Nissan Primera 1.9 dCi już w salonach
W salonach Nissana w całym kraju pojawiła się właśnie najnowsza odmiana Nissana Primera z turbodoładowanym silnikiem wysokoprężnym o pojemności 1.9 l i mocy 120 KM.
<strong>W salonach Nissana w całym kraju pojawiła się właśnie najnowsza odmiana Nissana Primera z turbodoładowanym silnikiem wysokoprężnym o pojemności 1.9 l i mocy 120 KM.</strong>
<p class="maintext">Pomimo, że Primera jest obecna na rynku już od półtora roku, nadal pozostaje najodważniej zaprojektowanym samochodem w swojej klasie. Nowy, dynamiczny silnik wysokoprężny charakteryzuje się niskim zużyciem paliwa. To odpowiedź Nissana na gwałtownie rosnący popyt na nowoczesne i oszczędne auta z silnikiem Diesla, oferujące dobre osiągi. Wprowadzeniu na rynek nowego auta będzie towarzyszyć największa do tej pory akcja promocyjna, połączona z 10-dniowym okresem jazd testowych dla klientów. Podczas Dni Testów Primery, które odbędą się między 12 a 21 września w salonach sprzedaży, które otwarte będą w tych dniach do godziny 20.00, czeka na klientów 128 aut testowych, w tym 88 z silnikiem 1.9 dCi. Primera 1.9 dCi dostępna jest w cenie od 79 900 zł.
Nissan Primera najnowszej generacji odznacza się śmiałą i odważną stylizacją. Właśnie ten model był pierwszym w ofercie firmy, który odzwierciedlał nowe trendy w projektowaniu samochodów Nissana. Cel, który przyświecał twórcom Primery to również wykorzystanie zaawansowanej techniki przy jednoczesnym zachowaniu prostej obsługi. To, co wyróżnia Primerę w segmencie D poza odważnym designem to unikatowy, centralny system sterowania wieloma funkcjami samochodu, tylna kamera oraz wyjątkowy układ jezdny.
Nissan Primera w wersjach sedan i kombi produkowany jest w zakładach Sunderland w Wielkiej Brytanii od połowy grudnia 2001 roku. Debiut tego modelu na polskim rynku miał miejsce w marcu 2002 roku. Uwzględniający specyfikę rynku europejskiego 5-drzwiowy hatchback trafił do produkcji latem 2002 roku, a już na jesieni pojawił się w sprzedaży w Polsce. Obecnie Nissan prezentuje Primerę z nowym silnkiem wysokoprężnym o pojemności 1.9 litra.
Nissan Primera zyskał ogromne uznanie wśród ekspertów jeszcze zanim rozpoczęła się jego sprzedaż. Na początku lutego 2002 roku, zdobył tytuł „najlepszego samochodu klasy średniej” przyznany przez największy brytyjski miesięcznik motoryzacyjny „Top Gear”. Nissan zwyciężył w tej rywalizacji z Fordem Mondeo, MG ZT, Volkswagenem Passatem oraz Renault Laguną.
W plebiscycie „Samochód Roku 2002” polskiej edycji miesięcznika „Playboy”, Nissana Primerę wyróżniono za nowatorskie rozwiązania techniczne i europejską elegancję.
<strong>Nadwozie</strong>
Stylizacja Primery oparta jest na koncepcji jednej bryły – linia obrysu nadwozia łagodnie integruje przód, środek i tył samochodu, tworząc niezwykle wyszukaną, elegancką i zarazem sportową sylwetkę. Samochód ma łagodnie zaokrąglony dach, którego linia przechodzi w pokrywę bagażnika. Wlot powietrza, umieszczony pod charakterystyczną dla Nissana atrapą chłodnicy w kształcie rozpostartych do lotu skrzydeł, pokrywa przedziału silnika i przednia szyba zdają się tworzyć jeden element. Auto dostępne jest w wersjach 4 i 5-drzwiowej oraz kombi.
