Nissan w czołówce zwycięzców Rajdu Dakar 2003
19 stycznia, na metę Rajdu Dakar 2003 w egipskim mieście Skarm-el-Sheikh jako pierwszy wjechał Nissan. Było to już czwarte etapowe zwycięstwo załogi Ari Vatanen - Kristina Thorner w tegorocznym wyścigu (9, 13, 15, 17 etap)
<strong>
19 stycznia, na metę Rajdu Dakar 2003 w egipskim mieście Skarm-el-Sheikh jako pierwszy wjechał Nissan. Było to już czwarte etapowe zwycięstwo załogi Ari Vatanen - Kristina Thorner w tegorocznym wyścigu (9, 13, 15, 17 etap)
</strong>
Chociaż osiągnięcie to nie zapewniło zwycięstwa w całym rajdzie, to bez wątpienia można mówić o sukcesie Nissana. Zarówno zespół Giniel de Villers – Pascal Mamon, jak i Ari Vatanen – Kristina Thorner uplasowali się w pierwszej dziesiątce klasyfikacji generalnej, zajmując odpowiednio 5. i 7. miejsce. Thierry DeLavergne – Jacky Dubois zajęli pozycję 11. Do mety nie udało się dotrzeć załodze Kenjiro Shinozuka – Thierry Delli-Zotti. Poważny wypadek na 8. etapie uniemożliwił im dalszy udział w rajdzie. Rajdu nie ukończyła także załoga Kalifa Sułtana Al Mutawei.
Uczestnictwo w wydarzeniach sportowych to nie tylko narzędzie rozwoju marki, ale także jej technologicznych możliwości. Nissan ma bogatą tradycję uczestnictwa w wyścigach samochodowych takich jak Le Mans, Super Touring, Rally Raids czy Rallying. Bieżąca strategia Nissan Europe jest nastawiona na zwiększenie sprzedaży i umocnienie marki. Dlatego też Nissan będzie organizował wyścigi samochodowe, a w imprezach zewnętrznych uczestniczyć będą samochody bliższe modelom seryjnym. Dzięki tym działaniom, Nissan chce wywierać bezpośredni wpływ na markę i sprzedaż. Uczestnictwo w rajdzie ma również na celu umocnienie marki Nissan poprzez zaprezentowanie jej silniejszego, bardziej dynamicznego wizerunku, jak najszerszemu gronu odbiorców, zwłaszcza młodym, aktywnym entuzjastom sportów motorowych.
Znakomitym przykładem ilustrującym wspomniane działania jest uczestnictwo Nissana w Rajdzie Dakar 2003. Udział Nissana w tym wydarzeniu ma wieloletnią tradycję. Jednakże w tym roku, w odróżnieniu od lat poprzednich, w których w imprezie brały udział zespoły niezależne, Nissan zdecydował się na wprowadzenie pełnego zespołu fabrycznego. Rajd Dakar 2003, impreza o wydźwięku globalnym, odbija się wielkim echem nie tylko w mediach europejskich, ale również w Japonii.
Ten wyścig, obfitujący w prawdziwie męskie przygody, jest wyzwaniem nie tylko dla samochodów, ale także dla uczestniczących w nim załóg. Samochody i kierowcy muszą sprostać zarówno ekstremalnym warunkom klimatycznym, jak i prędkościom osiąganym na wyjątkowo trudnym terenie. Od ponad pięćdziesięciu lat Nissan oferuje samochody typu 4x4. Począwszy od najpopularniejszego X-Traila, sztandarowego modelu SUV w Europie, do Pickup’a sprzedawanego obecnie na ponad 150 rynkach całego świata. Rajd Dakar 2003 to idealna okazja dla Nissana, aby zademonstrować całemu światu możliwości samochodów 4x4.
Zespół Nissan Rally Raid, który wziął udział w Rajdzie Dakar 2003, składał się z pięciu załóg, jeżdżących w grupie 2 kategorii SPC (Super Production Cars) najnowszymi modelami Pickup’a. W załogach Nissana znaleźli się zarówno doświadczeni kierowcy jak i znakomicie przygotowani debiutanci.
Zespołem Nissana kierował Alec Poole, szef Nissan Europe’s Motorsport, we współpracy z Andre Dessoude, legendarną postacią Rally Raid. Poole to wielokrotny zwycięzca BTCC w latach 90-tych i kierowca Le Mans (14 miejsce w 1968 roku). Za strategię zespołu był odpowiedzialny Irlandczyk Fred Gallager, zaś za technikę były kierowca wyścigowy Glyn Hall, który zaprojektował Nissana w wersji Rally Raid Pickup. Logistyką zespołu zajął się Jean Bernard Vieu, który zdobył uznanie pracując dla Citroena.
Nissan Pickup zadebiutował w Rajdzie Dakar 2002, odnosząc zwycięstwo w 30% odcinków specjalnych, prowadząc w rajdzie przez 4 dni.
Załogi NISSANA:
Giniel DE VILLERS (RSA) – Pascal MAMON (FRA) - Giniel de Villiers, biorący udział w rajdzie po raz pierwszy, wystartował ze zwycięzcą poprzedniego rajdu. Załoga dysponowała udoskonaloną wersją Pick-up’a z niezależnym tylnym zawieszeniem.
Kenjiro SHINOZUKA (JPN) – Thierry DELLI-ZOTTI (FRA) - japoński mistrz raz jeszcze połączył siły z Thierry Delli-Zotti. Wspólnie zdobyli trzecie miejsce w Rajdzie Dakar 2002.
Ari VATANEN (FIN) – Tina THORNER – czterokrotny zwycięzca legendarnego Rajdu Dakar, nazywany „Flying Finn” powrócił do ulubionej konkurencji.
Thierry DE LAVERGNE (FRA) – Jacky DUBOIS (FRA) - stali uczestnicy Rajdów Dakar.
Kalifa Sułtan AL. MUTAWEI (UAE) – kierowca doskonale znający specyfikę terenu. W ostatnim Rally of Tunisia sklasyfikowany na drugim miejscu.
<strong>Źródło: Nissan Poland</strong>