy w stanie rozpędzić się w 8 s, a z manualną przekładnią w 8,2 s. Maksymalna prędkość w obu wersjach wynosi 225 km/h, zaś średnie spalanie wynosi odpowiednio 5,1 i 5,6 l/00 km.
Mocniejszy wariant silnikowy (A 250) ma pod maską dwulitrową jednostkę (M 260) o mocy 224 KM i maksymalnym momencie obrotowym 350 Nm (1800 obr/min). Przy średnim spalaniu na poziomie 6 l/100 km w tej wersji, dostępnej wyłącznie z 7-stopniową przekładnią automatyczną, do 100 km/h rozpędzimy się w 6,2 s, a maksymalnie pojedziemy z prędkością 250 km/h. W obu silnikach benzynowych w standardzie pojawił się filtr cząstek stałych.
Ofertę silnikową uzupełnia również nowy 1,5-litrowy diesel (OM 608). Wersja A 180d ta dysponuje mocą 116 KM i 260 Nm maksymalnego momentu obrotowego (1750-2500 obr/min) i jest dostępna wyłącznie z przekładnią dwusprzęgłową 7G-DCT. Wariant ten jest w stanie osiągnąć prędkość 100 km/h w 10,5 s, a jego maksymalna prędkość wynosi 202 km/h. Raczej mało ciekawe osiągi rekompensuje za to niski wynik średniego spalania (4,1 l/100 km).
Standardem we wszystkich wersjach silnikowych jest system Dynamic Select, zaś za dopłatą dostaniemy system aktywnej kontroli tłumienia amortyzatorów z bardziej sportową charakterystyką zawieszenia.