<strong>Wnętrze</strong>
Wewnątrz Nissana Primery uwagę zwraca swoiste „centrum dowodzenia” na tablicy rozdzielczej. Centralnie umiejscowiono na niej zestaw przełączników i ekran wyświetlacza wchodzące w skład tzw. systemu „N-FORM” oraz zestaw analogowych wskaźników, odwołujących się do klasycznej, sportowej tradycji Nissana. Unikatowy zestaw przełączników w połączeniu z wielofunkcyjnym, ciekłokrystalicznym ekranem umożliwia sterowanie większością urządzeń pojazdu, takich jak system audio, komputer pokładowy, nawigacja satelitarna czy układ wentylacji i klimatyzacji wnętrza. Za pośrednictwem ekranu samochód przekazuje kierowcy również dodatkowe informacje, na przykład o niedomknięciu drzwi. Kierowca może również wprowadzić do pamięci komputera ostrzeżenia związane z przebiegiem samochodu – oprócz funkcji automatycznego przypominania o konieczności wykonania przeglądu okresowego, istnieje możliwość wprowadzenia indywidualnych ostrzeżeń, wywoływanych po osiągnięciu określonego przebiegu.
Na ekranie wyświetlany jest również obraz pochodzący z kamery umieszczonej nad tylną tablicą rejestracyjną. Uruchamiana automatycznie przy włączaniu wstecznego biegu kamera jest niezastąpiona przy manewrowaniu tyłem oraz parkowaniu auta.
Przy współpracy z firmą Nokia, Primerę wyposażono w nowatorski system telefoniczny „plug and go” (kompatybilny z wybranymi modelami niektórych marek telefonów). Telefon komórkowy umieszcza się w specjalnym uchwycie, który łączy go samoczynnie z centralnym układem sterowania i systemem audio. Większość informacji, wyświetlanych na ekranie telefonu pojawia się na ekranie monitora, a odebranie telefonu umożliwia przycisk umieszczony na centralnym zestawie przełączników.
Jak we wszystkich modelach Nissana, również w Primerze 1.9 dCi na życzenie klienta instalowany jest funkcjonalny system nawigacji satelitarnej AutoMapa działający na terenie Polski. Będący wynikiem kooperacji firm GEOSYSTEMS, AKURAT i KARNELL, system nawigacji satelitarnej kontroluje z dużą dokładnością aktualną pozycję samochodu, kalkuluje najkrótszą i najszybszą trasę dojazdu do wskazanego celu podróży oraz informuje z wyprzedzeniem o zalecanych manewrach. System wyposażony jest w wiele ciekawych funkcji, do których należą m.in. funkcja nocna, która „odwraca kontrast” nie męcząc wzroku, głosowe informowanie o trasie, wskazanie lokalizacji i danych punktów użyteczności publicznej (hoteli, stacji benzynowych, aptek, czy bankomatów).
<strong>Silnik 1.9 dCi i 6-biegowa skrzynia przekładniowa</strong>
Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom rynku oraz aby wzmocnić swoją pozycję w segmencie D, Nissan postanowił wprowadzić do Primery całkowicie nową jednostkę wysokoprężną oferującą dobre osiągi, niskie zużycie paliwa oraz wzorową kulturę pracy. Silnik ten to 1.9-litrowa jednostka dCi. Ta nowoczesna, turbodoładowana jednostka ZS z chłodnicą powietrza doładowywanego rozwija moc 88kW (120KM) i imponujący moment obrotowy o maksymalnej wartości 270 Nm przy zaledwie 2000 obr/min. Układ wtryskowy typu common rail, który został opracowany przez firmę Bosch, współpracuje z układem recyrkulacji spalin (EGR) oraz katalizatorem utleniającym zamontowanym za kolektorem wylotowym.
Silnik ten umożliwia Primerze 1.9 dCi osiągnięcie czasu rozpędzania od 0 do 100 km/h w ciągu 10.8 s oraz rozwinięcie prędkości maksymalnej 195 km/h. Wyjątkowo niskie jest zużycie paliwa, które w teście drogowym wynosi 5.7 l/100 km. Dzięki wydłużonym do 30 000 km przebiegom międzyobsługowym w znaczący sposób zredukowano koszty eksploatacji samochodu.
