Najpopularniejsze hybrydy w Polsce według segmentów
Bardzo często wszystkie samochody hybrydowe traktuje się jako jeden odrębny segment rynkowy, którego bezsprzecznym liderem jest Toyota z coraz liczniejszą gamą modeli z tego typu napędem. Przeglądając statystyki sprzedażowe, przygotowane przez Instytut Samar, można jednak sprawdzić, jakie hybrydy są najpopularniejsze w poszczególnych segmentach rynkowych.
Po pierwszym półroczu 2017 r. Polacy nabyli już łącznie 8 594 samochodów z napędem spalinowo-elektrycznym. To o 90% więcej niż w tym samym okresie przed rokiem. Tak duży przyrost sprzedaży jest odzwierciedleniem panujących trendów we współczesnej motoryzacji, ale w przypadku polskiego rynku wciąż jest to niewielki ułamek łącznej sprzedaży aut nowych.
Na polskim rynku obecnie w ofercie jest kilkadziesiąt modeli hybrydowych, jednak zainteresowanie nimi nie rozkłada się równomiernie. Sprzedaż niektórych sięga tysięcy egzemplarzy, a niektóre sprzedają się w pojedynczych sztukach.
Segment B
Jedynym przedstawicielem segmentu B jest Toyota Yaris Hybrid, która tym samym jest zwycięzcą tego segmentu, choć jednocześnie znajduje się w ścisłej czołówce wszystkich aut hybrydowych. W sumie od stycznia do czerwca br. zarejestrowano 1173 sztuk tego modelu. Wersja hybrydowa startuje od 66 900 zł.
Segment C
Od stycznia do czerwca 2017 r. zarejestrowano w Polsce 2256 samochodów z napędem hybrydowym należących segmentu C, z czego aż 2555 sztuk to hybrydowa odmiana Toyoty Auris (hatchback i kombi), której ceny startują od 85 900 zł. Zaledwie jedną sprzedaną sztukę ma na swoim koncie drugi z hybrydowych kompaktów, czyli Volkswagen Golf GTE (158 tys. zł).
Segment D
Liczba rejestracji w okresie od stycznia do czerwca 2017 r. w tej klasie aut wyniosła w 241 sztuk.
Najpopularniejszym modelem hybrydowym okazał się Hyundai Ioniq – 107 rejestracji (105 900 zł). Na drugim miejscu plasuje się Toyota Prius (ceny od 119 tys. zł) z wynikiem na poziomie 90 rejestracji, następnie kosztujący od 131 tys. zł Ford Mondeo (33 rejestracje) i Volkswagen Passat (11 rejestracji), którego ceny za wersję hybrydową zaczynają się od 176 tys. zł.
Minivany
W tym segmencie jest tylko jeden przedstawiciel - Toyota Prius+, której ceny zaczynają się od 139 tys. zł. W pierwszym półroczu zarejestrowano zaledwie jedną sztukę tego modelu.
Crossovery
W ciągu pierwszych sześciu miesięcy bieżącego roku zarejestrowano w Polsce w sumie 2449 crossoverów. Na pierwszym miejscu znalazła się Toyota C-HR (106 900 zł) z liczbą rejestracji na poziomie 2232 sztuk. Na drugim i równocześnie ostatnim miejscu w tym
segmencie znalazła się Kia Niro (88 900 zł) z liczbą rejestracji na poziomie 217 sztuk.
SUV-y
W ciągu pierwszych sześciu miesięcy br. zarejestrowano w Polsce 1353 hybrydy z tego segmentu. Najpopularniejszym modelem w tej kategorii jest Toyota RAV4 (149 tys. zł). Liczba rejestracji to 1346. Na drugim miejscu znalazło się Mitsubishi Outlander (7 rejestracji), którego ceny startują od poziomu 189 tys. zł.
Segment B – klasa premium
Segment ten ma w klasie premium tylko jednego przedstawiciela i jest nim BMW i3 w wersji spalinowo-elektrycznej (182 tys. zł). W pierwszym półroczu 2017 roku odnotowano 27 rejestracji tego modelu.
