Niemieccy producenci w nielegalnej zmowie?
Komisja Europejska zarzuca BMW, Mercedesowi (Daimlerowi) oraz należącym do koncernu Volkswagen markom Audi, Porsche i Volkswagen zmowę, która miała ograniczać wzajemną konkurencję w zakresie emisji spalin do atmosfery.
Wstępne dochodzenie w tej sprawie rozpoczęło się już w 2017 r., ale dopiero w minionym roku Komisja Europejska wzięła się na poważnie za ten problem. Według ustaleń unijnych urzędników władze pięciu niemieckich marek samochodowych dogadały się w kwestii konkurowania, a dokładniej braku działań konkurencyjnych, które miałyby prowadzić do ulepszania ich modeli pod względem czystości emisji spalin. Działania te miały być podejmowane w latach 2006-2014 i dotyczyć zarówno katalizatorów SCR, które pozwoliłyby ograniczyć emisję szkodliwych tlenków azotu (chodziło o ograniczenie stosowania dodatku AdBlue do paliwa), jak i filtrów cząstek stałych do silników benzynowych (w tym przypadku chodziło o opóźnienie wprowadzenia tego rozwiązania do samochodów z bezpośrednim wtryskiem paliwa).
Brak konkurowania w tym zakresie nie wymuszał na nich stosowania innowacyjnych rozwiązań, co wiązało się ze sporymi oszczędnościami. Efektem jednak tej zmowy był ograniczony dostęp nabywców nowych samochodów do bardziej ekologicznych rozwiązań, a tym samym większe zanieczyszczenie powietrza.
Komisja Europejska wystosowała pismo do wyżej wymienionych niemieckich firm, w którym wyraziła swoje zastrzeżenia do powyższych kwestii. Jeżeli zarzuty te potwierdzą się, wówczas producentom grożą kary finansowe w wysokości nawet do 10% rocznych przychodów.
Co ciekawe, różna jest reakcja niemieckich koncernów, którym postawiono powyższe zarzuty. Daimler od razu zgodził się na pełną współpracę w tej kwestii z Komisją Europejską i liczy, że nawet jeśli nie uniknie całkowicie kary, będzie ona znacząco obniżona. Z kolei BMW powyższe zarzuty uważa za bezzasadne i twierdzi, że nie było żadnego tajnego porozumienia niemieckich firm w tej kwestii. Volkswagen natomiast jest w trakcie dokładnej analizy przesłanych dokumentów.