Oto pięciodrzwiowa Kia Proceed
Nie jest już trzydrzwiową wersją nadwoziową kompaktowego modelu. Z nazwy, podobnie jak w przypadku hatchbacka, zniknął mało praktyczny apostrof. Kia Proceed, która oficjalnie zaprezentowana zostanie podczas targów w Paryżu, a do sprzedaży trafi na przełomie roku, jest teraz autem typu shooting brake o przestronności i funkcjonalności kombi.
Zaprojektowany w Europie (a dokładniej we Frankfurcie) i z myślą o europejskim kierowcy Proceed będzie wyróżniał się na drodze interesującą sylwetką, przypominającą auta typu coupe. Odpowiedzialni za jego design są Gregory Guillaume, szef centrum designu w Europie, i Peter Schreyer, główny stylista Kia Motors. Od wersji pięciodrzwiowej oraz kombi Proceed jest niższy (1.422 mm) i dłuższy (4.605 mm), a jego bagażnik, pomimo opadającej linii nadwozia, ma więcej niż przeciętną pojemność (594 l). Skonstruowany na tej samej platformie K2, co inne wersje Ceeda, ma identyczny rozstaw osi wynoszący 2.650 mm.
Atrakcyjna stylizacja po części wynika z faktu, że Kia Proceed będzie oferowana wyłącznie w najlepiej wyposażonej odmianie GT Line i jako najwyższa wersja w gamie, czyli GT. Z pięciodrzwiowym Ceedem wspólne są tylko pokrywa silnika i przednie błotniki, choć nie brak także typowych dla Kii elementów stylistycznych, jak chociażby atrapa chłodnicy. Mamy więc niską, szeroką i jednocześnie opływową sylwetkę, seryjne diody LED do jazdy dziennej i inny kształt przedniego zderzaka. W tylnej części Proceeda wyróżniać powinna mocno pochylona szyba oraz podwójna końcówka układu wydechowego.
Kia ProCeed dostępna będzie w 10 kolorach nadwozia. Nabywcy ProCeeda w wersji GT Line mają do wyboru 17- lub 18-calowe obręcze kół, a GT standardowo jest wyposażony w 18-calowe koła z oponami w rozmiarze 225/40 R18.
Kabina ProCeeda jest tak samo ergonomiczna, jak pozostałych modeli z rodziny Ceed. We wnętrzu mamy miękkie w dotyku tworzywa oraz sporo elementów, które imitują metal. Poziomy układ deski rozdzielczej pozostał niezmieniony. 7-calowy ekran dotykowy znajduje się w centralnym punkcie deski rozdzielczej, poniżej umieszczono elementy sterowania systemami – audio i klimatyzacji.
Sportową atmosferę podkreślają m.in. czarna podsufitka, metalizowane listwy na progach, spłaszczona u dołu kierownica czy łopatki do zmiany biegów w wariancie z dwusprzęgłową przekładnią.
Według zapewnień koreańskiej marki Proceed zapewnia z tyłu dużo miejsca dla pasażerów. Dzięki temu, że pasażerowie siedzą nieco niżej niż w pozostałych odmianach, mają podobną ilość miejsca na nogi i nad głową mimo niższej wysokości nadwozia i opadającego dachu.
ProCeed wyposażony jest w ten sam rodzaj zawieszenia, jak Ceed i Ceed kombi, jednak zostało ono obniżone o 5 mm. Charakterystykę sprężyn i amortyzatorów dostosowano do zwiększonych wymiarów nadwozia i większego zwisu z tyłu.
Nabywcy Proceeda mają do wyboru wyłącznie wersje z turbodoładowaniem. Kia ProCeed w wersji GT Line jest dostępna z trzema silnikami do wyboru. Gama silników benzynowych obejmuje jednostkę 1.0 T-GDi o mocy 120 KM i maksymalnym momencie obrotowym 172 Nm. Najmocniejszym silnikiem oferowanym do wersji GT Line jest nowy, 1,4-litrowy T-GDi”, który osiąga 140 KM. Dzięki turbosprężarce jednostka napędowa 1.4 T-GDi generuje maksymalny moment obrotowy równy 242 Nm, dostępny od 1.500 do 3.200 obr/min. Obydwie jednostki napędowe T-GDi wyposażone są w filtr cząstek stałych przeznaczony dla silników benzynowych, dzięki czemu ProCeed z zapasem spełnia wymagania normy Euro 6d TEMP. Obie współpracują seryjnie z sześciobiegową przekładnią mechaniczną. Jednostka napędowa 1.4 T-GDi jest oferowana również w połączeniu z siedmiobiegową, dwusprzęgłową przekładnią automatyczną.
W ofercie znajdziemy także nowy silnik wysokoprężny „Smartstream” o pojemności 1,6 l z bezpośrednim wtryskiem typu common-rail. Będzie to pierwsza jednostka typu „Smartstream” produkcji Kia i będzie zarazem najczystszym silnikiem Diesla w historii koreańskiej firmy. Jej maksymalna moc wynosi 136 KM i może współpracować zarówno z 6-biegową przekładnią mechaniczną, jak i 7 biegową automatyczną dwusprzęgłową. W połączeniu z pierwszą generuje maksymalny moment obrotowy o wartości 280 Nm, z drugą – 320 Nm.
Z kolei Kia ProCeed GT ma pod maską 1,6-litrowy silnik T-GDi, identyczny z tym, który służy do napędu nowego Ceeda GT. Maksymalna moc tej jednostki napędowej wynosi 204 KM, a maksymalny moment obrotowy – 265 Nm. Po raz pierwszy ten silnik jest oferowany z siedmiobiegową przekładnią o dwóch sprzęgłach, która może pracować w trybie automatycznej lub ręcznej zmiany biegów.
Kia ProCeed będzie produkowana w fabryce Kii w słowackiej Żylinie, w której już powstają nowy Ceed i nowy Ceed kombi, zaprezentowane na początku tego roku. Podobnie jak pozostałe modele, również ProCeed standardowo będzie objęty 7-letnią gwarancją lub do przebiegu aż 150.000 kilometrów.