Najmniejsze modele Porsche z 6-cylindrowym silnikiem
Do oferty Porsche dołączają dwa nowe modele z rodziny 718 – 718 Spyder i 718 Cayman GT4 z mocnym 6-cylindrowym, wolnossącym silnikiem pod maską, który ma zapewnić „niefiltrowaną” radość z jazdy bez względu na to, który model z tej dwójki wybierzemy.
Modele 718 Spyder i 718 Cayman GT4 nie są całkowicie nowymi modelami w ofercie Porsche, jednak po raz pierwszy są one identyczne pod względem technologicznym. Centralnie umieszczony wolnossący, wysokoobrotowy bokser o pojemności 4 litrów w obu modelach osiąga moc 420 KM, tj. o 35 koni mechanicznych więcej niż w poprzednich generacjach GT4 i o 45 KM więcej niż w poprzednim Spyderze. Silnik ten pochodzi z nowej 911 Carrery, jednak w wyniku przeprowadzonych modyfikacji zwiększona została jego pojemność i usunięto turbodoładowanie. Maksymalny moment obrotowy wynosi 420 Nm i jest osiągany w zakresie od 5000 do 6800 obr/min.
Oba modele wyposażone w manualną przekładnię przyspieszają do 100 km/h w 4,4 s, a ich maksymalna prędkość przekracza 300 km/h (301 km/h w Spyderze i 304 km/h w GT4). Jak podaje Porsche oba modele w tej wersji silnikowej będą zużywać średnio 10,9 l/100 km. Powiedzmy, że im wierzymy.
Jednak nie spalanie, a charakter silnika ma przekonać potencjalnych klientów do zakupu jednej z dwóch nowości. Maksymalna prędkość obrotowa jednostki wynosi 8000 obr/min, a niepowtarzalne brzmienie boksera podobno pozostało bez zmian. Nowymi rozwiązaniami w silniku są adaptacyjna kontrola cylindra – w trybie częściowego obciążenia tymczasowo przerywa ona proces wtrysku w jednej z dwóch głowic, co ma przełożyć się na zmniejszone zużycie paliwa. Po raz pierwszy w wysokoobrotowym silniku z bezpośrednim wtryskiem zastosowano piezoelektryczne wtryskiwacze.
Oba modele będą naturalnie odróżniać się stylistycznie i nie tylko możliwością składania dachu w Spyderze. Cayman GT4 ma do 50% większy docisk, jednak bez negatywnego wpływu na właściwości aerodynamiczne. W obu nowościach pojawił się nowo zaprojektowany jednokomorowy tylny tłumik zlokalizowany przy nadkolu, który tworzy miejsce dla dyfuzora, odpowiadającego za ok. 30% siły docisku tylnej osi. W przeciwieństwie do modelu Cayman GT4, 718 Spyder ma tylny spojler, który podnosi się automatycznie przy 120 km/h. Funkcjonalny dyfuzor sprawia, że jest to pierwszy wariant modelu Boxster, który wytwarza aerodynamiczny docisk na tylnej osi.
Oba modele dzielą ze sobą również podwozie z systemem tłumienia Porsche Active Suspension Management i ze zmniejszonym o 30 mm prześwitem obniżającym położenie środka ciężkości auta. Odpowiednią dynamikę wzdłużną i poprzeczną ma zapewnić układ Porsche Torque Vectoring (PTV) z mechaniczną blokadą tylnego mechanizmu różnicowego. GT4 jest również dostępny z opcjonalnym pakietem Clubsport, który obejmuje tylne stalowe wzmocnienie z klatki bezpieczeństwa (tzw. rollbar), ręczną gaśnicę i sześciopunktowe pasy bezpieczeństwa dla kierowcy.
Standardem są duże, aluminiowe zaciski typu monoblok, natomiast na życzenie można zamówić hamulce ceramiczno-kompozytowe. Nowością w przypadku 718 Spyder jest zastosowanie opon o ultrawysokich osiągach (UHP), specjalnie przystosowanych do wymogów modeli Porsche.
Oba modele można już zamawiać. Nowe Porsche 718 Spyder kosztuje od 456 tys. zł, zaś Porsche Cayman GT4 startuje od kwoty 478 tys. zł.