Najmniejsze SUV-y BMW z napędem hybrydowym
W rozpoczętym właśnie roku oferta modeli BMW X1 oraz X2 powiększy się o odmianę z napędem hybrydowym xDrive25e, która będzie pozwalała na pokonanie w trybie całkowicie bezemisyjnym ponad 50-kilometrowego dystansu.
W przypadku obu modeli w skład układu hybrydowego wchodzi 3-cylindrowy silnik benzynowy TwinPower Turbo o pojemności 1,5 l, którego moc wynosi 125 KM, a maksymalny moment obrotowy 220 Nm, a także jednostka elektryczna o mocy 95 KM i maksymalnym momencie 165 Nm. Silnik benzynowy napędza koła przedniej osi, a elektryczny tylną oś. Za przeniesienie napędu odpowiada 6-stopniowa skrzynia Steptronic.
Cały układ napędowy generuje łączną moc 220 KM i maksymalny moment obrotowy 385 Nm. BMW X1 xDrive25e przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6,9 s, natomiast hybrydowa odmiana BMW X2 tę samą prędkość jest w stanie uzyskać w czasie 6,8 s. Oprócz tego elektryczna funkcja boost zapewnia dodatkową rezerwę mocy, ułatwiając na przykład manewr wyprzedzania. Prędkość maksymalna nowego BMW X1 xDrive25e wynosi 193 km/h, natomiast nowego BMW X2 xDrive25e to 195 km/h.
Za magazynowanie energii odpowiada akumulator litowo-jonowy o pojemności 10 kWh. Naładowany do pełna pozwoli na przejechanie bez zatrzymywania od 54 do 57 km w BMW X1 xDrive25e (od 55 do 57 km w BMW X2 xDrive25e).
Akumulator wysokonapięciowy można ładować ze zwykłych gniazdek elektrycznych za pomocą standardowego kabla. Do pełnego naładowania wyczerpanego akumulatora potrzeba wówczas około 5 godzin. Już po upływie 3,8 godziny akumulator osiąga 80% swojej całkowitej pojemności. Przy korzystaniu ze stacji BMW i Wallbox czas ładowania do 100% wynosi niespełna 3,2 godziny. 80% naładowania osiągane jest już po 2,4 godziny. Gniazdo ładowania znajduje się pod oddzielną klapką umieszczoną w lewym przednim błotniku.
Umieszczenie akumulatora pod tylnymi siedzeniami obniża środek ciężkości auta, zwiększając stabilność jazdy, a także nieznaczne tylko zmniejsza pojemność bagażnika w porównaniu z modelami z silnikiem spalinowym. Bagażnik ma w głównej części pełną funkcjonalność. W nowym BMW X1 xDrive25e jego pojemność wynosi 450 l.
Kierowca ma możliwość wpływania na działanie układu napędowego dzięki zmianom trybów jazdy. W standardowym ustawieniu (AUTO eDRIVE) inteligentny system napędu na cztery koła zapewnia optymalną interakcję obu silników w każdej sytuacji na drodze. Do maksymalnego wykorzystywania możliwości napędu elektrycznego służy tryb MAX eDrive. W tym trybie oba modele mogą rozpędzić się do prędkości 135 km/h. Tryb Save Battery umożliwia z kolei utrzymanie odpowiedniego poziomu naładowania akumulatora podczas jazdy lub zwiększanie go poprzez odzysk energii.
Ponadto kierowca ma do swojej dyspozycji tryby Comfort, Sport i Eco Pro, które optymalizują funkcje napędu i układu jezdnego oraz umożliwiają obsługę elektrycznych systemów komfortu jazdy.
Jako alternatywa dla wersji podstawowej nowe BMW X1 xDrive25e jest także dostępne jako model Sport Line, xLine i M Sport. W nowym BMW X2 xDrive25e klienci mają do wyboru modele Advantage, Advantage Plus, M Sport i M Sport X.
Do końca 2021 r. BMW chce sprzedać ponad milion samochodów z napędem zelektryfikowanym, co będzie stanowić ok. 25% aut tej niemieckiej marki wprowadzonych na drogi w Europie. Do 2025 r. udział ten ma osiągnąć 33%, a do 2030 r. 50%. Do 2023 r. BMW rozszerzy swoją ofertę o kolejne 25 modeli ze zelektryfikowanym napędem.