Segment C – klasa premium
Od stycznia do czerwca zarejestrowano w Polsce 272 samochody klasy premium z napędem hybrydowym, należące do segmentu kompaktów. Najpopularniejszym samochodem jest Lexus CT (117 900 zł). Od stycznia do czerwca zarejestrowano w sumie 270 sztuk tego modelu. Na drugim miejscu znalazło się Audi A3 (2 rejestracje), które kosztuje od 170 tys. zł.
Segment D – klasa premium
W pierwszej połowie bieżącego roku zarejestrowano w sumie 131 samochodów z napędem hybrydowym tego segmentu. Na pierwszym miejscu znalazło się Infiniti Q50 (liczba rejestracji 63) – ceny tego auta zaczynają się od 224 tys. zł. Kosztujący 175 tys. zł BMW 3 znalazł się na drugim miejscu z liczbą rejestracji na poziomie 39 sztuk, a podium zamyka Lexus IS (29 rejestracji), które startuje od 174 tys. zł.
Minivany – marki premium
Segment minivanów również ma jednego przedstawiciela wśród marek premium i jest nim BMW 2 Active Tourer. Samochód kosztuje od 157 tys. zł i w okresie styczeń-czerwiec 2017 zarejestrowano w sumie 10 sztuk tego auta.
Segment E – marki premium
Od stycznia do czerwca zarejestrowano w sumie 56 samochodów premium segmentu E. Na pierwszym miejscu uplasował się Lexus GS (218 tys. zł) – zarejestrowano w sumie 33 sztuki tego modelu. Kolejne miejsca zajęły BMW 5 (14 rejestracji) kosztujące od 242 tys. zł, dostępne od 288 tys. zł Infiniti Q70 (8 rejestracji) oraz Mercedes E (jedna rejestracja) w cenie od 288 tys. zł.
Segment F – marki premium
W segmencie największych limuzyn poziom rejestracji hybryd za pierwsze pół roku to 3 samochody. Na pierwszym miejscu (2 rejestracje) znajduje się BMW 7 – samochód ten w wersji hybrydowej startuje od 450 tys. zł. Jedną rejestrację odnotował Lexus LS. Samochód zgodnie z cennikiem kosztuje od 633 tys. zł.
Segment G – marki premium
Klasa samochodów sportowych również występuje w odmianach hybrydowych. Od stycznia do czerwca 2017 r. zarejestrowano w sumie 16 egzemplarzy. Na pierwszym miejscu (po 6 rejestracji) znalazły się Porsche Panamera (490 tys. zł) oraz BMW i8 (616 tys. zł). Trzecie miejsce (4 rejestracje) przypadło Lexusowi RC, który kosztuje od 199 tys. zł.
Crossovery – marki premium
Również w przypadku marek premium segment ten jest niezwykle popularny wśród klientów wybierających samochody hybrydowe. W okresie od stycznia do czerwca zarejestrowano w Polsce 338 egzemplarzy. W większości przypadków (336 sztuk) był to Lexus NX, którego ceny zaczynają się od 196 tys. zł. Pozostałe dwie rejestracje to Mercedes GLE (od 354 tys. zł).
SUV-y – marki premium
W pierwszym półroczu zarejestrowano 268 samochodów należących do tego segmentu. Na pierwszym miejscu znalazł się kosztujący od 307 tys. zł Lexus RX – 209 rejestracji. Na kolejnych miejscach znalazło się Volvo XC90 (33 rejestracje) w cenie od 351 tys. zł, BMW X5 (11 rejestracji) kosztujące od 267 tys. zł oraz Porsche Cayenne (5 rejestracji) kosztujące od 428 tys. zł. Na pozostałych miejscach uplasowały się Mercedes GLC (5 rejestracji), Audi Q7 (4 rejestracje) i Mercedes GLC Coupe z jedną rejestracją.