Niby Lexus, a jednak Toyota. I potrafi sama jeździć
Prototypowa Toyota TRI-P4 jest kolejną generacją pojazdu autonomicznego japońskiego koncernu. Najnowsze jego wcielenie powstało na bazie Lexusa LS 500h piątej generacji i zostanie oficjalnie zaprezentowane w tym tygodniu na wystawie Consumer Electronics Show w Las Vegas. Pierwsze testy drogowe zaplanowano na wiosnę br.
Toyota TRI-P4 to kolejna generacja modelu, która powstała w celu testowania systemów automatycznej jazdy Guardian i Chauffeur. Zbudowany przez specjalistów z Toyota Research Institute (TRI) pojazd otrzymał dwie dodatkowe kamery monitorujące otoczenie po bokach oraz dwa nowe czujniki obrazu, skierowane do przodu i do tyłu. Zostały one opracowano specjalnie z myślą o przyszłych samochodach autonomicznych. System radarowy został zoptymalizowany pod kątem pola widzenia, szczególnie jeśli chodzi o monitorowanie bliskiego otoczenia samochodu. Z kolei system LIDAR z ośmioma głowicami skanującymi został udoskonalony w stosunku do poprzedniego modelu, Platform 3.0, a przy tym inżynierowie zgrabnie wkomponowali go w design nowego Lexusa. Do opracowania stylistyki prototypowego samochodu TRI ponownie nawiązało współpracę ze studiem projektowym Toyoty, Calty Design Research.
W stosunku do poprzednika TRI-P4 został wyraźnie usprawniony. Znacznie poprawiono m.in. moc obliczeniową, a jego systemy mogą operować na większej liczbie algorytmów równocześnie, dzięki czemu jednostka centralna będzie w stanie przeanalizować w krótkim czasie większą ilość danych i szybciej będzie reagować na zmieniające się otoczenie. System komputerów i czujników czerpie energię elektryczną wyłącznie z akumulatora hybrydowego samochodu – dodatkowa bateria 12 V służy jedynie jako zapasowe zabezpieczenie.
– Przy rozwijaniu systemu Chauffeur koncentrujemy się na osiągnięciu pełnej autonomii, gdzie człowiek w ogóle nie jest potrzebny do kontrolowania samochodu – powiedział Ryan Eustice, wiceprezydent TRI. – System Guardian jest projektowany, aby wspierać kierowcę w bezpiecznej jeździe, a nie go zastępować. Wprowadzenie nowego prototypu P4 pozwoli nam przyspieszyć rozwój obu systemów. Samochód dołączy do naszej floty aut testowych już wiosną.
TRI-P4 zbudowany został na modułowej platformie GA-L nowego Lexusa LS 500h, dzięki czemu posiada sztywne podwozie i układ kierowniczy nowej generacji.
Niewielka seria P4 zostanie wyprodukowana na bazie seryjnych Lexusów LS 500h w Prototype Development Center, ośrodku badań i rozwoju Toyota Motor North America. Samochody zostaną dostarczone inżynierom Toyota Research Institute wiosną tego roku.