Nowa generacja BMW X3
Wjedzie na nasze drogi w połowie listopada, po raz pierwszy na własne oczy będziemy mogli ją zobaczyć na wystawie we Frankfurcie, ale już teraz BMW odkrywa wszystkie karty nowej, trzeciej generacji swojego średnich rozmiarów SUV-a, w nomenklaturze bawarskiej marki określanego jako przedstawiciela segmentu SAV.
BMW X3, kiedy pojawił się na rynku w 2003 r., dla odróżnienia od większego X5 został zaszeregowany do segmentu SAV, czyli Sports Activity Vehicle. Segment segmentem, w każdym razie okazało się, że mniejszy kuzyn "X-piątki" cieszył się dużym powodzeniem, osiągając do dziś ponad 1,5 mln sprzedanych egzemplarzy. O popularności świadczy również fakt, że dziś ma już całe grono rywali.
W porównaniu do poprzednika nowe BMW X3 nieznacznie urosło - jest dłuższe i ma większy rozstaw osi o ok. 5,5 cm. Przy nieznacznie większej szerokości i niżej odrobinę niżej poprowadzonej linii dachu zapewnia to większą przestronność w kabinie, co powinno się przełożyć zwłaszcza na większą ilość miejsca na nogi pasażerów tylnej kanapy. Ta, dzielona w proporcji 40:20:40, posiada regulowany kąt oparcia każdego fotela, które ponadto można całkowicie złożyć od strony bagażnika.
Ponadto we wnętrzu kabiny znajdziemy takie udogodnienia jak trójstrefowa klimatyzacja, wentylowane przednie fotele, znacznie większy panoramiczny dach czy też powiększony aż o 75 proc. wyświetlacz head-up. Nie zabraknie również takich rozwiązań jak możliwość sterowania gestami (nawigacją oraz multimediami) oraz sterowania głosem, bardziej zaawansowanego systemu ConnectedDrive czy też kluczyka BMW DisplayKey, który poza otwieraniem i zamykaniem drzwi wyświetla również szereg informacji o aucie i pozwala np. sterować ogrzewaniem.
Wykończenie wnętrza w dużej mierze będzie zależeć od wyboru wersji. W nowym X3 będą dostępne trzy warianty - xLine, Luxury Line oraz, po raz pierwszy w tym modelu, M Performance.
Stylistyka nadwozia nie różni się jakoś diametralnie od poprzednika. Możemy znaleźć tu szereg cech wspólnych, choć wprawne oko bez problemu wychwyci momentalnie sporo różnic. Bardziej agresywne są m.in. adaptacyjne światła LED-owe, a maska silnika zyskała na masywności, powiększone zostały też wloty powietrza. W tylnej części również mamy inne światła, pojawiły się również dwie końcówki układu wydechowego. Nieco inne rozłożenie masy nadwozia (50:50), wraz z krótkimi zwisami, poprawionym zawieszeniem oraz napędem xDrive powinny przełożyć się na lepszą zwrotność auta nie tylko na asfalcie. Zmiany w stylistyce pozwoliły również poprawić właściwości aerodynamiczne i osiągnać współczynnik oporu powietrza na poziomie 0,29.
Dwie wersje wysokoprężne i trzy benzynowe będą dostępne w momencie premiery rynkowej lub chwilę po niej. Wszystkie będą oferowane z napędem na cztery koła i 8-stopniową, automatyczną przekładnią. Podstawowa wersja X3 xDrive20i (pojawi się na rynku wiosną przyszłego roku) rozwija moc 184 KM i maksymalny moment obrotowy 290 Nm dostępny już od 1350 obr/min. Do 100 km/h wariant ten rozpędzi się w czasie 8,3 s, spalając średnio 7,2 l/100 km. Drugi w kolejce, również dwulitrowy silnik benzynowy (xDrive30i) oferuje moc 252 KM i maksymalny moment 350 Nm (1450-4800 obr/min). Do setki ta werja BMW X3 rozpędza się w 6,3 s, a średnie spalanie wynosi 7,4 l/100 km.
I wreszcie na szczycie cenników znajdziemy odmianę M40i z sześciocylindrowym silnikiem o pojemności trzech litrów, który generuje moc 360 KM i maksymalny moment obrotowy 500 Nm (1520-4800 obr/min). Topowa "X-trójka" wartość trzycyfrową na prędkościomierzu jest w stanie osiągnąć w czasie 4,8 s i rozpędzić się do 250 km/h. Średnie spalanie powinno oscylować w granicach 8,2-8,4 l/100 km.
Miłośnicy jednostek napędowych mają do dyspozycji dwu- i trzylitrową jednostkę, odpowiednio w odmianach xDrive20d i xDrive30d. Słabszy silnik dysponuje mocą 190 KM i maksymalnym momentem 400 Nm, zaś mocniejszy, 6-cylindrowy ma w papierach odpowiednio 265 KM i 620 Nm. Różnica w rzeczywistości będzie również widoczna. Słabszym dieslem do 100 km/h rozpędzimy się w czasie 8 s, a mocniejszy w 5,8 s. Średnie spalanie podstawowego diesla będzie wahać się od 5 do 5,4 l/100 km, a mocniejszego od 5,7 do 6 l/100 km.
Tak jak w przypadku poprzednika, tak i nowe BMW X3 będzie wytwarzane w amerykańskiej fabryce BMW w Spartanburgu.