Niebo w prototypie
Podczas salonu w Tokio Mazda pokazuje nową generację układów napędowych Sky, czyli niebo.
W skład serii Sky wchodzą dwa silniki, benzynowy (oznaczony literą G) i turbodiesel (oznaczony literą D) oraz skrzynia biegów. Silniki mają zoptymalizowany proces spalania, przez co są oszczędniejsze, a przy tym dysponują wyższym momentem obrotowym. Oba są oszczędniejsze (benzynowy o 15 proc. a turbodiesel o 20 proc.) od porównywalnych silników z obecnej gamy Mazdy. Nowa, automatyczna skrzynia biegów także obniża spalanie, o ok., 5 proc. Zastosowane w niej "szybkie sprzęgło" na dawać wrażenia podobne, jak w skrzyniach dwusprzęgłowych. Technologie te zostaną wprowadzone na rynek w 2011 roku.
Silnik i skrzynia z rodziny Sky zostały opakowane w piękny, raczej futurystyczny prototyp Kiyora. Przez zastosowanie lekkich materiałów waży on 100 kg mniej od aut z obecnej gamy Mazdy, choć zastosowano w nim dodatkowe technologie, takie jak system Idle Start & Stop czy układ odzyskujący energię podczas hamowania. Zastosowany w niej silnik Sky-G o pojemności 1,3 l ma palić średnio 3,1 l/100 km.
(mysz)