NISSAN EVALIA - Antidotum na nudę
Dzięki pewnej nowej idei Nissana założenie rodziny być może już wkrótce nie będzie już oznaczać konieczności rezygnacji z przyjemności prowadzenia. Studium Evalia, debiutujące na tegorocznej wystawie samochodów Geneva Motor Show 2003, w umiejętny sposób łączy praktyczność rodzinnego minivana z doznaniami zwykle towarzyszącymi posiadaniu szybkiego, usportowionego hatchbacka.
<strong>
Dzięki pewnej nowej idei Nissana założenie rodziny być może już wkrótce nie będzie już oznaczać konieczności rezygnacji z przyjemności prowadzenia. Studium Evalia, debiutujące na tegorocznej wystawie samochodów Geneva Motor Show 2003, w umiejętny sposób łączy praktyczność rodzinnego minivana z doznaniami zwykle towarzyszącymi posiadaniu szybkiego, usportowionego hatchbacka.
</strong>
Christopher Reitz, kierownik zespołu Nissan Design Europe, tak podsumował genezę projektu: “Idea Evalii powstała w gruncie rzeczy w naszym zespole. Otóż jeden z naszych projektantów, będący ojcem dwu i pół letniego dziecka, stanął przed dylematem wyboru pojazdu, który będąc wystarczająco praktycznym, jednocześnie spełniłby jego emocjonalne potrzeby jako pasjonata kierownicy. I Evalię stworzyliśmy właśnie dla niego...”
Evalia, zaprojektowana przez Nissan Design jest zatem obszernym minivanem, którego wygląd, jak i własności jezdne są bardziej charakterystyczne dla kompaktowego coupé niż nudnawego pojazdu rodzinnego.
Ten wyjątkowy mariaż przestrzeni i emocji stał się możliwy dzięki unikalnej stylizacji nadwozia, w której wysoko poprowadzona linia okien i smukły dach podkreśla dynamizm i smukłość sylwetki. Zabieg ten umożliwił zachowanie obszernej kabiny nie odbijającej się negatywnie na wyglądzie zewnętrznym.
Evalia wyznaczająca możliwy kierunek rozwoju kompaktów segmentu C, została bogato wyposażona w nowoczesne, ale przyjazne użytkownikowi technologie. Jej praktyczne wnętrze jest wystarczające pojemne, aby pomieścić bagaż młodej rodziny, a przesuwane drzwi czynią zarówno wsiadanie, jak i wysiadanie z samochodu maksymalnie wygodnym.
Przednie i tylne skrzydła drzwi zostały wyposażone w unikalne, obracające się zawiasy. Po otwarciu drzwi najpierw odsuwają się one od karoserii na kilka centymetrów, a następnie przesuwają się do przodu i tyłu, równolegle do boku nadwozia. Każde ze skrzydeł drzwi zostało zaopatrzone we własny silnik elektryczny.
Dzięki specjalnym wzmocnieniom karoserii, masywnym progom bocznym, przednim słupkom dachowym i mocnej strukturze dachu, możliwa stała się rezygnacja ze środkowych słupków. W wyniku tego powstał jeden duży otwór, który niezwykle ułatwił wchodzenie, jak i wychodzenie z pojazdu, co z pewnością doceni każdy, kto na rękach wnosił do samochodu małe dziecko, a potem próbował je zapiąć w jego foteliku na tylnym siedzeniu.
Dzięki udanej pracy zespołu stylistów z Nissan Design Europe pod kierownictwem głównego projektanta Christophera Reitza, profil Evalii został zdominowany przez wygiętą linię dachu, która mocno zaginając się do dołu w tylnej, przeszklonej części nadwozia, sugeruje raczej nadwozie w stylu coupé, skutecznie maskując proporcje charakterystyczne dla kompaktowego minivana. Przy wysokości 1.51m Evalia jest znacznie wyższa niż większość samochodów segmentu C, ale dzięki niezwykle dużemu rozstawowi osi i długości całkowitej – wynoszącej odpowiednio 2.7m oraz 4.3m – sprawia wrażenie niższej i smuklejszej niż jest w rzeczywistości.
Efekt smukłości podkreśla ponadto unosząca się linia okien bocznych oraz mała powierzchnia tylnego okna maskująca dużą klapę bagażnika.
Rezultatem prac stylistów jest wprost wyjątkowa fuzja stylu i funkcjonalności. Dynamizm śmiałej stylizacji nadwozia podkreślany jest przez duży rozstaw osi oraz masywne wnęki kół prawie w całości wypełnione przez 19-calowe koła wyposażone w opony systemu PAX. Opony te, które umożliwiają jazdę bez powietrza, zostały opracowane przez koncern Michelin.
