Najbardziej niezawodne nowe auta wg GTÜ - raport 2018
Niemieckie Stowarzyszenie Dozoru Technicznego GTÜ opublikowało najnowszy raport, na rok 2018, dotyczący niezawodności nowych aut do 3 roku życia. We wszystkich kategoriach najmniej usterkowe okazały się modele niemieckich producentów. Honoru reszty świata udało się obronić jedynie kilku modelom z Kraju Kwitnącej Wiśni.
Ranking opracowany przez GTÜ powstaje w oparciu o dane dotyczące obowiązkowych przeglądów technicznych. W tegorocznej edycji raportu uwzględniono wyniki badań technicznych ponad 5 milionów samochodów, łącznie 250 modeli różnych marek.
Raport nie obejmuje informacji o usterkach wykluczających z jazdy, pokazuje natomiast statystyki oceniające odporność danego modelu na typowe zużycie eksploatacyjne, czyli określa się trwałość pojazdu. Badane są typowe elementy eksploatacyjne samochodu, jak podczas standardowego okresowego badania technicznego, jakie obowiązkowo musi przechodzić każdy samochód. Oceniane są zatem układ hamulcowy, zawieszenie, układ kierowniczy, oświetlenie, toksyczność emitowanych spalin, ogumienia, a nawet stan szyb (czy np. nie ma pęknięć).
Autorzy raportu podkreślają, że najczęstsze usterki dotyczą szeroko pojętej elektroniki oraz oświetlenia w samochodzie.
Poniżej prezentujemy zwycięzców w poszczególnych segmentach rynkowych w kategorii najnowszych aut, czyli mających na karku nie więcej niż trzy lata.
Małe samochody
Audi A1 okazało się najmniej usterkowym nowym maluchem na rynku. I to już kolejny rok z rzędu. W rywalizacji wyprzedziło Mazdę 2 oraz jedynego w tym zestawieniu na podium Opla, czyli model Adam.
Kompaktowe samochody
Po krótkiej przerwie na pozycję lidera w tej klasie aut powrócił Mercedes klasy A. Kompaktowy model ze Stuttgartu okazał się mniej usterkowy od Volkswagena Golfa VII oraz Audi A3, które zajęły odpowiednio drugą i trzecią lokatę.
Klasa średnia
Również w tym gronie pierwsze miejsce przypadło modelowi z gwiazdą na masce. Mercedes klasy C według fachowców z GTÜ stwarza mniej problemów niż kolejne w tym segmencie Audi A4 oraz Volvo S60/V60.
Klasa wyższa średnia
Tu sytuacja była do przewidzenia od początku. Całe podium zostało zdominowane przez modele niemieckiej wielkiej trójki segmentu premium. Niewiadomą był tylko podział miejsc. W tym roku najlepsze okazało się Audi A6, przed Mercedesem klasą E oraz BMW serii, które dopiero po raz pierwszy awansowało do pierwszej trójki.
Luksusowe samochody
Tu hierarchię z poprzedniej kategorii skutecznie popsuła inna niemiecka marka - Porsche. Model Panamera zajął bowiem drugie miejsce wśród najbardziej luksowych limuzyn, ustępując tylko Audi A8, które już trzeci rok z rzędu triumfuje w tej kategorii. Podium uzupełniło BMW serii 7, a poza nim znalazła się topowa limuzyna Mercedesa, czyli klasa S.
Samochody sportowe i kabriolety
Jak mowa o sportowych modelach, to w czołówce niezawodności niemal zawsze pojawia się Porsche. Tak jest i w tym raporcie. Porsche 911 Carrera wykazało najmniejszy procent usterek, ale wyprzedziło nieznacznie inny model Porsche (Boxster/Cayman) oraz Mercedesa SLK.
Minivany
Wydawało się, że może w tym segmencie dominacja niemieckich producentów zostanie przełamana, ale nic z tych rzeczy. Najmniej usterkowym nowym minivanem jest Mercedes klasy B, za którego plecami znalazła się jedyna w tym raporcie Toyota (Verso) oraz Ford C-Max.
SUV-y
W najpopularniejszym w ostatnich latach segmencie SUV-ów panuje duża konkurencja, ale i tak wg GTÜ niemieckie modele nie mają sobie równych pod względem niezawodności. Tegorocznym zwycięzcą okazał się Mercedes GLA, który wyprzedził swojego kuzyna i zarazem zeszłorocznego triumfatora model GLK oraz Audi Q3.
Raporty niezawodności mają w swoim zamyśle pomóc w dokonaniu najlepszego wyboru, kiedy myślimy o zakupie samochodu. W tym przypadku nowego, prosto z salonu, bo raczej niewielka jest na rynku wtórnym grupa ofert samochodów młodszych niż trzy lata. Po przyjrzeniu się wynikom tegorocznego raportu GTÜ dla aut do 3 lat odnosimy jednak wrażenie, że coś jest z nim nie tak. Cenimy naturalnie niemieckie marki za wiele cech, w tym również za jakość wykonania, ale mamy wątpliwości, czy między nimi a modelami pozostałych producentów jest aż tak wielka przepaść, jaka by mogła by się wydawać po krótkiej analizie przedstawionych wyżej wyników.