Najnowsze technologie w produkcji opon
Opona to jedyny łącznik pomiędzy pojazdem a nawierzchnią, dlatego tak istotne jest wybieranie opon zapewniających nie tylko komfort jazdy, ale również bezpieczeństwo. Liczący się na rynku opon samochodowych producenci nieustannie doskonalą swoją ofertę, a efektem ich pracy są nowoczesne opony o idealnie dostosowanych do auta parametrach.
Opony szyte na miarę
Włoska firma Pirelli stara się zaoferować swoim klientom produkt w pełni odpowiadający ich wysokim oczekiwaniom, czego wyrazem są opony stworzone w myśl koncepcji perfect fit. Polega ona na zastosowaniu takich materiałów i rozwiązań technologicznych, które doskonale współgrają z wyśrubowanymi osiągami nowoczesnych samochodów. Tylko ścisła kooperacja Pirelli z producentami aut pozwala stworzyć produkt najwyższej klasy, zapewniający bezpieczeństwo i komfort jazdy. Niedawno zaprezentowano kolorową edycję opon P Zero i Sottozero tej marki. Podczas ich tworzenia wykorzystano specjalne technologie i materiały zapewniające żywe i trwałe kolory, które nie tracą swojej intensywności pomimo upływu czasu. Opony ozdobione barwnym paskiem obecnie dostępne są w gamie P Zero oraz Winter Sottozero dla segmentu prestiż, a w niedalekiej przyszłości oferta rozszerzona zostanie o opony przeznaczone do samochodów klasy premium.
Run Flat i Seal Inside
Pierwsze opony Run Flat pojawiły się w połowie lat osiemdziesiątych, jako montaż fabryczny wybranych modeli samochodów (np. Lamborghini LM002 lub Porsche 959). Jednak ich szerokie wprowadzenie do sprzedaży miało miejsce dopiero w połowie pierwszego dziesięciolecia XXI wieku, gdy firma BMW zdecydowała się na ich zastosowanie w większości swoich samochodów. Główne zalety tego rozwiązania to z jednej strony możliwość kontynuacji jazdy w przypadku uszkodzenia opony a z drugiej strony bezpieczne prowadzanie samochodu w momencie nagłej utraty ciśnienia. W ten sposób opony Run Flat stają się aktywnym systemem bezpieczeństwa pojazdu, który zapobiega nagłej utracie przyczepności na jednym z kół pojazdu. Zasada działania Run Flat opiera się na wzmocnionych ściankach bocznych, które utrzymują ciężar samochodu i zapobiegają deformacji opony w przypadku braku ciśnienia w kole. Z każdą nową generacją tych opon konstruktorzy starają się zmniejszyć ich sztywność zbliżając poziom komfortu do opon standardowych. Jazda bez powietrza ograniczona jest do dystansu 80 km przy prędkości 80 km/h. Powyżej tych wartości ścianki boczne ulegają uszkodzeniu. Samochód musi być wyposażony w czujniki powietrza, aby ostrzec kierującego o braku ciśnienia w kole i koniecznym ograniczeniu prędkości do 80 km/h. Alternatywną technologią dla opon Run Flat jest system Seal Inside. Pierwsze produkty wykorzystujące tę technologię pojawiły się pod koniec lat dziewięćdziesiątych XX wieku. Natomiast ich szersze wprowadzenie na rynek miało miejsce 5 lat temu, gdy grupa VW zdecydowała się na montaż fabryczny tego rodzaju opon w swoich samochodach. System Seal Inside zabezpiecza oponę przed większością uszkodzeń w strefie bieżnika, natomiast uszkodzenia ścianki bocznej nie pozwalają na kontynuacje jazdy. Rozwiązanie to bazuje na masie uszczelniającej umieszczonej w środku opony, która wypełnia możliwe przebicia czoła opony i zapobiega ubytkom powietrza. Ścianki boczne tych opon są takie same jak w klasycznej oponie, co pozwala na zachowanie takiego samego poziomu komfortu. W przypadku opon Seal Inside nie ma również ograniczenia, co do dystansu i prędkości maksymalnej. Kierowca może w ogóle nie zauważyć uszkodzenia opony.
Stan opon pod kontrolą
Innowacją zaprezentowaną niedawno przez firmę Pirelli jest również Pirelli Connesso, czyli specjalna platforma cyfrowa zintegrowana z oponami należącymi do serii P Zero czy Winter Sottozero. Wewnątrz opon umieszczany jest czujnik monitorujący ich status począwszy od momentu produkcji w fabryce, aż do recyklingu po zakończonej eksploatacji. Mierzy on nie tylko ciśnienie czy temperaturę opon, ale także zużycie, liczbę przejechanych kilometrów oraz obciążenie statyczne pionowe. Dane te wysyłane są do centralnej jednostki sterującej, a także do chmury Pirelli, gdzie są przetwarzane i przekazywane do aplikacji na urządzeniu mobilnym kierowcy. Takie rozwiązanie nie tylko zwiększa bezpieczeństwo podróżujących, ale jest również bardzo wygodne, ponieważ użytkownik poinformowany o zbliżającej się konieczności wymiany opon na nowe może wcześniej zarezerwować wizytę w serwisie opon, a tym samym skrócić czas oczekiwania na usługę. Aplikacja Connesso ma być początkowo dostępna dla opon z serii P Zero i Winter Sottezero w rozmiarze 19 cali lub większych, które przeznaczone są do samochodów z segmentu prestiż. Pirelli zamierza udostępnić ją w USA latem 2017 roku, a później wprowadzić również na rynek europejski i w krajach Dalekiego Wschodu.