NanoFlowcell QUANT e-Sportlimousine - zew przyszłości
Czasami warto powrócić do tego, o czym nie mieliśmy okazji napisać. Przykładem jest niezwykle ciekawy model NanoFlowcell QUANT e-Sportlimousine, który zadebiutował na tegorocznym Salonie Samochodowym w Genewie.
Zacznijmy od wymiarów tego auta. Mówiąc w skrócie, auto jest wielkie! Przechodząc do konkretów, same unoszone do góry drzwi mają przeszło 2 metry, zaś całokształt mierzy aż 5257 mm długości. Jeśli to Wam nic nie mówi, damy porównanie: przedłużona wersja Mercedesa Klasy S mierzy 5,24 m długości! Auto dysponuje rozstawem osi na poziomie 3198 mm, ma 2109 mm szerokości i 1357 mm wysokości. Na pierwszy rzut oka nie widać tych wymiarów, ale liczby mówią zgoła co innego.
Zdaniem producenta, model NanoFlowcell QUANT e-Sportlimousine wyposażono w cztery silniki elektryczne - po jednym na każde koło. Łączna maksymalna moc wszystkich jednostek to około 925 KM, zaś podczas normalnej pracy silniki generują moc średnią około 653 KM. A jak wygląda moment obrotowy? Ta liczba wręcz zbija z nóg - 2900 Nm... na każdy silnik. Sami obliczcie, jaka wartość wychodzi po zsumowaniu. A jak to się przekłada na osiągi? Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 2,8 sekundy, zaś prędkość maksymalna to 380 km/h.
Równie ciekawie wygląda system zasilania, który wspomaga działanie całej elektrowni. Jest to autorski projekt nanoFLOWCELL, który wydaje się dość innowacyjny:
"Cały układ działa na zasadzie połączenia baterii i ogniwa paliwowego przy użyciu ciekłego elektrolitu, który jest trzymany w dwóch zbiornikach i pompowany przez komorę. W centrum układu jest membrana, która oddziela od siebie dwa różne składy chemiczne. Kontrolowana wymiana uwalnia energię do elektrycznego układu napędowego."
Teoretycznie, jednym z problemów może być płynne paliwo, ale firma NanoFlowcell twierdzi, że nie zawiera ono żadnych szkodliwych dla środowiska składników. Ich zdaniem, substancja elektrolityczna składa się z różnych substancji nietoksycznych. Co więcej, jeśli rzeczone paliwo zostałoby odpowiednio rozcieńczone, mogłoby być usuwane przez zwykłą oczyszczalnię ścieków.
NanoFlowcell QUANT e-Sportlimousine charakteryzuje się maksymalnym zasięgiem na poziomie 400-600 km. Firma mająca swoją siedzibę w Lichtensteinie planuje stworzyć działające prototypy jeszcze w tym roku, zaś na początku 2015 producent postara się o homologację. A jak Wam podoba się ten nietypowy prototyp?