Uważnie oglądając Evalię dopatrzymy się w niej licznych akcentów stylistycznych znanych z wielu produkowanych modeli Nissana: charakterystycznych progów drzwiowych, reflektorów zainspirowanych lampami 350Z, trójwymiarowej maski Primery z wyraziście zaakcentowanym symbolem rozpostartych skrzydeł, czy wreszcie dachu typu ‘surf-tail’ znanego z ostatniej generacji Almery.
Wewnątrz dominuje uczucie przestrzeni. Ta przestrzenność została uzyskana także dzięki znacznemu przeszkleniu kabiny: dach składa się dwóch tafli szklanych, biegnących wzdłuż całej długości kabiny i przedzielonych pośrodku metalowym pasem.
Wygospodarowano bardzo dużo miejsca na bagaże i drobiazgi. Fotele, które wydają się być zawieszone w próżni, zostały przymocowane po ich przyśrodkowej stronie do szyny biegnącej po obu stronach tunelu środkowego. Każdy fragment wnętrza ma swoje przeznaczenie – nawet oba, zwykle niewykorzystywane końce tablicy rozdzielczej, zostały zajęte w jednej strony przez skrzynkę z bezpiecznikami Evalii, a z drugiej przez apteczkę pierwszej pomocy.
Evalia posiada cztery indywidualne, mocno wyprofilowane, sportowe fotele dla pasażerów oraz specjalny fotelik dla przewozu dzieci. Fotelik może zostać szybko zdemontowany i po przymocowaniu do trójkołowego podwozia służyć jako wózek spacerowy.
Przestrzeń bagażowa została wyłożona 99 przezroczystymi kulami, wysuwającymi się z podłogi przy każdorazowym otwarciu tylnej klapy. Kule te służą jako rolki do wygodnego przesuwania nawet ciężkich przedmiotów. Kule te znajdują się również w oparciach tylnych siedzeń, które po złożeniu służą jako podłoga powiększonej w ten sposób przestrzeni bagażowej. Po zamknięciu klapy kule te chowają się pod powierzchnię podłogi, uniemożliwiając przesuwanie się bagażu czasie jazdy.
W głębokiej tablicy rozdzielczej rozmieszczono liczne schowki z miejscem na pojemniki, które mogą zostać wykorzystane do chłodzenia, jak i podgrzewania żywności w kuchence mikrofalowej. Tym samym, w czasie długich podróży dzieci mogą spożywać odpowiednio przygotowane pokarmy bez konieczności zatrzymywania pojazdu. Istnieje także możliwość zamawiania odpowiednich produktów bezpośrednio z samochodu poprzez sieć internetową Nissana i odbierania ich w z góry ustalonych miejscach.
Schowek znajdujący się naprzeciw siedzenia pasażera posiada jednocześnie funkcję schładzania i kuchenki mikrofalowej, podczas gdy pojemnik umieszczony obok kierowcy służy do przechowywania płyt CD i innych drobiazgów. W dolnej części konsoli centralnej znajdują się specjalne uchwyty na napoje, które równie dobrze mogą służyć jako uchwyty do butelek dla niemowląt.
Jednak główną ideą przyświecająca konstruktorom przy projektowaniu Evalii była obok samej funkcjonalności, przyjemność wynikająca z prowadzenia wyjątkowego samochodu.
Sportowe aspiracje Evalii wyrażone zostały także w doborze materiałów wykończeniowych począwszy od kremowych skórzanych obić siedzeń, poprzez wstawki z aluminium, przydymiony Perspex oraz stalowoniebieską skórę pokrywającą wiele powierzchni wnętrza, a kończąc na własnościach jezdnych.
Jednak wnętrza Evalii ma zupełnie inny charakter niż większości współczesnych samochodów. Zastosowano nowatorskie materiały wykończeniowe w miejsce tradycyjnych, a unikalny system oświetlenia wnętrza umożliwia zmianę atmosfery panującej we wnętrzu w zależności od nastroju kierowcy. W normalnych warunkach kabina jest oświetlona rozproszonym białym światłem tworzącym atmosferę spokoju, a którego źródło znajduje się konsoli środkowej, dachu i drzwiach,. Jednak jednym przyciskiem można zmienić barwę światła na pomarańczowo-czerwoną - bardziej sportową i pobudzającą.
To twórcze podejście do oświetlenia jest coraz częstszym motywem podejmowanym przez projektantów i zagadnieniem, które dopiero czeka na pełne odkrycie. Evalia jest zatem jednym z pierwszych eksperymentów w tej dziedzinie.
