Nie CX-3, nie CX-4. To Mazda CX-30
To chyba jedno z większych zaskoczeń tegorocznej wystawy w Genewie. Kiedy jakiś czas temu Mazda opublikowała szkic swojej nowości, rozgorzała dyskusja, czy mamy do czynienia z nową wersją modelu CX-3, czy może z CX-4. A tymczasem, po zrzuceniu zasłony, okazało się, że mamy do czynienia z całkowicie innym modelem, a mianowicie CX-30.
Nowa Mazda CX-30 pod względem wymiarów zewnętrznych plasuje się pomiędzy CX-3 a CX-5. Od mniejszego z SUV-ów jest dłuższa o 12 cm, a od większego krótsza o 15,5 cm, co daje w sumie 4395 mm długości. Do tego mamy 1795 mm szerokości, czyli niewiele więcej niż w CX-3. Nowy model Mazdy, CX-30, zbudowany został na tej samej platformie co nowa "trójka", jednak jej rozstaw osi jest krótszy o 7 cm.
Mazda CX-30 – stylistyka
Stylistycznie nowa Mazda CX-30 została zaprojektowana zgodnie z językiem stylistycznym tej marki i żadnych większych zaskoczeń nie ma. Oczekując na CX-4 niektórzy myśleli, że będziemy mieli do czynienia z tzw. SUV-em w stylu coupe, jednak w tym przypadku, nawet jeśli linia dachu opada nieco szybciej niż w większości SUV-ów, to jednak o coupe raczej nie ma mowy. Swoją drogą zastanawiamy się, czy poza najwierniejszymi fanami Mazdy ktoś będzie w stanie rozróżnić na pierwszy rzut oka SUV-y tej marki.
Wnętrze Mazdy CX-30 jest stylowe, a przy tym utrzymane w nieco minimalistycznym stylu, typowym dla japońskich marek. Widać tu nawiązania do najnowszej generacji Mazdy 3.
Mazda CX-30 – silniki
Oferta dostępnych w Maździe CX-30 silników ma obejmować jednostki benzynowe oraz wysokoprężne, w tym jednostkę Skyactiv-X, która łączy w sobie cechy obu tych rodzajów silników. Dodajmy, że napęd ma być przenoszony na koła obu osi (system i-Activ AWD), nie zabraknie też znanego już z innych modeli systemu G-Vectoring Control Plus. Do wyboru będą 6-biegowa, manualna skrzynia biegów oraz automatyczna przekładnia również o sześciu przełożeniach. Wszystkie wersje benzynowe będą wyposażone w system M Hybrid (mikrohybrydy), w którym niewielki silnik elektryczny oraz 24-woltowa bateria litowo-jonowa będą wspierać główną jednostkę napędową np. podczas gwałtownego przyspieszania.