Najnowsza technologia dla Gran Turismo XXI wieku
SLR - te trzy litery stały się w połowie lat pięćdziesiątych legendą. Produkowany pod tą nazwą samochód wyścigowy Mercedes-Benz wyznaczał nowe kryteria dla spełniających wysokie wymagania pojazdów Gran Turismo.
<strong>SLR - te trzy litery stały się w połowie lat pięćdziesiątych legendą. Produkowany pod tą nazwą samochód wyścigowy Mercedes-Benz wyznaczał nowe kryteria dla spełniających wysokie wymagania pojazdów Gran Turismo.</strong>
Fakt, że jego wygląd zapierał dech w piersiach, a innowacyjna technika przewyższała konkurencję w osiągach i zachowaniu się podczas jazdy, stanowił uzasadnienie tej legendy.
Firma Mercedes-Benz i jej partner McLaren skutecznie przenieśli te charyzmatyczne właściwości na nowego Mercedes-Benz SLR McLaren, który jesienią br. świętować będzie swą premierę. Do tego dochodzą – jak w przypadku poprzednika z 1955 roku – nowości techniczne, które wyprzedzają swój czas. Wystarczy spojrzeć pod maskę, gdzie pracuje jednostka napędowa V8 Mercedesa AMG. Z 5,5 litra pojemności, przy wspomaganiu sprężarki śrubowej, silnik rozwija maksymalną moc 460 kW / 626 KM. Od 3250 obr/min silnik dysponuje maksymalnym momentem obrotowym 780 niutonometrów. Moment ten jest stały w dużym zakresie prędkości obrotowej, do 5000 obr/min. Z taką mocą pod maską Mercedes-Benz SLR McLaren osiąga wyniki zaliczane do najwyższych wartości w swojej klasie: do osiągnięcia prędkości 100 km/godz. od zera ten sportowy wóz o wysokich parametrach potrzebuje zaledwie 3,8 sekundy; granicę 200km/godz. przekracza po 10,6 sekundy, a po 28,8 sekundy od startu SLR osiąga prędkość 300km/godz. Maksymalna prędkość tego dwuosobowego wozu wynosi 334 km/godz. (dane tymczasowe).
Dla optymalnego rozłożenia ciężaru, perfekcyjnej dynamiki jazdy i dużej stabilności hamowania Mercedes-Benz SLR McLaren skonstruowany został jako samochód sportowy z centralnym silnikiem i przednim napędem. Jednostka napędowa V8 zawieszona jest nisko na stabilnej ramie aluminiowej. Wodne chłodzenie powietrza doładowującego, technika trzyzaworowa, smarowanie w systemie „sucha miska olejowa” i cztery katalizatory metalowe to dalsze cechy szczególne mocnego silnika, który już obecnie spełnia ostre normy spalin EU 4 roku 2005.
<strong>Trzy programy skrzyni biegów: krótkie, sportowe czasy przełączania</strong>
Na wysokie parametry nastawiona jest również montowana seryjnie pięciobiegowa, automatyczna skrzynia biegów. Daje ona kierowcy możliwość wyboru jednego z trzech programów i tym samym indywidualnego dopasowania prędkości przełączania. W pozycji „manuell” biegi można przełączać przy pomocy przycisków na kierownicy lub dźwigni zmiany biegów. W programie manualnym kierowca może wybierać między trzema stopniami przełączania – „Sport”, „Supersport” i „Race”, skracając jeszcze wyraźniej czas zmiany biegów przy dynamicznym sposobie jazdy.
<strong>Najnowocześniejsze technologicznie materiały: wzorowe bezpieczeństwo i najwyższa sztywność</strong>
Najnowocześniejsza technologia wyróżnia również samo nadwozie tego sportowego superauta. Składa się ono całkowicie, łącznie ze strukturą przodu i tyłu oraz kabiny, skrzydłowych drzwi i maski silnika, ze wzmacnianego włóknem węglowym tworzywa sztucznego (CFK).Ten lekki, równocześnie jednak ekstremalnie sztywny materiał pochodzi z technologii lotniczej i kosmicznej i sprawdza się również w nowoczesnych samochodach wyścigowych Formuły 1. W stosunku do stali oszczędza się 50% wagi.
Ponadto podczas uderzenia włókno węglowe wyróżnia się cztero- do pięciokrotnie wyższym niż stal czy aluminium pochłanianiem energii. Te cechy wykorzystał Mercedes-Benz, stosując w konstrukcji przodu nowego SLR dwie belki wzdłużne z włókien węglowych o długości 620 mm każda, które w przypadku czołowego zderzenia absorbują całą energię, bez przekraczania znośnej dla pasażerów wartości opóźnienia. Podczas uderzenia włókna tych elementów rozrywane są od przodu do tyłu, ulegając dokładnie wyliczonej deformacji, gwarantując równe, stałe opóźnienie.
Dzięki temu SLR jest pierwszym w świecie seryjnie produkowanym samochodem z konstrukcją przodu wykonaną na wypadek zderzenia całkowicie z włókien węglowych. Jedna belka wzdłużna z CFK waży tylko 3,4 kg.
Również kabina pasażerska tego sportowego wozu o dużej mocy zbudowana jest w całości z tego najnowocześniejszego materiału. Zapewnia ona pasażerom bardzo sztywną i tym samym bezpieczną przestrzeń do przeżycia zarówno przy uderzeniu bocznym, czołowym, jak i tylnym. W obszarze tyłu podczas uderzenia zadanie absorbowania energii przejmują dwie wewnętrzne belki wzdłużne z laminowanego włókna węglowego i stabilna belka poprzeczna – kabina pasażerska pozostaje prawie nienaruszona.
Adaptacyjne poduszki powietrzne, napełniające się dwustopniowo w zależności od siły zderzenia, nowe konstrukcje poduszek bocznych z funkcją ochrony głowy oraz napinacze i ograniczniki naprężenia pasów należą do systemu ochrony pasażerów nowego SLR.
<strong>Ceramiczne tarcze hamulcowe i SBC™: wzorowe bezpieczeństwo</strong>
Tarcze hamulcowe tego nowoczesnego samochodu ze skrzydłowymi drzwiami wykonane są również z najnowocześniejszego materiału, spełniającego najwyższe wymagania. Mercedes-Benz osiągnął tu przy pomocy wzmacnianej włóknem węglowym ceramiki najlepsze wyniki w zakresie sprawności, odporności na temperaturę i żywotności. Dzięki bardzo odpornemu na obciążenia materiałowi tarcze hamulcowe o dużej średnicy umożliwiają SLR maksymalne opóźnienia do 1,3 g – wartość szczytowa w seryjnie wytwarzanych samochodach. Tylko na przedniej osi do dyspozycji jest powierzchnia okładzin ciernych o łącznej wielkości 440 centymetrów kwadratowych.
Elektrohydrauliczny system hamulcowy Sensotronic Brake Control, elektroniczny system stabilizujący ESP, automatyczna kontrola ciśnienia w oponach, 18-calowe koła i aluminiowe podwozie, na którym widać rękę doświadczonego konstruktora samochodów wyścigowych, również wyróżniają nowego SLR, stwarzając warunki dla perfekcyjnej dynamiki i dużego bezpieczeństwa jazdy.
<strong>Źródło: DaimlerChrysler Automotive Polska</strong>