Nadjeżdża nowe Audi Q3
Po siedmiu latach przyszedł czas na nową generację kompaktowego crossovera z czterema pierścieniami na grillu. To już najwyższy czas, tym bardziej, że na rynku pojawiła się cała masa konkurentów, w tym rywali z tej samej rodziny, jak np. Audi Q2 czy Volkswagen T-Roc. Co takiego ma do zaoferowania druga generacja Audi Q3, by jednak klienci zechcieli zajrzeć do salonów tej niemieckiej marki w poszukiwaniu kompaktowego crossovera?
Zgodnie z tym, co możemy przeczytać w opublikowanej informacji prasowej, nowe Audi Q3 ma odgrywać nieco inną rolę w ofercie niemieckiego koncernu. Ponieważ w międzyczasie do oferty dołączyło Audi Q2, "Q-trójka" nie jest już najmniejszym SUV-em w gamie modelowej Audi. Aby nie doszło do bezpośredniej rywalizacji pomiędzy tymi modelami, nowe Q3 wyraźnie urosło (o tym poniżej), stało się tym samym bardziej praktyczne, jest też lepiej wyposażone.
Stylistyka, jak to w przypadku Audi, nie zmieniła się drastycznie, ale nie będzie większych problemów z odróżnieniem drugiej generacji od pierwszej. Przede wszystkim pojawił się ogromny grill, który nawiązuje do zaprezentowanego niedawno Audi Q8. Ponadto reflektory są węższe (za dopłatą dostępne będą światła Matrix LED). Całość, dzięki mocniej narysowanym krawędziom i liniom, prezentuje się znacznie bardziej agresywnie.
Nowe Audi Q3 mierzy 4485 mm długości, co oznacza, że jest dłuższe od poprzednika o 97 mm. Nadwozie urosło też o 25 mm na szerokość (1856 mm), ale jednocześnie jest o 5 mm niższe (1585 mm). Aż o 77 mm urósł rozstaw osi, co powinno być dobrą informacją dla osób, które będą podróżować w nowym Q3 na tylnej kanapie. A ta będzie miała sporo możliwości regulacji. Przede wszystkim można ją przesuwać wzdłuż o 150 mm. Ponadto, oparcia dzielone w proporcji 40:20:40 dają sporo możliwości konfiguracji wnętrza. W zależności od położenia tylnych siedzeń pojemność bagażnika może się wahać od 530 do 675 l, a jeśli podłogę bagażnika umieścimy na najniższym poziomie (są trzy), miejsca na bagaże wzrośnie do 748 l. Składając wszystkie trzy tylne siedzenia na bagaże otrzymamy aż 1525 l.
Wnętrze, poza tym, że nieco większe, oferuje znane z innych modeli koncernu VAG rozwiązania. Przede wszystkim pojawił się wirtualny kokpit (Audi Virtual Cockpit) z ekranem o przekątnej 10,25 lub 12,3 cala, którego wygląd można skonfigurować zgodnie z własnymi potrzebami. Nie zabraknie także systemu multimedialnego MMI z 8,8- bądź 10,1-calowym ekranem dotykowym. Większością funkcji można sterować także z poziomu wielofunkcyjnej kierownicy, a w wersji MMI navigation plus istnieje także opcja wydawania komend głosowych.
Naturalnie nie zabraknie takich udogodnień jak porty USB (także przy tylnych siedzeniach), czy też aplikacji Apple CarPlay oraz Android Auto. Za bezpieczeństwo podróżnych odpowiadać będzie cała gama systemów asystujących, w tym będących już coraz częściej standardem w wielu modelach systemu automatycznego hamowania oraz ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu.
W momencie debiutu rynkowego nowe Audi Q3 będzie oferowane w czterech wersjach silnikowych. Niemcy nie zdradzają niestety ich szczegółów technicznych ani osiągów, wiadomo jedynie, że będą trzy jednostki benzynowe i jeden diesel o mocy od 150 do 230 KM. Wszystkie silniki mają cztery cylindry oraz turbodoładowanie, a za przeniesienie napędu odpowiadać będzie albo sześciobiegowa skrzynia manualna, albo siedmiostopniowa przekładnia S tronic. W zależności od wersji silnikowej dostępny będzie również napęd na wszystkie koła.
Kierowca będzie miał do dyspozycji system Audi drive select, za pomocą którego będzie mógł zmieniać charakterystykę zawieszenia, reakcji pedału przyspieszenia czy przekładni automatycznej - od komfortowego po sportowe (w sumie sześć poziomów). Alternatywą będzie sportowe zawieszenie, które będzie oferowane w standardzie z pakietem S line.
Nowe Audi Q3 pojawi się w sprzedaży na pierwszych rynkach w listopadzie br. i będzie produkowane w fabryce w Győr na Węgrzech.