W Primerze 1.9 dCi zastosowano 6-biegową skrzynię przekładniową, która istotnie przyczynia się do obniżenie zużycia paliwa. Pozwala też lepiej wykorzystać osiągi silnika.
<strong>Komfort jazdy i prowadzenie</strong>
Układ jezdny Nissana Primery zapewnia komfort jazdy na najwyższym poziomie. Zawieszenie modelu opracowano w europejskim ośrodku badawczo-rozwojowym Nissana (Nissan Technical Centre Europe) w Cranfield, w Wielkiej Brytanii. Zespół przedniego zawieszenia o zupełnie nowej konstrukcji został zamocowany do ramy pośredniej. Jego konstrukcja gwarantuje zachowanie precyzji prowadzenia i przyczepności charakteryzujących poprzednie generacje Primery, zapewniając wyższy komfort oraz odpowiednie tłumienie drgań i hałasu. Przy tylnym zawieszeniu konstruktorzy modelu pozostali wierni przestrzennie prowadzonej belce skrętnej, znanej z poprzednich generacji Primery. Dzięki zwiększeniu rozmiarów elementów metalowo-gumowych i odpowiedniemu doborowi ich sztywności uzyskano znaczne zwiększenie zdolności do tłumienia hałasu oraz drgań.
Primera posiada znakomite własności dynamiczne, przy znacznej odporności na boczny wiatr i bardzo dobrej stabilności na zakrętach.
<strong>Bezpieczeństwo Jazdy</strong>
Primera należy do najbezpieczniejszych pojazdów segmentu D zarówno w zakresie bezpieczeństwa czynnego jak i biernego. Układ hamulcowy wyposażono w najnowszej generacji system przeciwpoślizgowy ABS Bosch 8, który jest mniejszy, lżejszy i wydajniejszy od zastosowanych w poprzednich generacjach modelu. Zastosowanie systemu wspomagania nagłego hamowania (Nissan Brake Assist system - NBA) oraz systemu elektronicznego rozdziału sił hamowania (Electronic Brake Force Distribution - EBD) umożliwia istotne skrócenie drogi hamowania. Skuteczność układu zwiększają tarcze hamulcowe o odpowiednio dużej średnicy oraz pompa hamulcowa z urządzeniem podciśnieniowym o średnicy 10 cali.
Niezwykle sztywne nadwozie Primery zostało wyposażone w strefy kontrolowanego zgniotu mające za zadanie pochłaniać energię zderzenia i nie dopuścić do deformacji środkowej strefy nadwozia, którą stanowi kabina pasażerska. W tym celu Primera ma wzmocnione podłużnice, boczne progi nadwozia oraz przednie słupki dachowe. Drzwi i ich wzmocnienia zostały tak skonstruowane, aby w razie uderzenia bocznego przekazywały energię zderzenia na wzmocnione elementy nadwozia i nie ulegały wtłaczaniu do wnętrza kabiny.
Elementami wyposażenia standardowego Nissana Primery, które zwiększają bezpieczeństwo pasażerów są czołowe poduszki powietrzne, poduszki boczne oraz kurtyny powietrzne. System aktywnych zagłówków przednich foteli zmniejsza ryzyko powstania obrażeń szyjnego odcinka kręgosłupa, a bezpieczna konstrukcja pedału hamulca - obrażeń nóg. Konstruktorzy modelu Primera zadbali nie tylko o bezpieczeństwo pasażerów, ale również o bezpieczeństwo pieszego w razie wypadku. W przednim zderzaku znajduje się warstwa spienionego tworzywa sztucznego, która pochłania energię zderzenia i redukuje ryzyko odniesienia obrażeń przez pieszego.</p>
<i>Pełna informacja prasowa dotycząca Nissana Primera, dane techniczne, wyposażenie wraz ze zdjęciami znajdują się w serwisie prasowym strony </i><a href="http://www.nissan.pl">www.nissan.pl</a>
<strong>Źródło: Nissan Poland Ltd. Sp. z o.o.</strong>