Nissan Navara jako... obserwatorium kosmiczne
Podczas wystawy pojazdów użytkowych w Hanowerze Nissan zaprezentował przygotowaną we współpracy z Europejską Agencją Kosmiczną specjalną wersję Navary, która może pełnić rolę mobilnego laboratorium astronomicznego. Jednak nie sama dość nietypowa rola tego pickupa powinna zwrócić naszę uwagę, a szereg nowoczesnych rozwiązań, które być może japoński koncern zaimplementuje w swoich produkcyjnych modelach.
Koncepcyjny Nissan Navara Dark Sky jest pokazem najnowszej koncepcji Nissan Intelligent Mobility dla pojazdów użytkowych holujących przyczepy. System ProPILOT zapewnia np. większą kontrolę nad pojazdem, łącząc w sobie cechy inteligentnego tempomatu i zaawansowanego układu kierowniczego. Dzięki niemu samochód zachowuje zaprogramowaną odległość od pojazdu poprzedzającego, nawet podczas pokonywania zakrętów. Ponadto z tym systemem japoński pick-up znacznie lepiej radzi sobie w trudnym terenie i to także podczas jazdy z przyczepą.
Inteligentny system kamer 360° także został zmodyfikowany pod kątem jazdy z przyczepą. Widok z góry pomaga ocenić otoczenie całego zestawu, co zdecydowanie ułatwia np. manewr parkowania. Układ monitorujący tzw. martwe pole również został udoskonalny tak, by sygnalizować obecność obiektów, z którymi mogłaby zetknąć się przyczepa.
Z kolei inteligentny system podczepiania przyczepy kontroluje układ kierowniczy, pedały przyspieszenia i hamulca oraz zmianę biegów — pojazd automatycznie manewruje tak, by ustawić się w pozycji ułatwiające połączenie z przyczepą. Przenośne zestawy akumulatorów wykorzystują technologię stosowaną w elektrycznym modelu Leaf. Stanowią one dodatkowe źródło zasilania, które można wykorzystać nawet w najbardziej odludnych lokalizacjach.
Na wyposażeniu koncepcyjnego Nissana, na jego przyczepie, znalazł się niezwykle mocny teleskop PlaneWave. Dzięki właściwościom terenowym Navary teleskop ten może być przewożony nawet w najbardziej niedostępne i odległe miejsca, które zapewniają efekt całkowicie czarnego nieba idealnego do obserwacji. Moduł umieszczony na przyczepie, zbudowany w ścisłej współpracy z ESA, ma specjalny układ chłodzenia zapewniający optymalną temperaturę, a tym samym stabilność układu optycznego. Takie rozwiązanie pozwala zachować prawidłową kalibrację teleskopu podczas przewożenia go do kolejnych punktów obserwacyjnych.
Mocny hak holowniczy połączony z wytrzymałą ramą kratownicową oraz silnik wysokoprężny z podwójnym turbodoładowaniem rozwijający moc 190 KM i maksymalny moment obrotowy 450 Nm sprawiają, że Navara nie powinna mieć większych problemów nawet w trudnym, niedostępnym terenie, a dodatkowa masa modułu teleskopu nie stanowi dla pojazdu żadnego problemu.
Do innych przydatnych elementów wyposażenia należą: sieć Wi-Fi, stacja robocza z laptopem oraz możliwość nadawania w paśmie UHF, dzięki czemu dane mogą być niezwłocznie przesyłane z dowolnego punktu na świecie. Osiem połączonych radarów umieszczonych w każdym narożniku pojazdu holującego i przyczepy przekazuje kierowcy informacje o otoczeniu. Obraz jest wyświetlany na ekranie pokładowego systemu multimedialnego NissanConnect.