Nietypowe połączenie Toyoty
Łączenie cech różnych, często skrajnych segmentów rynkowych jest stosowane przez producentów stosunkowo często. Zdarza się, że z takich prób powstają pokraczne pojazdy, jednak zdarza się także, że efektem są nowe segmenty rynkowe. Przykładem takiego modelu, który jednak ostatecznie nie wykreował nowego segmentu, była Toyota RV-2, czyli połączenie kampera ze sportowym coupe.
Powyższe połączenie wydaje się całkowicie nierealistyczne, a jednak władzom japońskiej marki taki pomysł wydał się dość ciekawy. Co więcej, nie był to jednorazowy koncept, o którym chwilę po jego prezentacji już zapomniano. Cyfra w nazwie RV-2 oznacza, że było to drugie podejście do pomysłu, który miał połączyć takie dwie skrajności. Jednak w stosunku do koncepcyjnej Toyoty RV-11 prezentowany na zdjęciach model różnił się diametralnie.
Przede wszystkim był to model, który był praktycznie gotowy do wprowadzenia do seryjnej produkcji. Po raz pierwszy pokazano go szerokiej publiczności w 1972 r. na wystawie Tokyo Motor Show, a w kolejnym roku mogła go podziwiać publiczność obecna na nowojorskiej wystawie motoryzacyjnej.
Nie tylko sama koncepcja, ale i użyte materiały oraz rozwiązania w tym modelu były dość nowatorskie jak na tamte czasy. Toyota RV-2 została wyposażona np. w prostokątne reflektory, a potężna krata wlotu powietrza rozdzielała przedni zderzak na dwie części. Choć uwagę zwracała cała stylistyka nadwozia, to jednak największym zainteresowaniem cieszyła tylna część samochodu ze względu na nowatorskie podejście do tematu przestrzeni bagażowej.
Składała się ona z elementów, które można nazwać „drzwiami dachowymi”. Po ich otwarciu pojazd przekształcał się w kampera z materiałowym dachem, który mógł pomieścić cztery osoby. Warto dodać, że sam proces zamiany kombi w kampera był dla japońskich inżynierów nie lada wyzwaniem. Największym problemem było zapewnienie odpowiedniej sztywności samego nadwozia. Dlatego też konstrukcja pojazdu została specjalnie wzmocniona.
Na liście wyposażenia Toyoty RV-2 można było znaleźć między innymi klimatyzację, radio i elektrycznie sterowane szyby. Model RV-2 został zbudowany przy użyciu platformy i podzespołów pochodzących z Toyoty Crown i Toyoty Mark II. Pod maską konceptu znalazł się silnik benzynowy o pojemności 2,6 litra i mocy około 100 KM. Prędkość maksymalna wynosiła około 190 km/h, co było bardzo dobrym wynikiem jak na lata 70. minionego stulecia. Niezłe parametry w dużej mierze wynikały z dobrych parametrów aerodynamicznych auta.
I choć koncepcyjne RV-2 było bliskie trafienia do produkcji, to jednak skończyło się tylko na pokazach egzemplarzy przedprodukcyjnych. Być może władze Toyoty przestraszyły się zbyt awangardowego podejścia do tematu, a być może spotkały się z negatywnym oddźwiękiem na wspomnianych wystawach.
A jak myślicie, czy dziś, gdy w motoryzacji już coraz mniej jest nas w stanie zadziwić, takie połączenie sportowego auta i kampera spotkałoby się z ciepłym przyjęciem.