Najszybsze Audi teraz jeszcze mocniejsze
Po prezentacji na niedawno zakończonej wystawie w Paryżu udoskonalonej wersji wyścigowego modelu R8 LMS GT3 Audi idzie za ciosem i wprowadza do swojej oferty odświeżonego "sportowca dla cywili". Fanów tego modelu z pewnością ucieszy informacja, że poza standardowymi w takich przypadkach drobnymi zmianami stylistycznymi modyfikacje objęły również jednostkę napędową oraz zawieszenie i układ kierowniczy.
Pod maską Audi R8 w dalszym ciągu pracować będzie 5,2-litrowy, wolnossący silnik V10, który będzie dostępny w dwóch wariantach mocy. Podobnie zresztą, jak to mieliśmy w dotychczasowej ofercie, gdzie bazowa odmiana generowała 540 KM maksymalnej mocy, a w wariancie Plus silnik był mocniejszy o 70 KM. Przeprowadzone modyfikacje mają sprawić, że obie wersje będą w odnowionym modelu generować większą dawkę mocy. O ile? Tego Audi jeszcze nie zdradziło. Wiadomo jedynie, że pojawił się filtr cząstek stałych, który ma utrzymać w ryzach wielkość emisji szkodliwych spalin. Nisko umieszczona w komorze silnika jednostka ma zapewniać ponadto niski środek ciężkości, który ma się przekładać na świetne właściwości jezdne.
Za poprawę w tym elemencie mają dbać również zmodyfikowane zawieszenie oraz układ kierowniczy. Ponownie Audi nie zdradza jednak szczegółów przeprowadzonych zmian. Ma być bardziej stabilnie i precyzyjnie, a układ kierowniczy ma dawać lepszą odpowiedź na temat tego, co się dzieje na styku kół z nawierzchnią.
W trybie performance pojawią się trzy dodatkowe programy na suchą, mokrą i ośnieżoną nawierzchnię. Swoją drogą jesteśmy niezwykle ciekawi, czy znajdzie się wielu odważnych, którzy zechcą prowadzić Audi R8 w trybie performance na drogach pokrytych warstwą śniegu.
Jeśli chodzi o jakieś osiągi, to w końcu mamy jakiś konkret. Poprawki układu ESC mają sprawić, że droga hamowania z prędkości 100 km/h będzie o 1,5 m krótsza, a w przypadku prędkości 200 km/h zatrzymamy się nawet o pięć metrów szybciej. Po jakim dokładnie dystansie od rozpoczęcia manewru hamowania? To zależy od aktualnych warunków pogodowo-drogowych.
Standardowo Audi R8 będzie wyposażone w 19-calowe felgi, ale można zamówić również koła o rozmiar większe ze specjalnymi, sportowymi oponami, które mają zapewnić lepszą precyzję prowadzenia. Na życzenie można zamówić także ceramiczne tarcze hamulcowe.
Odświeżoną "R-ósemkę" zarówno w odmianie Coupe, jak i Spyder, będziemy mogli poznać po szerszej i nieco bardziej spłaszczonej osłonie chłodnicy, szerszym przednim spliterze, a także nieco zmienionych wlotach powietrza czy tylnym dyfuzorze. Nabywcy odświeżonego modelu będą mogli wybrać jeden z trzech pakietów stylistycznych. Do oferty dołączyły także dwa nowe lakiery nadwozia (Kemora Gray i Ascari Blue).
Pierwsze egzemplarze odświeżonego Audi R8 mają dotrzec do klientów na europejskim rynku w pierwszym kwartale przyszłego roku.