Evalia jest gotowym do jazdy studium napędzanym znanym z X-TRAILA 2.5-litrowym silnikiem ZI, połączonym z siedmiostopniową automatyczna przekładnią CVT. Zmiana przełożeń i trybów pracy odbywa się za pomocą dźwigni umieszczonych przy kierownicy, dzięki czemu cała konsola centralna mogła zostać wykorzystana przez panel systemu N-Form IT. Naprzeciw kierowcy znajduje się tablica złożona z trzech analogowych wskaźników, których położenie można zmienić w zależności od ustawienia kierownicy – kolejna cecha zapożyczona z 350Z. Natomiast w centralnej części tablicy rozdzielczej znajduje się panel systemu N-Form nowej generacji.
Najważniejszym elementem tego systemu jest kolorowy monitor integrujący cały system i wyświetlający wszystkie informacje wraz z mapą systemu nawigacji satelitarnej i obrazem za samochodem rejestrowanym przez tylna kamerę – tak jak w obecnej Primerze.
Dostęp to różnorodnych funkcji systemu uzyskuje się za pośrednictwem poruszanej do przodu i tyłu myszki, zamontowanej w łatwo dostępnym miejscu na uniesionym panelu sterowania. Dzięki zastosowaniu tego rozwiązania system jest niezwykle łatwy w obsłudze, pomimo ogromnej ilości funkcji i informacji.
Poruszając myszką do przodu lub tyłu kierowca może wybrać jeden z sześciu trybów pracy odpowiadających układowi nawigacji, systemu audio, klimatyzacji wnętrza, autodiagnostyki, telefonu komórkowego i monitora ciśnienia powietrza w oponach. Wybrany tryb jest następnie wyświetlany na ekranie. Wybór interesujących funkcji i informacji odbywa się przez przyciśnięcie myszki, a jej ruchy do przodu i tyłu pozwalają na swobodne poruszanie się w menu.
System N-Form jest uzupełniany przez przyciski szybkiego dostępu do niektórych funkcji: w trójramiennej kierownicy umieszczono przyciski sterownia podstawowymi funkcjami systemu audio – poziomem głośności, programowaniem stacji i wyborem długości fali. Natomiast pasażerowie tylnych siedzeń posiadają własne panele sterowania systemem audio-video, w skład którego wchodzi odtwarzacz DVD oraz opuszczany z sufitu monitor. Pomyślano także o słuchawkach w celu nie rozpraszania uwagi kierowcy.
Przyciski umieszczone obok myszy na głównym panelu umożliwiają szybką zmianę funkcji np.: z odtwarzacza CD na telewizję, o wiele szybciej niż byłoby to możliwe przy pomocy żmudnego wyboru z menu głównego monitora i klikanie myszką. Podobnie wiele funkcji nawigacji satelitarnej jest bezpośrednio dostępnych dzięki klawiszom szybkiego wyboru.
W systemie audio zastosowano tzw. aktywne głośniki. Dzięki nowym technologiom różnorodne elementy wnętrza służą jako źródła dźwięków: górna część tablicy rozdzielczej i podłokietniki paneli drzwiowych pełnią funkcję głośników.
Wśród przycisków panelu sterującego znajdują się ponadto przełączniki sterowania automatyczną skrzynią biegów – tryby pracy parkowania, cofania i jazdy do przodu oraz automatyczny i manualny – a także przełączniki sterowania ogrzewaniem siedzeń i tylnej szyby.
Wzorem najnowszej Primery także w Evalii zamontowano kamerą rejestrującą obraz za pojazdem i ułatwiającą cofanie i manewrowanie pojazdem na parkingu. Kamera została zamontowana w kompleksie tylnych lamp, a szerokokątny obiektyw kamery jest czuły także na fale podczerwone, dzięki czemu możliwe staje się jej wykorzystanie również w nocy.
Budowa tylnych świateł podporządkowana została bezpieczeństwu. Chodzi tu głównie o wcześniejsze i wyraźniejsze informowanie innych użytkowników drogi. I tak liczne diody typu LED, z których złożone są okrągłe światła hamulcowe, zdają się obracać w czasie hamowania, przy czym szybkość tej rotacji uzależniona jest od aktualnej siły wywieranej na pedał hamulca. Zwraca to uwagę kierowców jadących za hamującym pojazdem.
Do pozostałych elementów wpływających na zwiększenie bezpieczeństwa należą zagłówki siedzeń z centralnym otworem zwiększające widoczność w czasie cofania, inteligentny układ utrzymywania stałej prędkości jazdy (Intelligent Cruise Control) oraz liczne systemy elektroniczne wspomagające kierowcę i zwiększające bezpieczeństwo czynne w rodzaju układu stabilizującego tor jazdy (Electronic Stability Programme - ESP).
Pomimo jej imponujących wymiarów, Evalia prowadzi się raczej jak sportowe coupé niż stateczny, rodzinny pojazd. Obniżone zawieszenie, niska pozycja kierowcy, sprawne hamulce rodem ze sportu oraz prawie sportowy układ jezdny mogą oznaczać tylko jedno – radość z jazdy.
<strong>Źródło: Nissan Poland</strong>